Ennätyksellinen luottohäiriöiden määrä heijastuu vuokranmaksuun – hyvä vuokranantaja puuttuu heti maksuhäiriöihin

Luottohäiriöiden ennätyskorkea määrä näkyy myös vuokranmaksussa. Vuokranantaja voi joutua tilanteeseen, jossa vuokranmaksu takkuilee tai vuokra jää kokonaan maksamatta. Tällöin vuokranantajan kannattaa ripeästi puuttua asiaan. Suomen Vuokranantajien uusi opas antaa neuvoja perintään, vuokrasuhteen päättämiseen ja häätöön.

Suomen Asiakastiedon mukaan luottohäiriöiden määrä on ennätyksellisen korkea. Tämä heijastuu myös vuokramarkkinoihin.

”Vuokralaisen maksukyvyn ongelmista tulee nopeasti myös vuokranantajan ongelma. Jos vuokralainen ei maksa vuokraansa, joutuu vuokranantaja asumisen maksumieheksi”, kertoo Suomen Vuokranantajien neuvontalakimies Aleksi Sarasmaa

Suomen Vuokranantajien uusi Perintä- ja häätöopas antaa vinkkejä tilanteisiin, joissa vuokranmaksu takkuaa.

”Hyvä vuokranantaja puuttuu vuokranmaksun viivästyksiin välittömästi. On niin vuokranantajan kuin vuokralaisenkin edun mukaista, että asiat saadaan selvitettyä mahdollisimman nopeasti. Vuokranantajalla on hyvä olla pelisilmää antaa tilanteesta riippuen hieman joustoa. Näin voidaan parhaimmillaan välttää vakavammat seuraukset, kuten vuokrarästien kasaantuminen ja sopimuksen päättyminen”, Sarasmaa tiivistää.

Keinot puuttua vuokranmaksun takkuamiseen:

1. Yhteydenottokin voi riittää

Jos vuokranmaksussa huomataan viiveitä, on vuokralaiseen hyvä ottaa heti yhteyttä esimerkiksi puhelimitse tai sähköpostilla. Usein jo tämä riittää ja vuokralainen korjaa unohduksensa maksaen rästissä olleen vuokran.

Mikäli vuokralainen ei korjaa toimintaansa, kannattaa vuokranantajan lähettää kirjallinen maksumuistutus. Maksumuistutuksesta voi periä myös maksun, joka saattaa konkretisoida myöhästymisen vuokralaisen paremmin ja innostaa häntä hoitamaan maksut jatkossa ajallaan. Jos vuokralaisella on maksuvaikeuksia, voi hänen kanssaan olla hyvä yhdessä laatia maksusuunnitelma.

2. Perintätoimisto apuun

Jos yhteydenotot tai maksumuistutukset eivät auta, kannattaa turvautua perintätoimistoon.

3. Sopimuksen päättäminen, irtisanominen tai purkaminen

Mikäli vuokralainen ei kuitenkaan suoriudu vuokranmaksusta, voi vuokranantaja joutua turvautumaan sopimuksen päättämiseen. Sopimus on aina mahdollista päättää sopimalla siitä yhdessä osapuolten kesken.

Kun kyseessä on lähinnä myöhästely vuokranmaksussa eikä niinkään kokonaan maksamatta olevat vuokrat, voidaan vuokrasopimus irtisanoa. Kuitenkaan määräaikaista vuokrasopimusta ei pääsääntöisesti voida irtisanoa kesken sopimuskauden.

Mikäli vuokralainen laiminlyö vuokranmaksun oleellisesti eli jättää vuokran kokonaan maksamatta vähintään kahden kuukauden ajalta, voi vuokranantaja turvautua vuokrasopimuksen purkamiseen. Jos vuokrasopimus puretaan, se päättyy välittömästi ilman mitään irtisanomisaikaa. Purkuperusteet on lueteltu tyhjentävästi laissa ja yksi näistä on vuokranmaksun laiminlyönti.

4. Häätö viimeisenä keinona

Viimeinen keino hoitaa asia on hakea häätöä tuomioistuimelta.

”Koska häätö on kuitenkin hidas ja järeä toimenpide, suosittelemme aina hakemaan ratkaisua neuvottelemalla”, sanoo Aleksi Sarasmaa.

Lisätietoa: Neuvontalakimies Aleksi Sarasmaa, p. (09) 1667 6345 (ma-pe klo 12-15), aleksi.sarasmaa@vuokranantajat.fi

(09) 1667 6421http://www.vuokranantajat.fi

Suomen Vuokranantajat on valtakunnallinen vuokranantajien etujärjestö. Edistämme vuokranantajien asiaa ja tarjoamme Suomen parasta asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta. Suomen Vuokranantajat on tärkein lähde, josta yksityiset vuokranantajat saavat tukea ja tietoa vuokraustoimintaan ja asuntosijoittamiseen.

Tulorajojen poistaminen on väärä päätös – hyvätuloisten asumista ei pidä tukea16.1.2018 15:55Tiedote

Asuntoministeri Kimmo Tiilikainen ilmoitti hallituksen peruvan viimevuotisen päätöksensä tulorajoista. Hallituksen poukkoilu asuntopolitiikassa tuntuu jatkuvan. Tulorajat otettiin käyttöön vuoden 2017 alusta valtion ja kuntien tukemissa ARA-vuokra-asunnoissa pääkaupunkiseudulla, koska tuen kohdentuminen pienituloisille oli heikkoa ja tulorajat nimenomaan parantavat tukiasuntojen kohdentumista pienituloisemmille.

Korkeimman oikeuden linjaus parantaa luottohäiriöisen vuokralaisen mahdollisuuksia saada asunto20.12.2017 08:46Tiedote

Korkeimman oikeuden tuore päätös selkiyttää takaajan vastuuta vuokrasuhteessa. Asuinhuoneiston vuokralain mukaan vuokralaiselta voidaan edellyttää enintään kolmen kuukauden vuokran suuruista vakuutta sen varalta, että vuokria jätetään maksamatta tai sopimusta ei muutoin noudateta. Korkeimman oikeuden päätös korostaa, että ulkopuolisen takaajan vastuussa tällaista rajoitusta ole.

Yksityiset vuokranantajat asuntomarkkinoiden joustavimpia – verotus estää toiminnan laajentumista8.12.2017 08:00Tiedote

Suomen Vuokranantajat ry:n tekemä laaja kyselytutkimus osoittaa, että yksityiset vuokranantajat ovat asuntomarkkinoiden joustavin ja maltillisin toimija vuokrankorotuksissa. Vain 16 prosenttia yksityisistä vuokranantajista korottaa vuokraa vuosittain. Vuokratuloihin kohdistuva pääomatulovero koetaan kireäksi ja esteenä uusien asuntojen hankinnalle. Tulokset selviävät Vuokranantaja 2017 -kyselytutkimuksesta, johon vastasi 3400 yksityistä vuokranantajaa.