Ennustettavuus on minimivaatimus: Suomen tapahtuma-ala odottaa edelleen tietoa kohtalostaan

Tapahtuma-alalta on evätty toimintaedellytykset jo 14 kuukauden ajan eikä tietoa tulevasta ole. Tapahtumia ei edelleenkään päästä järjestämään, vaikka jo lähes puolet suomalaisista on rokotettu. Yhden elinkeinon estäminen koettelee paitsi alaa myös yleistä oikeustajua. Kesän lisäksi myös tapahtumasyksy tulee näyttämään hyvin synkältä, mikäli toimijoille ei anneta edes arviota siitä, milloin tapahtumia päästään taas järjestämään. Tuloksellisen liiketoiminnan harjoittaminen on hyvin vaikeaa.

Mediassa esillä olleiden tietojen mukaan hallitus olisi päässyt sopimukseen kunnille ja aluehallintoviranomaisille annettavista tapahtumia koskevista suosituksista. Leviämisvaiheessa olevien alueiden sisätiloissa järjestettävien tilaisuuksien yleisömäärät ovat tietojen mukaan olleet suurin kiistelyn kohde, vaikka juuri näillä alueilla tietoa toimintaedellytysten jatkumisesta ja tulevaisuudesta tarvitaan akuutimmin kuin missään. Suosituksen mukaan leviämisalueilla yleisö- ja yksityistilaisuuksissa saisi kokoontua sisätiloissa korkeintaan kymmenen henkilöä ja ulkotiloissa korkeintaan 50.

Tapahtuma-alalla on jo pitkään ihmetelty, miksei mitään laskelmia ja vaihtoehtoisia tartuntalukuihin perustuvia toimintasuunnitelmia ei ole laadittu etukäteen.

Tukimallit ja kompensaatiot eivät edelleenkään vastaa moninaisen alan tarpeita

Moni tapahtuma-alan toimija sinnittelee henkitoreissaan. Näin myös Turussa:

”Olemme tapahtuma-alalla joutuneet liiketoiminnan jatkuvuuden kannalta vaaralliseen välitilaan, joka pitäisi nopeasti korjata. Mikäli epätasa-arvoistavia rajoituksia ei poisteta, se voi pahimmassa tapauksessa kaataa koko messutoimialan Suomessa”, toteaa Turun Messukeskuksen toimitusjohtaja Marja Pekkanen, joka on myös Messu- ja Tapahtumajärjestäjien varapuheenjohtaja.

Modernissa maailmassa ylhäältä käsin ja viime hetkellä annetut määräykset tuntuvat tapahtumajärjestäjästä kummallisilta ja kohtuuttomilta. Alaa on tuettu, mutta esimerkiksi kustannustuki ei ole aivan ongelmaton tukimuoto. Tapahtumatakuukaan ei paranna tilannetta, jos yrityksen kassa on valmiiksi tyhjä eikä tapahtumaa ole ylipäätään enää varaa lähteä järjestämään.

Tapahtuma-alan ihmisillä on hätä, mutta inhimillisen kärsimyksen lisäksi kerrannaisvaikutukset elinkeinoelämälle ovat suuria. Esimerkiksi messujen talousvaikutus messupaikkakunnille oli vuonna 2019 Suomessa 553 M€ ja työllisyysvaikutus 7350 henkilötyövuotta. Messutoiminnan raju väheneminen näkyy muun muassa kahviloissa ja ravintoloissa, hotelli- ja majoituspalveluissa, kestokulutustavarakaupassa ja juna- ja bussilipuissa. (Taloustutkimus 3/2021)

Turvallisten tapahtumien järjestämiseen mallia muualta Euroopasta

Poliitikoilta kaivataankin nyt oikeudenmukaisemman kohtelun lisäksi ennustettavuutta ja selkeää exit-suunnitelmaa. Hyviä malliesimerkkejä turvallisten tapahtumien järjestämiseen löytyy rajojen ulkopuolelta. Euroopan ensimmäinen iso, koronaturvallisuutta testannut tapahtuma järjestettiin Barcelonassa jo maaliskuussa. Muualla on hyödynnetty myös muun muassa seurantalaitteiden keräämää dataa ja etukäteistestaamista sekä tutkittu tapahtumaosallistujien käyttäytymistä.

Myös Suomessa on kokemusta terveysturvallisten tapahtumien järjestämisestä jo viime syksyltä, jonka jälkeen keinovalikoima on entisestään laajentunut.

Alalla kaivataan enää selkeitä pelisääntöjä ja ennustettavuutta, joita odotetaan tällä viikolla.

Lisätiedot:

Turun kauppakamari, toimitusjohtaja Kaisa Leiwo, puh. 040 556 6697, kaisa.leiwo@turku.chamber.fi
Turun Messukeskus Oy, toimitusjohtaja Marja Pekkanen, puh. 040 545 7766, marja.pekkanen@turunmessukeskus.fi

Miljoonainvestoinnit viivästyvät kunnissa hitaan kaavoitusprosessin takia8.6.2021 07:42:55 EEST | Tiedote

Kaavoituksen ja luvituksen hitaus on merkittävin syy kuntiin tehtävien investointien viivästymiseen. Kauppakamarien tekemässä kyselyssä 10 prosenttia vastanneista yrityksistä kertoi, että kaavoitus- ja luvitusprosessi on hidastanut investointeja merkittävästi. Viivästyneistä hankkeista 30 prosenttia oli arvoltaan yli 5 miljoonan euron investointeja. Turun kauppakamarin jäsenistä 11,9 prosenttia kertoi yritysten investoinnin viivästyneen tai peruuntuneen viranomaislupiin liittyneiden syiden vuoksi. Varsinais-Suomen alueella viivästyneistä hankkeista 37,5 prosenttia oli yli 5 miljoonan euron investointeja. Erityisesti rakennusluvat aiheuttavat päänvaivaa.

Elpymispaketti tuo vauhtia Suomen taloudelle - paketin keskeiset teemat hyvin esillä Eurooppa-foorumissa elokuussa7.5.2021 11:54:10 EEST | Tiedote

Suomikin häviää, jos EU:n elpymistoimet epäonnistuvat tai menevät vanhojen velkojen maksuun talouden uudistamisen sijasta. Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori korostaa, että Suomi kärsisi EU:n elpymispaketin ja samalla EU:n budjetin kaatumisesta. Oikein toteutettuna EU:n paketti tuo vauhtia Suomenkin talouteen, sillä kauppakamarin selvityksen mukaan lähes 50 prosenttia vientiyrityksistä uskoo sen tuovan uusia vientikauppoja EU-maista.

Kauppakamarikysely: Yli 80 prosenttia yrityspäättäjistä uskoo etätyön lisääntymiseen ja yli 70 prosenttia digitalisaation vauhdittumiseen3.5.2021 07:34:23 EEST | Tiedote

Kauppakamarin korona-aiheiseen kyselyyn vastasi noin 2400 kauppakamarien jäsenyritystä useilta eri toimialoilta ympäri Suomen. Vastanneista reilu kuusi prosenttia oli yksinyrittäjiä, loput olivat työnantajayrityksiä. Varsinais-Suomessa kyselyyn vastasi 204 jäsentä, joista suurimpana ryhmänä olivat teollisuusalan yritykset.

Korjattu// Finferries kirjoitusasu // Varsinais-Suomen logistiikka-alan tunnustukset Suomen Lauttaliikenteelle ja Harri Lorentzille20.4.2021 16:03:52 EEST | Tiedote

Turun kauppakamari ja Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry ovat jakaneet tunnustusta logistiikka-alan osaajille. Varsinais-Suomen vuoden 2020 logistiikkayritykseksi valittiin Suomen Lauttaliikenne Oy. Tunnustuksen saamisen perusteena olivat muun muassa yrityksen panostukset sähköiseen merenkulkuun ja yrityksen saaristoyhteyksien korostuminen poikkeuksellisen vuoden aikana. Vuoden logistiikkatoimija -palkinnon sai puolestaan Turun yliopiston Turun kauppakorkeakoulun apulaisprofessori Harri Lorentz. Tunnustukset jaettiin Turun kauppakamarin kevätkokouksen yhteydessä 20.4.2021.