Ennakkokutsu medialle: Työperäisen maahanmuuton haasteet -seminaari 18.12.2017 kello 13.00–16.00

Työperäisen maahanmuuton haasteet -seminaari 18.12.2017 klo 13.00 – 16.00, Eduskunnan Kansalaisinfo, Arkadiankatu 3, Helsinki.

18.12.1017 vietetään kansainvälisen siirtolaisuuden päivää.

Teemaan liittyen eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta ja Suomen julkisen alan ammattiliittojen EU-yhdistys FIPSU järjestävät seminaarin, jossa pohditaan työperäiseen maahanmuuttoon liittyviä haasteita.

Miksi työperäistä maahanmuuttoa tarvitaan, vai tarvitaanko? Mitä uhkia on nähtävissä ja kuinka ne olisi estettävissä? Missä olemme onnistuneet ja mihin suuntaan työperäistä maahanmuuttopolitiikkaa tulisi kehittää? Tarvitaanko saatavuusharkintaa?

Varsinainen kutsu ja ohjelma toimitetaan viimeistään joulukuun alussa.

Tiedustelut ja ennakkoilmoittautumiset: FIPSUn sihteeri Anna Malinen, anna.malinen@jhl.fi, puh. 050 304 3858

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL on hyvinvoinnin ammattilaisia ja opiskelijoita yhdistävä ammattiliitto kunnissa, valtiolla ja yksityisissä hyvinvointipalveluissa. Hyvinvointipalveluja tuottavia jäseniä meillä on yli 200 000. JHL on SAK:n jäsenjärjestö.

JHL: Lagen om småbarnspedagogik går inte in på de verkliga problemen inom sektorn – nästa regering måste ta upp lagen på nytt11.7.2018 10:30Tiedote

Riksdagen godkände den nya lagen om småbarnspedagogik i slutet av juni. I motsats till vad lagstiftarna påstår blev inte barnets intresse det centrala i lagen. Den rättar inte till en enda sak som är viktig med tanke på barnen. JHL står fast vid åsikten att nästa regering måste ta upp den godkända lagen på nytt och forma om den för barnens bästa. Förbundet kräver också en snabb utbyggnad av fortbildningsvägar för barnskötare och socionomer för att deras sysselsättningsläge inte ska försämras.

JHL: Varhaiskasvatuslaki ei puutu alan todellisiin ongelmiin, seuraavan hallituksen avattava laki uudelleen11.7.2018 10:30Tiedote

Eduskunta hyväksyi kesäkuun lopulla uuden varhaiskasvatuslain. Toisin kuin lainlaatijat väittävät, lapsen etu ei noussut laissa keskeiseksi. Laki ei korjaa ainuttakaan lapsen edun kannalta olennaista asiaa. JHL on vahvasti sitä mieltä, että seuraavan hallituksen on avattava nyt hyväksytty laki ja muokattava se todella lapsen parhaaksi. Liitto vaatii myös pikaista jatkokoulutuspolkujen rakentamista lastenhoitajille ja sosionomeille, jotta heidän työllisyystilanteensa ei heikkenisi.