Ennakkokutsu medialle: Työperäisen maahanmuuton haasteet -seminaari 18.12.2017 kello 13.00–16.00

Työperäisen maahanmuuton haasteet -seminaari 18.12.2017 klo 13.00 – 16.00, Eduskunnan Kansalaisinfo, Arkadiankatu 3, Helsinki.

18.12.1017 vietetään kansainvälisen siirtolaisuuden päivää.

Teemaan liittyen eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta ja Suomen julkisen alan ammattiliittojen EU-yhdistys FIPSU järjestävät seminaarin, jossa pohditaan työperäiseen maahanmuuttoon liittyviä haasteita.

Miksi työperäistä maahanmuuttoa tarvitaan, vai tarvitaanko? Mitä uhkia on nähtävissä ja kuinka ne olisi estettävissä? Missä olemme onnistuneet ja mihin suuntaan työperäistä maahanmuuttopolitiikkaa tulisi kehittää? Tarvitaanko saatavuusharkintaa?

Varsinainen kutsu ja ohjelma toimitetaan viimeistään joulukuun alussa.

Tiedustelut ja ennakkoilmoittautumiset: FIPSUn sihteeri Anna Malinen, anna.malinen@jhl.fi, puh. 050 304 3858

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL on hyvinvoinnin ammattilaisia ja opiskelijoita yhdistävä ammattiliitto kunnissa, valtiolla ja yksityisissä hyvinvointipalveluissa. Hyvinvointipalveluja tuottavia jäseniä meillä on yli 200 000. JHL on SAK:n jäsenjärjestö.

JHL:n edustajisto: Luottamus palautettava työmarkkinoille15.11.2018 13:04Tiedote

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n edustajisto pitää tärkeänä, että maan hallitus vahvistaa luottamusta työmarkkinajärjestöjen kanssa valmistelemalla keskeiset työelämän lait ja muutokset kolmikantaisesti. Työmarkkinaosapuolten laajaa osaamista tulee hyödyntää myös seuraavan hallitusohjelman strategisten päämäärien valmistelussa. Suomalaisen yhteiskunnan kehittäminen on perustunut keskinäiseen luottamukseen eikä tätä luottamusta ole varaa horjuttaa enää yhtään enempää. Suomella ei ole varaa menettää kolmikantaa. Aidolla kolmikantaisella valmistelulla on ollut keskeinen rooli luottamuksen rakentamisessa, ristiriitojen sovittamisessa käytännön politiikaksi sekä pitkäjänteisen, yli hallituskausien kantavienyhteiskunnallista tasa-arvoa lisäävien uudistusten tekemisessä. Edustajisto toivoo, että tuleva hallitus ymmärtää nykyistä paremmin kolmikannan merkityksen hyvän lainsäädäntövalmistelun, jatkuvuuden ja yhteiskuntarauhan takaajana. Nykyhallituksen aikana kolmikannan asema on oll

JHL kräver att uppsägningslagens motiveringar bereds som trepartssamarbete, vi är inte ännu i mål26.10.2018 17:15Tiedote

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL kräver att uppsägningslagens detaljerade motiveringar bereds som trepartssamarbete. Dessutom ska de osakliga uppsägningsgrunder som nämns i 7 kapitlet 2 § i arbetsavtalslagen förbli oförändrade. Annars föreligger fara att uppsägningsskyddets nivå fastställts först i konflikter som behandlas i domstol.