Ennakkotietoa Järjestöbarometri 2020:sta: Yhdistysten vapaaehtoiset paikkaavat julkisen palvelun neuvonnan puutteita

Ennakkotiedot tuoreesta Järjestöbarometri 2020:sta osoittavat, että kansalaiset eivät aina löydä tai saa julkisia palveluita ja etuuksia koskevaa tietoa julkiselta puolelta, vaan paikalliset sosiaali- ja terveysyhdistykset paikkaavat neuvonnallaan tiedonsaannin puutteita. Myös esimerkiksi eri sairauksia ja niiden kanssa elämistä koskevaa tietoa haetaan paljon yhdistyksistä.

Yhdistykset täydentävät julkisten palvelujen neuvontaa.

Suomessa on yli 10 000 sosiaali- ja terveysalan yhdistystä, joista runsas 200 on valtakunnallisia järjestöjä ja loput paikallisesti tai alueellisesti toimivia yhdistyksiä. Noin neljä viidestä paikallisyhdistyksestä toimii pelkin vapaaehtoisvoimin.

Järjestöbarometrin mukaan peräti kaksi kolmesta (67 %) paikallisyhdistyksestä antaa julkisia palveluja ja etuuksia koskevaa neuvontaa. Muita yleisemmin neuvontaa tarjoavat työttömien yhdistykset ja aistivammayhdistykset. Yhdistyksissä suhtaudutaan kriittisimmin TE-toimistojen antamaan neuvontaan. Joka kolmas (33 %) vastaaja arvioi sen melko huonoksi tai huonoksi ja vain joka viides (20 %) melko hyväksi tai hyväksi. Kelan neuvontaan tyytymättömiä oli 29 prosenttia ja tyytyväisiä 40 prosenttia yhdistyksistä.

“Yleisesti nähtiin, että neuvontaa tulisi parantaa kunnissa ja laajemmin koko maassa. Osa vastaajista toivoi nykyistä enemmän henkilökohtaista neuvontaa, neuvontapisteitä sekä mahdollisuuksia saada asiantuntevaa ja yksilöllistä palvelua yhdestä paikasta ja muutenkin kuin digitaalisena. Myös eri tahojen välinen yhteistyö nähdään yhtenä keinona kohentaa neuvontapalveluja”, sanoo SOSTEn tutkija Anne Eronen.

Yhdistykset oman alansa tietopankkeja

Sosiaali- ja terveysyhdistykset ovat oman alansa tietopankkeja, joihin kertyy jatkuvasti niiden edustamia ihmisryhmiä koskevaa erityistietoa, esimerkiksi erilaisiin sairauksiin, vammoihin ja erityisiin elämäntilanteisiin liittyvää asiantuntija-, kokemus- ja vertaistietoa.

“Yhdistykset tavoittavat haavoittuvia ryhmiä, joille nykyiset palvelut ja etuudet ovat liian vaikeita hahmottaa, tai jotka tarvitsevat monenlaista neuvontaa ja tukea elämäntilanteessaan. Yhdistysten neuvonta on erityisen tärkeää esimerkiksi päihde- ja mielenterveyskuntoutujille. Neuvonnan tarve on myös kasvanut eniten haavoittuvassa asemassa olevia ihmisiä edustavissa yhdistyksissä”, kertoo SOSTEn tutkija Juha Peltosalmi.

Yhdistyksistä haetaan yleisimmin apua, tietoa ja tukea sairauteen tai elämäntilanteeseen sekä tarvittavien palvelu- ja tukimuotojen ja etuuksien löytämiseen. Runsaalla kolmasosalla (36 %) yhdistyksistä neuvonnan tarve on lisääntynyt ja vain kymmenesosalla (11 %) vähentynyt. Erityisesti neuvonnan tarve on lisääntynyt vanhusten yleis-, asumis- ja palveluyhdistyksissä (68 %), aistivammayhdistyksissä (61 %) ja mielenterveysyhdistyksissä (60 %).

Yhdistysten asiantuntemus mukaan palveluiden kehittämiseen

“Viidesosa neuvonnan tarpeen kasvusta kertoneista vastaajista viittaa julkisiin palveluihin ja alan lainsäädäntöön liittyviin syihin. Yhdistysten toiminnan kannalta keskeisillä ihmisryhmillä on vaikeuksia saada julkisia palveluja ja riittävää neuvontaa, muuttuva lainsäädäntö koetaan monimutkaiseksi ja kuntien tukipalveluja kuristaa kiristynyt kuntatalous. Erilaisten palvelutarpeiden kasvu näkyy yhdistyksen neuvonnan kysynnän lisääntymisenä”, kertoo Anne Eronen.

“Kohtaamisten myötä yhdistyksiin kertyy myös tietoa kunnan palvelujen puutteista. Tätä asiantuntemusta tulisi hyödyntää nykyistä laajemmin alueen palvelujen kehittämisessä, jotta palvelut olisivat kaikkien saatavilla. Toisaalta yhdistyksiin kertynyt tieto myös tukee julkisten palvelujen asiakkaita, joten asiakkaita tulisi ihmisiä ohjata systemaattisemmin yhdistysten piiriin”, kertoo Juha Peltosalmi.

Saman asian kokenut pystyy antamaan aivan erityistä tukea

“Yhdistysten vahvuus on vertaisuus, kun apua tarjoavat myös vertaiset vapaaehtoiset: saman asian kokenut, vaikkapa syövän sairastanut ihminen osaa auttaa toista sairastanutta eteenpäin. Yhdistyksille ominaista on myös henkilökohtainen neuvonta, jossa asioita voidaan käsitellä ajan kanssa niin, että ne tulevat selväksi”, jatkaa Peltosalmi.

Tiedon siirtyminen verkkoon on yleisemmin lisännyt kuin vähentänyt sosiaali- ja terveysyhdistysten neuvonnan tarvetta. Kaikilla ei ole digitaalisten palvelujen edellyttämiä taitoja.

"Järjestöbarometrista nousee selvästi esiin, että yhdistyksillä on huomattavasti nykyistä enemmän annettavaa sekä kunnalliseen että maakunnalliseen palveluiden kehittämiseen. Tätä työtä ei kuitenkaan tehdä taivasalla, vaan järjestöt tarvitsevat siihen resursseja, kuten edullisia tiloja ja toiminta-avustuksia kunnilta ja maakunnilta”, sanoo Anne Eronen.

Järjestöbarometri 2020 perustuu 1091 paikallisen sosiaali- ja terveysyhdistyksen ja 107 alan valtakunnallisen järjestön kyselyvastauksiin sekä järjestöjä koskeviin rekisteritietoihin. Neuvontaa koskeviin kysymyksiin vastasivat yhdistykset tammi-helmikuussa 2020. Järjestöbarometri 2020 julkaistaan kokonaisuudessaan 2.10. Järjestöbarometrin toteuttaa SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry.

Yhdistykset täydentävät julkisten palvelujen neuvontaa.
Henkilökohtainen neuvonta on monikanavaista ja joustavaa.
Yhdistykset ovat merkittäviä neuvonnan ja kokemustiedon tarjoajia.
Yhdistysten neuvonnalla on kysyntää.
Kooste: Yhdistykset merkittäviä ovat neuvonnan ja kokemustiedon tarjoajia.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 300 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.

SOSTE ja Hengitysliitto: Kuntavaalit järjestettävä turvallisesti19.2.2021 11:25:08 EETTiedote

Hengitysliitto ja SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ovat huolissaan riskeistä, joita liittyy vaalien järjestämiseen akuutissa koronavirustilanteessa. Koronan leviämistilanne vaihtelee huomattavasti eri puolilla maata ja myös rokotuksissa on suuria alueellisia eroja. On hyvin todennäköistä, että epidemiaa ei ole pystytty rauhoittamaan koko maassa vaaleihin mennessä ja vaalien toteuttamisessa tarvitaan uudenlaisia ratkaisuja.

Hallituksen selvitettävä viipymättä kansanterveyttä vahvistavan terveysveron mahdollisuudet10.2.2021 08:00:00 EETTiedote

Suomessa on otettava käyttöön terveysperusteinen verotus, joka puuttuu liialliseen sokerin, suolan ja tyydyttyneen rasvan saantiin. SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on tehnyt esityksen veromalliksi, jonka tavoitteena on ohjata kulutusta ja elintarvikkeiden tuotekehitystä kansanterveyden näkökulmasta parempaan suuntaan. Onnistuessaan vero vähentää elintaso- ja kansansairauksia, pienentää terveydenhoitokuluja sekä parantaa ihmisten elämänlaatua ja hyvinvointia.

SOSTE: Terapiatakuu toteutettava tämän vaalikauden aikana9.2.2021 08:00:00 EETTiedote

SOSTE vaatii hallitusta ja eduskuntaa toimimaan määrätietoisesti ja nopeasti, jotta vielä tämän vaalikauden aikana Suomeen saadaan voimaan terapiatakuu. Terapiatakuu on irrotettava laajemmasta hoitotakuusta ja toteutettava etupainotteisesti. Mielenterveyden ongelmat ovat yleisin syy työkyvyttömyyteen. Suurin yksittäinen mielenterveyssyy eläkkeelle siirtymiseen on jo pitkään ollut masennus. Vuonna 2019 masennuksen takia työkyvyttömyyseläkkeelle joutui liki 3 900 ihmistä, kolmannes enemmän kuin vuonna 2015. Laskelmien mukaan terapiatakuun vuosikustannus on noin 35 miljoonaa euroa, kun mielenterveyden häiriöiden kokonaiskustannukset Suomessa ovat OECD:n arvion (2018) mukaan noin 11 miljardia vuodessa. ”Mielenterveystaustaiset poissaolot ovat viime vuosina olleet kasvussa kaikissa ikäryhmissä. Panostamalla mielenterveyden ongelmien ehkäisyyn ja oikea-aikaiseen hoitoon voitaisiin merkittävästi vähentää niitä kustannuksia, joita mielenterveyden häiriöistä aiheutuu suomalaiselle yhteiskunnall

Kansalaiskysely: yli puolet suomalaisista kannattaa veroa epäterveellisille ruuille26.1.2021 08:00:00 EETTiedote

Yli puolet suomalaisista (53 prosenttia) kannattaa siirtymistä elintarvikkeiden terveysperusteiseen verotukseen. Kolmasosa (33 prosenttia) vastustaa ajatusta. Tulokset selviävät SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:n, Yksi elämä -verkoston ja Terve Paino ry:n Taloustutkimuksella teettämästä kyselystä, jossa selvitettiin kansalaisten asenteita epäterveellisten tuotteiden verotuksesta, myynninedistämisestä sekä kulutustottumuksista tiettyjen elintarvikkeiden osalta.

SOSTEn liittokokous vaatii toimia yhteiskunnan jakautumisen estämiseksi20.1.2021 15:23:51 EETTiedote

SOSTEn liittokokous muistuttaa, että kaikkien väestöryhmien hyvinvointi ja osallisuus ovat yhteiskunnan sosiaalisen ja taloudellisen kestävyyden näkökulmasta ratkaisevia asioita. Ne estävät yhteiskunnan jakautumista ja näköalattomuutta, mitkä voivat pahimmillaan johtaa väkivaltaisuuksiin ja ääriliikehdintään. Kaikilla poliittisilla puolueilla on vastuu siitä, että yhteiskunnallinen keskustelu ei ruoki vastakkainasettelua eri ihmisryhmien välille. Päättäjiltä on osoitettava arvojohtajuutta ja ylläpidettävä kansakunnan eheyttä, mutta myös konkreettisia tekoja, joilla estetään kielteinen kehityskulku. Tarvitaan uudistuksia ja investointeja palveluihin, jotka vahvistavat tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja kaikkien pärjäämistä. Suuri huolenaihe on, että heikossa asemassa olevien ihmisten tilanne heikkenee entisestään ja sen seurauksena hyvinvointiyhteiskunnan murtumat syvenevät. Toimia tarvitaan nyt, jotta ihmisten elämäntilanne ei käy entistä vaikeammaksi, vaatii SOSTEn liittokokous kannanot

Arkkipiispa emeritus Kari Mäkinen jatkaa SOSTEn valtuuston puheenjohtajana20.1.2021 14:44:31 EETTiedote

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:n liittokokous valitsi tänään 20.1.2021 uuden valtuuston ja hyväksyi uuden strategian vuosille 2022–2024. Valtuuston puheenjohtajana jatkaa arkkipiispa emeritus Kari Mäkinen. Mäkinen toimii valtuuston puheenjohtajana kolmivuotiskauden 2021–2024. Mäkinen korostaa kansalaisyhteiskunnan keskeistä roolia suomalaisen yhteiskunnan rakentajana. Viime keväänä Mäkinen johti sosiaali- ja terveysministeriön sekä työ- ja elinkeinoministeriön asettamaa asiantuntijaryhmää, joka etsi toimenpiteitä hyvinvoinnin ja tasa-arvon vahvistamiseksi koronaepidemian jälkihoidossa. Mäkinen on huolissaan koronakriisin esiin nostamista hyvinvointiyhteiskunnan murtumakohdista. ”Murtumakohtia on korjattava yhdessä ja kaikilla on oltava mahdollisuus kokea osallisuutta yhteiskunnassa. Järjestöillä ja muulla kansalaisyhteiskunnalla on tärkeä rooli julkista palvelujärjestelmää ja sosiaalista eheyttä vahvistavana tekijänä”, muistuttaa Kari Mäkinen. Valtuuston varapuheenjohtajiksi valit