Ennuste: Vuokratuotot pysyvät tasaisen maltillisina – Kuopio kiri asuntosijoittajan ykköskaupungiksi

Suomen Vuokranantajien Pellervon taloustutkimuksella teettämän tutkimuksen mukaan yksityinen asuntosijoittaja saa vuokraustoiminnasta maltillista ja vakaata tuottoa. Vuokratuotto on pitkällä aikavälillä pysynyt käytännössä samana noin 3,5 prosentissa. Tutkimuksesta selviää, että asuntomarkkinoilla on kuitenkin merkittäviä alueellisia ja kaupunginosakohtaisiakin eroja. Parhaimpien sijoituskaupunkien joukkoon sijoittuivat Kuopio, Turku, Oulu, Tampere ja Rovaniemi.

Asuntosijoittaminen tuotto koostuu kuukausittaisen rahavirran lisäksi mahdollisesta arvonnoususta pitkällä aikavälillä. Sijoittajan ei kuitenkaan kannata tuijottaa pelkästään näihin kahteen, koska tutkimuksen mukaan myös kaupunkikohtaisilla erityispiirteillä on suuri vaikutus tuottoon. Asuntosijoittajan kannattaa tutustua kaupunkien kehitysnäkymiin huolellisesti ja ennakoida niitä.

-Näyttää siltä, että suuret kaupunkikeskukset pääkaupunkiseudun ulkopuolella ovat nostaneet vetovoimaansa. Kuopio, Turku ja Oulu ovat ponnistaneet tutkimuksen kärkeen, sanoo Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanerva.

-PTT:n tutkimuksessa ennustetaan korkojen nousevan vuoteen 2022 mennessä noin 2 prosenttiin. Korkotaso ja sen muutokset pitää huomioida asuntosijoittamisessa tarkasti. Positiivinen kassavirta suojaa korkojen nousulta, mutta kiinteä korko on myös selvittämisen arvoinen vaihtoehto. Historiatiedon valossa mahdollisimman lyhyeen euriboriin sidottu korko kuitenkin on ollut edullisin vaihtoehto, Koro-Kanerva perustelee.

Sijainti nousee entistä tärkeämmäksi

-Hyviä kohteita on ilman muuta myös tutkimuksessa huonommin menestyneissä kaupungeissa, kaupungin sisäisen mikrosijainnin merkitys kasvaa. Hyvä markkinatuntemus ja kehittyminen vuokranantajana ovat aivan keskeisiä tekijöitä onnistumisessa, Koro-Kanerva painottaa.

-Asuntosijoittamisen kannattavuuteen kohdistuu lähitulevaisuudessa kuitenkin haasteita. Uusia asuntoja on viime vuosina rakennettu runsaasti, ja tarjonnan kasvu näkyy vuokrien kehityksessä. Samaan aikaan uumoillaan korkojen, ylläpito- ja korjauskulujen nousua. Jos yksityisten vuokranantajien kiinnostus sijoittaa asuntoihin laskee, asuntojen rakentaminen hidastuu ja tarjonta ei kasva. Pitäisikin miettiä keinoja, joilla yksityiset vuokranantajat saadaan pidettyä ostolaidalla, jotta asuntoja saadaan vuokramarkkinoille kasvavaa kysyntää vastaavasti, sanoo Koro-Kanerva

Kaupunkiranking

Vuokratuoton ja arvonnousun lisäksi alueittaista kehitystä ennakoidaan seuraavien muuttujien avulla

1. Väestönkasvu (%)
  2. Asuntokuntien lukumäärä, muutos (%)
  3. Kotitalouksien käytettävissä olevat tulot, muutos (%)
  4. Yli 18-vuotiaiden opiskelijoiden osuus 18-64-vuotiaista (%)
  5. Asuntojen hintataso suhteessa Helsinki-1 (luku väliltä 0-1)
  6. Hintojen vaihtelu (varianssi)
  7. Tulotaso suhteessa Helsinkiin
  8. Asumismenojen osuus nettotuloista (%)

Muutokset laskettu käyttäen viiden edellisen vuoden kehitystä.

Muutos 2018

Vaasa

Vaasa

Espoo-Kauniainen

Kehyskunnat

Espoo-Kauniainen

Kehyskunnat

Kouvola

Kouvola

Tutkimuksen sisältö

Suomen Vuokranantajat on yhteistyössä Pellervon Taloudellisen Tutkimuskeskuksen (PTT) kanssa tehnyt jälleen vuokratuottotutkimuksen, jossa käsitellään eri kaupunkien näkymiä yksityisen vuokranantajan näkökulmasta. Tutkimus on tehty vuosittain vuodesta 2013 alkaen.

Tutkimuksessa käsitellään alueellisia kehitystekijöitä, jotka vaikuttavat asuntosijoittamiseen.

Vuokratuoton laskemiseksi on tehty keskimääräiset alueelliset hinta- ja vuokraennusteet vuosille 2018-2022.

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien järjestö. Edistämme vuokranantajien asiaa ja tarjoamme Suomen parasta asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta.

Yksityisten asuntosijoittajien ostoaikeet kääntyneet lievään nousuun, uudisasuntoja ostanut verrattain harva19.2.2024 08:15:00 EET | Tiedote

Yksityisten asuntosijoittajien kaksi viime vuotta laskeneet ostoaikeet ovat kääntyneet lievään nousuun, selviää Suomen Vuokranantajien tuoreesta Vuokranantaja 2024 -kyselystä. Ylivoimainen enemmistö yksityisistä vuokranantajista on ostanut vanhoja asuntoja uudiskohteiden sijasta, myös viime vuosina. Valtaosa ei ole korottanut vuokria lainkaan viime vuonna. Kyselyyn vastasi yli 2000 yksityistä vuokranantajaa.

Yksityiset asuntosijoittajat ovat maltillisesti velkaantuneita, haasteet löytää vuokralainen kasvaneet26.1.2024 00:05:00 EET | Tiedote

Valtaosa yksityisistä vuokranantajista on maltillisesti velkaantuneita, sillä jopa 60 prosentilla velkaa ei ole lainkaan tai sitä on alle 50 prosenttia suhteessa sijoitusasunnon arvoon. 93 prosenttia ilmoittaa tavoittelevansa joko pientä tai maltillista riskin ja tuoton suhdetta, selviää Suomen Vuokranantajien tuoreesta Vuokranantaja 2024 -kyselystä. Kyselyyn vastasi yli 2000 asuntosijoittajaa.