Ennakkotiedote: Pauliina Rauhalan toinen romaani Synninkantajat ilmestyy maaliskuussa

Esikoisromaanillaan Taivaslaulu (Gummerus 2013) suoraan kotimaisen kaunokirjallisuuden kärkikaartiin nousseen Pauliina Rauhalan toinen teos Synninkantajat ilmestyy maaliskuussa. Se kuvaa sisäänpäin kääntyneen uskonnollisen yhteisön elämää hoitokokouksineen Pohjois-Pohjanmaalla 1970-luvun lopulla.

Romaani kurkottaa yhden suvun tarinasta yleisinhimilliseen. "Nimi Synninkantajat viittaa sijaiskärsijöihin. Kirjoitan rakkauden kaipuusta ja hengellisestä vallasta", Rauhala kertoo.

Rauhalan esikoisromaani Taivaslaulu oli arvostelu- ja yleisömenestys. Kirjaa on myyty tähän mennessä 67 000 kappaletta. Se sai Kiitos kirjasta -mitalin, Kaarlen palkinnon ja kirjabloggaajien Varjo-Finlandian sekä valittiin Vuoden kristilliseksi kirjaksi. Kirjasta on tehty näytelmäsovitus Tampereen Työväen Teatteriin ja Oulun kaupunginteatteriin.

Synninkantajat ilmestyy viikolla 11.

Pauliina Rauhala
Pauliina Rauhala (s. 1977) kirjoittaa yhteiskunnallisesti merkittävistä aiheista taidokkaasti ja pelotta. Hän on koulutukseltaan äidinkielenopettaja ja asuu perheineen Oulussa.

Lisätietoja sekä haastattelupyynnöt
Eeva Herrainsilta, tiedottaja, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Pauliina Rauhala: Synninkantajat (Gummerus) Kansi: Jenni Noponen
Pauliina Rauhala kuva: Marek Sabogal

Mediatiedote: Jenny Offillin Syvien pohdintojen jaosto on kaunokirjallisuuden suunnannäyttäjä23.5.2018 10:02Tiedote

New York Times listasi vuoden 2018 maaliskuussa 15 romaania, jotka muuttavat tapaamme lukea ja kirjoittaa kaunokirjallisuutta. Listalle nousi Han Kangin, Elena Ferranten, Chimamanda Ngozi Adichien ja Zadie Smithin lisäksi myös suomalaisille tuntemattomampi Jenny Offill teoksellaan Syvien pohdintojen jaosto (Gummerus), joka on kylmänviileän tarkka, erittäin viisas ja oudolla tavalla hauska.

Mediatiedote: Aikamatkalla Karjalan kannaksella9.4.2018 09:30Tiedote

Kirjassaan Kannaksen rautainen ihme (Gummerus) tietokirjailija, VTT Esa Seppänen kuljettaa lukijoita pitkin 1870 rakennettua Pietarin junanrataa. Valmistuttuaan raideyhteys vaikutti mullistavasti kannaslaisten elämään. Se tarjosi talonpojille mahdollisuuden kaupantekoon metropolin toreilla ja toi varakkaita pietarilaisia, ”kesävenäläisiä”, rakennuttamaan huviloita Kannakselle. Aikamatkaoppaana kirjassa toimii Esa Seppäsen isä, tunnettu Karjalan Kannaksen kuvaaja ja Tulenkantajiin kuulunut kirjailija Unto Seppänen.

Mediatiedote: ”Pohjolan satakielen” traaginen elämä5.4.2018 13:00Tiedote

Hanna Granfelt (1884–1952) oli yksi Suomen kaikkien aikojen menestyneimmistä oopperalaulajista. Hän työskenteli Melartinin, Merikannon, Richard Straussin ja Sibeliuksen kanssa, Aino Ackté piti häntä kilpailijanaan, C.G. E. Mannerheim ihastui häneen, ja hän teki säihkyvän uran Euroopan oopperalavoilla. Salla Leponiemen kirjoittama elämäkerta Jumalainen kipuna (Gummerus) on paitsi kertomus tähteydestä myös vivahteikas kuvaus taiteilijaelämästä 1900-luvun alkupuoliskon Helsingissä ja Euroopassa. Kirja on ensimmäinen Granfeltista tehty elämäkerta.