Ennätyksellinen luottohäiriöiden määrä heijastuu vuokranmaksuun – hyvä vuokranantaja puuttuu heti maksuhäiriöihin

Luottohäiriöiden ennätyskorkea määrä näkyy myös vuokranmaksussa. Vuokranantaja voi joutua tilanteeseen, jossa vuokranmaksu takkuilee tai vuokra jää kokonaan maksamatta. Tällöin vuokranantajan kannattaa ripeästi puuttua asiaan. Suomen Vuokranantajien uusi opas antaa neuvoja perintään, vuokrasuhteen päättämiseen ja häätöön.

Suomen Asiakastiedon mukaan luottohäiriöiden määrä on ennätyksellisen korkea. Tämä heijastuu myös vuokramarkkinoihin.

”Vuokralaisen maksukyvyn ongelmista tulee nopeasti myös vuokranantajan ongelma. Jos vuokralainen ei maksa vuokraansa, joutuu vuokranantaja asumisen maksumieheksi”, kertoo Suomen Vuokranantajien neuvontalakimies Aleksi Sarasmaa

Suomen Vuokranantajien uusi Perintä- ja häätöopas antaa vinkkejä tilanteisiin, joissa vuokranmaksu takkuaa.

”Hyvä vuokranantaja puuttuu vuokranmaksun viivästyksiin välittömästi. On niin vuokranantajan kuin vuokralaisenkin edun mukaista, että asiat saadaan selvitettyä mahdollisimman nopeasti. Vuokranantajalla on hyvä olla pelisilmää antaa tilanteesta riippuen hieman joustoa. Näin voidaan parhaimmillaan välttää vakavammat seuraukset, kuten vuokrarästien kasaantuminen ja sopimuksen päättyminen”, Sarasmaa tiivistää.

Keinot puuttua vuokranmaksun takkuamiseen:

1. Yhteydenottokin voi riittää

Jos vuokranmaksussa huomataan viiveitä, on vuokralaiseen hyvä ottaa heti yhteyttä esimerkiksi puhelimitse tai sähköpostilla. Usein jo tämä riittää ja vuokralainen korjaa unohduksensa maksaen rästissä olleen vuokran.

Mikäli vuokralainen ei korjaa toimintaansa, kannattaa vuokranantajan lähettää kirjallinen maksumuistutus. Maksumuistutuksesta voi periä myös maksun, joka saattaa konkretisoida myöhästymisen vuokralaisen paremmin ja innostaa häntä hoitamaan maksut jatkossa ajallaan. Jos vuokralaisella on maksuvaikeuksia, voi hänen kanssaan olla hyvä yhdessä laatia maksusuunnitelma.

2. Perintätoimisto apuun

Jos yhteydenotot tai maksumuistutukset eivät auta, kannattaa turvautua perintätoimistoon.

3. Sopimuksen päättäminen, irtisanominen tai purkaminen

Mikäli vuokralainen ei kuitenkaan suoriudu vuokranmaksusta, voi vuokranantaja joutua turvautumaan sopimuksen päättämiseen. Sopimus on aina mahdollista päättää sopimalla siitä yhdessä osapuolten kesken.

Kun kyseessä on lähinnä myöhästely vuokranmaksussa eikä niinkään kokonaan maksamatta olevat vuokrat, voidaan vuokrasopimus irtisanoa. Kuitenkaan määräaikaista vuokrasopimusta ei pääsääntöisesti voida irtisanoa kesken sopimuskauden.

Mikäli vuokralainen laiminlyö vuokranmaksun oleellisesti eli jättää vuokran kokonaan maksamatta vähintään kahden kuukauden ajalta, voi vuokranantaja turvautua vuokrasopimuksen purkamiseen. Jos vuokrasopimus puretaan, se päättyy välittömästi ilman mitään irtisanomisaikaa. Purkuperusteet on lueteltu tyhjentävästi laissa ja yksi näistä on vuokranmaksun laiminlyönti.

4. Häätö viimeisenä keinona

Viimeinen keino hoitaa asia on hakea häätöä tuomioistuimelta.

”Koska häätö on kuitenkin hidas ja järeä toimenpide, suosittelemme aina hakemaan ratkaisua neuvottelemalla”, sanoo Aleksi Sarasmaa.

Lisätietoa: Neuvontalakimies Aleksi Sarasmaa, p. (09) 1667 6345 (ma-pe klo 12-15), aleksi.sarasmaa@vuokranantajat.fi

(09) 1667 6421http://www.vuokranantajat.fi

Suomen Vuokranantajat on valtakunnallinen vuokranantajien etujärjestö. Edistämme vuokranantajien asiaa ja tarjoamme Suomen parasta asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta. Suomen Vuokranantajat on tärkein lähde, josta yksityiset vuokranantajat saavat tukea ja tietoa vuokraustoimintaan ja asuntosijoittamiseen.

Ennuste: Vuokratuotot pysyvät tasaisen maltillisina – Kuopio kiri asuntosijoittajan ykköskaupungiksi18.7.2018 09:00Tiedote

Suomen Vuokranantajien Pellervon taloustutkimuksella teettämän tutkimuksen mukaan yksityinen asuntosijoittaja saa vuokraustoiminnasta maltillista ja vakaata tuottoa. Vuokratuotto on pitkällä aikavälillä pysynyt käytännössä samana noin 3,5 prosentissa. Tutkimuksesta selviää, että asuntomarkkinoilla on kuitenkin merkittäviä alueellisia ja kaupunginosakohtaisiakin eroja. Parhaimpien sijoituskaupunkien joukkoon sijoittuivat Kuopio, Turku, Oulu, Tampere ja Rovaniemi.

Asuntosijoittajien velkaantuminen ei ole karannut käsistä14.7.2018 08:00Tiedote

Suomen Vuokranantajien Arvot & asenteet -kyselytutkimuksessa selvitettiin myös yksityisten vuokranantajien velkaantumista ja suhtautumista lainarahan käyttämiseen asuntosijoittamisessa. Vastaajista 87,5 prosentilla on alle 75 prosenttia vuokra-asuntoihin kohdistuvaa lainaa, taloyhtiölainat huomioiden, suhteessa omistettujen vuokra-asuntojen arvoon. Uhkakuvat täysin lainarahalla toimivien asuntosijoittajien suuresta määrästä ovat kyselyn perusteella liioiteltuja, mutta joitakin sellaisia markkinassa on. 100 prosentin velkavipua kertoi käyttävänsä 1,47 prosenttia vastaajista.

Kotimajoitukseen kaivataan kieltojen sijaan pelisääntöjä30.5.2018 16:00Tiedote

Airbnb ja muu lyhytaikainen vuokraustoiminta on kasvattanut suosiotaan viime aikoina myös Suomessa. Helsingissä jo viidennes majoituspaikoista tarjotaan Airbnb:n kautta. Osa taloyhtiöistä ja majoitusalan toimijoista on esittänyt huolensa Airbnb-toiminnan aiheuttamista häiriöistä ja muista lieveilmiöistä sekä kilpailuneutraliteetista Ala ei kuitenkaan kaipaa kieltoja ja rajoituksia vaan reiluja ja yhdenmukaisia pelisääntöjä.