Ensi vuonna vanhuuseläkkeelle pääsee aikaisintaan 63 vuoden ja 3 kuukauden iässä

Vuoden vaihtuessa myös vanhuuseläkeikä nousee. Vuonna 2018 alin vanhuuseläkeikä on 63 vuotta 3 kuukautta vuonna 1955 syntyneillä. Eläkkeelle kannattaa kuitenkin jäädä vasta tavoite-eläkeiässä, suosittelee Nina Bruun, Ilmarisen Eläkkeet-osaston osastopäällikkö.

Eläkeuudistuksen keskeinen muutos oli, että eläkeikä nousee jatkossa vuosittain aina kolmen (3) kuukauden verran. Jokaiselle ikäluokalle vahvistetaan oma eläkeikä.

– Ensi vuonna vanhuuseläkkeelle voi jäädä aikaisintaan 63 vuoden 3 kuukauden iässä. Näin eläkemahdollisuuden saa ikäluokka, joka on syntynyt vuonna 1955. Vuonna 1956 syntyneet voivat puolestaan jäädä eläkkeelle aikaisintaan 63,5-vuotiaana, kertoo osastopäällikkö Nina Bruun Ilmarisen Eläkkeet-osastolta.  Vuonna 1954 ja sitä ennen syntyneillä eläkeikä säilyy edelleen 63 vuotena.

–  Eläke kasvaa sitä suuremmaksi, mitä vanhemmaksi töitä tekee. Eläkkeelle kannattaakin jäädä aikaisintaan tavoite-eläkeiässä, koska tällöin alimman eläkeiän jälkeen kertyvä eläke pienentää elinaikakertoimen vähentävää vaikutusta, suosittelee Bruun.

Tavoite-eläkeikä on 64 vuotta 1 kuukautta vuonna 1955 syntyneiden ikäluokalla.

–  Tavoite-eläkeikään voi jatkaa vaikka osittaisen varhennetun vanhuuseläkkeen avulla niin, että ottaa esimerkiksi puolet kertyneestä eläkkeestä maksuun alimmassa eläkeiässä ja jatkaa työssä vaikka osa-aikaisesti, Bruun sanoo.

Oman eläkkeen määrän arviointi onnistuu näppärästi verkossa ilmarinen.fi. Siellä voi konkreettisesti myös nähdä, kuinka eläkkeen lykkääminen eli töissä jatkaminen yli alimman vanhuuseläkeiän kasvattaa eläkettä. Laskelmat voi tehdä sekä vanhuuseläkkeen että osittaisen varhennetun vanhuuseläkkeen osalta.

Töissä voi jatkaa 68-vuotiaaksi. Senkin jälkeen töitä voi tehdä työnantajan kanssa niin sopiessa, mutta se ei enää kasvata eläkettä.

Osittaisen varhennetun vanhuuseläkkeen alin ikäraja ei muutu, vaan se pysyy 61 ikävuodessa. Osittaisen vanhuuseläkkeen yläikäraja on 68 vuotta.

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Edistämme parempaa työelämää ja näin autamme asiakkaitamme menestymään. Kaikkiaan vastaamme yli 1,1 miljoonaan ihmisen eläketurvasta. Eläkevastuiden katteena on 47 miljardin euron sijoitusvarallisuus.

Postitaloa tyhjennettiin hajun vuoksi - vaaratilanne on ohi9.11.2018 11:59Tiedote

Helsingin Postitalossa levisi perjantaina aamupäivällä remontista aiheutunutta voimakasta hajua, mikä vuoksi pelastuslaitos evakuoi ihmisiä talosta. Kiinteistössä on tehty neljännen kerroksen terassin vedeneristystyötä, jossa on urakoitsijalta saadun tiedon mukaan käytetty Siplast Primer -nimistä eristysainetta. Eristysaineen hajua levisi ilmanvaihdon kautta osaan kiinteistön tiloista. Pelastuslaitos ja poliisi olivat paikan päällä selvittämässä tilannetta. Pelastuslaitoksen mukaan noin 20 henkilöä sai oireita ja heidän tilansa on tutkittu. Tiloihin palaaminen on Pelastuslaitoksen mukaan nyt turvallista. Hajuhaittaa poistetaan tuuletuksella. Toistaiseksi ei ole tiedossa, miksi haju oli päässyt leviämään ilmanvaihtoon. Asian selvittämistä jatketaan. Helsingin ydinkeskustassa sijaitseva Postitalo on Ilmarisen omistama kiinteistö. Lisätietoja: Tomi Aimonen, kiinteistöjohtaja, Ilmarinen, 050 366 7501 Vesa Berg, palomestari, Helsingin pelastuslaitos p. 0500 601 326

Ilmarinens delårsrapport 1.1–30.9.2018: Vi bygger ett allt mer kundorienterat och effektivt arbetspensionsbolag26.10.2018 11:06Tiedote

Ilmarinens premieinkomsten uppgick under början av året till 4,0 miljarder euro. Mätt enligt premieinkomsten var kundanskaffningen 78 miljoner euro netto fram till utgången av september. Pensioner utbetalades för sammanlagt 4,2 miljarder euro till 450 000 pensionstagare. Placeringsportfölj gav i januari–september en avkastning på 3,0 procent (5,5 procent 1.1–30.9.2017). Placeringarnas marknadsvärde uppgick vid utgången av september till 47,0 miljarder euro (38,9 miljarder euro 30.09.2017). På lång sikt har placeringarna reellt avkastat i genomsnitt 4,2 procent om året. I slutet av september uppgick solvenskapitalet till 10 044 (9 158) miljoner euro och solvensnivån var 127,0 (130,6) procent. Verkställandet av integrationen framskrider enligt plan. Ilmarinens organisation förnyas så att den blir allt mer kundorienterad och effektiv. Hantering av risken för arbetsoförmåga och rehabilitering kommer att förstärkas. Verkställande direktör Jouko Pölönen: ”Ilmarinens premieinkomst ökade i jan