Ennakkokutsu medialle: Työperäisen maahanmuuton haasteet -seminaari 18.12.2017 kello 13.00–16.00

Työperäisen maahanmuuton haasteet -seminaari 18.12.2017 klo 13.00 – 16.00, Eduskunnan Kansalaisinfo, Arkadiankatu 3, Helsinki.

18.12.1017 vietetään kansainvälisen siirtolaisuuden päivää.

Teemaan liittyen eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta ja Suomen julkisen alan ammattiliittojen EU-yhdistys FIPSU järjestävät seminaarin, jossa pohditaan työperäiseen maahanmuuttoon liittyviä haasteita.

Miksi työperäistä maahanmuuttoa tarvitaan, vai tarvitaanko? Mitä uhkia on nähtävissä ja kuinka ne olisi estettävissä? Missä olemme onnistuneet ja mihin suuntaan työperäistä maahanmuuttopolitiikkaa tulisi kehittää? Tarvitaanko saatavuusharkintaa?

Varsinainen kutsu ja ohjelma toimitetaan viimeistään joulukuun alussa.

Tiedustelut ja ennakkoilmoittautumiset: FIPSUn sihteeri Anna Malinen, anna.malinen@jhl.fi, puh. 050 304 3858

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL on hyvinvoinnin ammattilaisia ja opiskelijoita yhdistävä ammattiliitto kunnissa, valtiolla ja yksityisissä hyvinvointipalveluissa. Hyvinvointipalveluja tuottavia jäseniä meillä on yli 200 000. JHL on SAK:n jäsenjärjestö.

Chefen sa: Ta med dig gruppen till toaletten och lek med barnen samtidigt som du byter blöjan. JHL: Många privata daghem anställer inte tillräckligt med personal3.2.2019 13:00:00Tiedote

De privata daghemmen klarar inte alltid av att erbjuda barnen god vård, säger Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL. Som värst kan det vara svårt för personalen att se till ens att barnen får tillräckligt med mat och att blöjorna byts. Problemen beror på att företagen inte tar in tillräckligt med personal till alla skift.

"Esimies sanoi, että ota ryhmä mukaan vessaan ja leikitä samalla, kun vaihdat vaippaa" JHL: Moniin yksityisiin päiväkoteihin ei palkata riittävästi henkilökuntaa3.2.2019 13:00:00Tiedote

Yksityisissä päiväkodeissa ei aina pystytä hoitamaan lapsia kunnolla, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL kertoo. Pahimmillaan henkilökunnan on vaikea huolehtia edes siitä, että lapsilla on riittävästi ruokaa ja vaipat pystytään vaihtamaan. Ongelmat johtuvat siitä, että yritykset eivät ota kaikkiin vuoroihin riittävästi henkilökuntaa.

JHL ja SuPer vaativat hoitajamitoitusta lakiin – turvallisuus on ykkösasia1.2.2019 15:43:02Tiedote

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer vaativat vanhustenhoidon hoitajamitoitusta lakiin. Liitot vaativat myös sanktioita lain noudattamatta jättämisestä. JHL:n ja SuPerin edustajat tapasivat tänään ministeri Annika Saarikon, asiantuntijoita sekä valvontaviranomaisen ja työnantajan edustajia. Liitot veivät tavoitteensa ministerille vanhustenhoidon tilan korjaamiseksi.