Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 29.4.2022

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 29.4.2022.

Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa

Hallitus päättää seuraavan strategialuonnoskokonaisuuden hyväksymisestä:
- toiminta-ajatus, arvot ja visio vuoteen 2030
- strategiset päämäärät
- strategisten tavoitteiden mittarit ja niiden tavoitetasot sekä ohjelmien teemat vuosien 2023 - 2025 toiminta- ja taloussuunnitelman valmistelun pohjaksi
- lausuntojen pyytäminen jäsenkaupungeilta.

Hallitus päättää myös vesihuollon ja jätehuollon investointistrategioiden hyväksymisestä investointiohjelmien valmistelun pohjaksi ja strategioiden viemisestä lausunnoille jäsenkaupunkeihin. Hallitus saa tiedoksi pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten muuttamista koskevan ehdotuksen ja päättää ehdotuksen lähettämisestä laajalle lausuntokierrokselle ja hallintolain mukaisesti kuultavaksi.

Hallitus päättää seuraavista hankesuunnitelmista ja hankinnoista:
- eteläisen Postipuiston asemakaava-alueiden vesihuollon hankesuunnitelma
- Jätkäsaaren länsiosan asemakaava-alueiden vesihuollon hankesuunnitelma
- Kuninkaantammentien alueen vesihuollon hankesuunnitelma
- Ullanmäen vesihuoltotunnelin saneerauksen ja maanpäällisen runkovesijohtoyhteyden rakentamisen hankesuunnitelma
- vesihuoltoverkossa käytettyjen putkimateriaalien liittämiseen tarvittavien vetoa kestävien toleranssiliitimien hankinta
- Ämmässuon eteläisen hyötykäyttöalueen käsittelykenttä ykkösen rakentamisen urakoitsijan valinta.

Hallitus päättää jätteenkuljetusurakoitsijoiden valinnoista seuraaviin urakoihin:
- vaihtolavojen kuljetus ja tyhjennys urakka-alueella 84
- kiinteistöjen sekajätteen keräysvälineiden tyhjentäminen ja kuljettaminen nosturiautotyönä urakka-alueella 14 ja 80 ja biojätteen osalta urakka-alueella 51
- sekajätteen keräysvälineiden tyhjentäminen ja kuljettaminen takakuormaustyönä urakka-alueella 82.

Hallitus saa tiedoksi Blominmäen puhdistamohankkeen tilannekatsauksen tammi-maaliskuulta 2022.

HSY tiedottaa kokouksen jälkeen jätehuoltomääräysten muutoksesta ja kuulemisesta.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä
viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala
www.hsy.fi

HSY:n hallituksen päätökset 20.5.202220.5.2022 09:55:21 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2023 - 2032 ja lähettää ne lausuntokierrokselle omistajakaupungeille. Hallitus päätti hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat: - Espoon Finnssinmäen vesihuollon hankesuunnitelma - Espoon kaupunkiradan ja Rantaradanbaanan vesihuollon hankesuunnitelma - Espoon Haukilahden ja Särjenportin vesihuollon hankesuunnitelma - Vantaan Kiilan alueen vesihuollon hankesuunnitelma - Helsingin Kruunuvuorenrannan keskuskorttelin ja Stansvikinkallion vesihuollon hankesuunnitelma - vesijohtojen sujutukset hankesuunnitelma vuosille 2022–2023. Hallitus sai tiedoksi osavuosikatsauksen tammi-huhtikuulta 2022, ennakkotiedon pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöistä vuonna 2021 ja ilmanlaadun pääkaupunkiseudulla vuonna 2021. Kokouksessa käsitellyt muut asiat päätettiin ehdotusten mukaisesti. Kokouksen esityslista/pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut käsitellyt

Kurtturuusut hävitettävä kesäkuun alkuun mennessä19.5.2022 08:45:00 EEST | Tiedote

Vieraslajikasvit kuten kurtturuusut, jättiputket, lupiinit sekä muut vieraslajikasvit on hyvä hävittää keväällä ennen kasvien siementen kehittymistä. Kansallisen vieraslajilainsäädännön mukaan kurtturuusun kasvatuskielto astuu voimaan 1.6.2022, mikä velvoittaa kaikkia kiinteistön omistajia hävittämään niiden esiintymät tai vähintään rajoittamaan leviämistä. Vieraslajikasvit voi lajitella huolellisesti kiinteistöillä, toimittaa HSY:n Sortti-asemille tai suurempina kuormina suoraan Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen.

Täyssähköinen jäteauto aloittaa työt kesällä kantakaupungissa18.5.2022 08:31:00 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY aloittaa sähköisen jäteauton kokeilun kesäkuussa Helsingin kantakaupungissa. Kokeilun tavoitteena on tyhjentää jäteastiat mahdollisimman vähä-äänisesti ja panostaa ympäristöystävällisyyteen. Täysin sähkövoimalla kulkeva jäteauto ei tuota tyhjennystoiminnassa lainkaan pakokaasu- ja pienhiukkaspäästöjä. Jos kokeilu onnistuu, sähkökäyttöisten jäteautojen käyttö voi hyvinkin yleistyä.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 20.5.202217.5.2022 15:03:12 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 20.5.2022 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmien hyväksymisestä vuosille 2023 - 2032 ja lähettämisestä lausuntokierrokselle omistajakaupungeille. Hallitus päättää seuraavista hankesuunnitelmista: - Espoon Finssinmäen vesihuollon hankesuunnitelma - Espoon kaupunkiradan ja Rantaradanbaanan vesihuollon hankesuunnitelma - Espoon Haukilahden ja Särjenportin vesihuollon hankesuunnitelma - Vantaan Kiilan alueen vesihuollon hankesuunnitelma - Helsingin Kruunuvuorenrannan keskuskorttelin ja Stansvikinkallion vesihuollon hankesuunnitelma - vesijohtojen sujutukset hankesuunnitelma vuosille 2022–2023. Hallitus saa tiedoksi osavuosikatsauksen tammi-huhtikuulta 2022, ennakkotiedon pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöistä vuonna 2021 ja ilmanlaadun pääkaupunkise