Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 24.5.2019

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 24.5.2019

Hallitus päättää muun muassa Raide-Jokerin vesihuoltojärjestelyiden hankesuunnitelman esittämisestä yhtymäkokoukselle sekä Fortumin ja HSY:n sopimuskokonaisuuden uudistamisesta. Sopimuskokonaisuus sisältää meripurkutunnelin ja puhdistetun jäteveden lämpöenergian hyödyntämisen järjestelyt.

Hallitus päättää seuraavista hankinnoista:
- Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen allashallin saneerauksen rakennusurakka
- betoniputket ja betoniset kaivonkannet ajalle 6/2019–5/2021
- Haaganpuron hulevesiviemärin saneerausurakoitsija
- jätevesiviemäröinnin tarvikkeet viemäritunneliin Lauttasaareen.

Hallitus saa tiedoksi osavuoksikatsauksen tammi-huhtikuulta 2019, pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt vuodelta 2018 ja ilmastonmuutokseen sopeutumisen strategian seurannan vuodelta 2018.

HSY tiedottaa kokouksen jälkeen Raide-Jokerin vesihuoltojärjestelyiden hankesuunnitelmasta, Haaganpuron saneerauksesta ja pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöistä vuodelta 2018.

Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 24.5.2019.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä
viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala
www.hsy.fi

HSY:llä useita toimia Itämerihaasteessa puhtaamman meren puolesta16.8.2019 11:55:39 EESTTiedote

Helsingin ja Turun kaupunginjohtajien vuonna 2007 käynnistämän Itämerihaasteen tavoitteena on vaikuttaa vesien tilaan sekä paikallisesti kaupunkien lähivesillä että koko Itämeren piirissä. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on sitoutunut Itämerihaasteeseen uudelleen viideksi vuodeksi 2019-2023. Se on toteuttanut toimenpideohjelmaansa jo kahden kauden ajan ja kolmas käynnistyi vuosiksi 2019-2021.

Yhdyskuntajätteen kierrätysasteen laskemiseksi on kehitetty uusi menetelmä16.8.2019 11:55:22 EESTTiedote

Tulevaisuuden kiertotalouskeskukset (CircHubs) -hankkeessa on kehitetty kaupunkiseuduille laskentamalli yhdyskuntajätteen kierrätysasteen laskemiseksi. Laskentamallin avulla voidaan tarkastella kierrätysasteiden kehitystä ja lainsäädännössä asetettujen tavoitteiden toteutumista eri alueilla Suomessa. Yhdyskuntajätteitä ovat kotitalousjäte sekä julkisten ja yksityisten palveluiden jätteet.

HSY:n hallituksen päätökset 16.8.201916.8.2019 11:54:53 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti hyväksyä Immolantien ja Santerlantien vesihuollon saneerauksen hankesuunnitelman ja Itämerihaasteen HSY:n toimenpideohjelman 2019 -2021. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Peltoniemen paineenkorotusaseman hankesuunnitelma hyväksyttiin ja rakennusurakoitsijaksi valittiin Suomen Meriittirakennus Oy - sekajätteiden keräys- ja kuljetustöiden urakoitsijoiksi Länsi-Helsinkiin ja Vantaalle valittiin kolmelle urakka-alueelle Grönfors Training Oy ja kahdelle urakka-alueelle Tapiolan Lämpö Oy. - metallitöiden huolto- ja kunnossapitotehtävät sekä alueellisen jätteiden keräysverkoston pisteiden puhtaanapito vuosina 2020-2022 tilataan Tronkko Oy:ltä. Hallitus sai tiedoksi organisaatiouudistuksen toteuttamisen tilannekatsauksen, Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen kesäkuulta, jätehuollon asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset sekä yhdyskuntajätteen kierrätysasteen. Hallitus päätti hylätä asian 3, hallintosään

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 16.8.201913.8.2019 16:00:49 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 16.8.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää osaltaan hallintosäännön muuttamisesta ja sen esittämisestä edelleen yhtymäkokoukselle. Hallitus päättää myös Immolantien ja Santerlantien vesihuollon saneerauksen hankesuunnitelman hyväksymisestä ja Itämerihaasteen HSY:n toimenpideohjelman 2019 -2021 hyväksymisestä. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - sekajätteiden keräys- ja kuljetustöiden urakoitsijoiden valinta Länsi-Helsinkiin ja Vantaalle - metallitöiden huolto- ja kunnossapitotehtävät sekä alueellisen jätteiden keräysverkoston pisteiden puhtaanapito vuosina 2020-2022 - Peltoniemen paineenkorotusaseman rakennusurakoitsijan valinta. Hallitus saa tiedoksi organisaatiouudistuksen toteuttamisen tilannekatsauksen, Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen kesäkuulta, jätehuollon asiakast

HSY tarjoaa ympäristökasvatuskokonaisuuden kymmenelle kummikoululle jo 12. kerran – teemoina vesi ja kestävä kulutus8.8.2019 09:47:47 EESTTiedote

Kymmenen koulua Helsingistä, Espoosta, Vantaalta ja Kirkkonummelta aloittaa Helsingin seudun ympäristöpalveluiden kummikouluina lukuvuonna 2019–2020. Kummikouluohjelmassa harjoitellaan arjen ympäristötekoja tänä vuonna jo 12. kerran. Koulut ovat saaneet valita lukuvuodelle teeman kahdesta kokonaisuudesta: aiheina ovat elintärkeä vesi sekä kestävä kulutus.