Ensiarvio vuodesta 2021: Koronakriisi heikentää kuntataloutta 1,7 miljardia euroa

Koronaepidemia heikentää kuntataloutta vuonna 2021 kaikkiaan 1,7 miljardia euroa. Valtaosa eli 1,4 miljardia euroa heikentymisestä selittyy kuntien verotulojen romahtamisesta. Kuntien kustannusten arvioidaan kasvavan 200 miljoonaa euroa koronaepidemian takia vuonna 2021.

Kuntaliiton arvio perustuu 65 suuren kaupungin talousjohtajien vastauksiin. Näissä kaupungeissa asuu lähes neljä miljoonaa ihmistä, eli 73 prosenttia väestöstä.

- Arvio tuo ensi kertaa näkyviin sen, kuinka vakavasti koronakriisi vaikuttaa kuntiin myös ensi vuonna. Tähän tulee alkaa valmistautua jo syyskuun budjettiriihessä. Kuntatalouden tukipaketti on tähän mennessä koskenut vain vuotta 2020, Kuntaliiton toimitusjohtaja Minna Karhunen sanoo.

Samalla kun Kuntaliitto kokosi arvion vuoden 2021 koronavaikutuksista, se päivitti vuoden 2020 tilannekuvaa. Uusimpien tietojen mukaan hallituksen päättämistä vuoden 2020 kuntien tukitoimista huolimatta koronavirusepidemia heikentää kaupunkien ja kuntien taloutta yli miljardilla eurolla vuonna 2020.

- Tämä tarkoittaa, että reilu kolmannes koronantalousvaikutuksesta vuonna 2020 jää kuntien itsensä vastattavaksi. Tämä on keskimäärin 170 euroa asukasta kohden.

- Hallitus on luvannut palata kunnille aiheutuviin taloudellisiin menetyksiin budjettiriihessä. Tälle vuodelle tarvitaan vielä uusia tukipäätöksiä samalla kun ensi vuoden toimenpiteistä sovitaan, Minna Karhunen painottaa.

Kuntaliitto päivitti arvioita koronaepidemian talousvaikutuksista myös sairaanhoitopiirien osalta. Arvion mukaan sairaanhoitopiirien taloustilanne heikkenee koronan takia vähintään 600 miljoonaa euroa.

- Neljännen lisätalousarvion 200 miljoonan euron kompensaatio kattaa sairaanhoitopiirien alijäämästä noin kolmanneksen. Tähän epäsuhtaan tulee palata syyskuun budjettiriihessä, Minna Karhunen toteaa.

- Lisäksi budjettiriihessä tulee arvioida koronaepidemian talousvaikutukset sairaanhoitopiirien vuoden 2021 talouteen. Kuten kuntien, myös sairaanhoitopiirien osalta tukipakettia on jatkettava myös vuodelle 2021.

Kuntaliiton toimitusjohtaja Minna Karhunen, p. 09 771 2000

Kuntatalouden kyselyn osalta lisätietoja antaa kehittämispäällikkö Sanna Lehtonen, p. 09 771 2079

Sairaanhoitopiirien kyselyn osalta lisätietoja antaa erityisasiantuntija Mia Malmila, p. 09 771 2204

Kunnat luovat perustan asukkaiden hyvälle elämälle. Kuntaliitto tekee työtä, jotta kunnat onnistuvat tehtävässään.

Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kuntaliitto.fi on kuntatiedon keskus internetissä.

Budgetbesluten lindrar anpassningstrycket i kommunernas ekonomi – en besvikelse att nedskärningen enligt konkurrenskraftsavtalet kvarstår16.9.2020 18:54:55 EESTTiedote

Kommunförbundet är i viss mån lättat över att regeringen Marin noterade kommunernas problem och förlängde coronastödet till kommunsektorn till år 2021. Även om stödet inte helt täcker de förluster som coronakrisen ger upphov till, underlättas beredningen av nästa års budget och balanseringen av ekonomin i kommunerna av beskedet om att stödet fortsätter. Det minskar även trycket på höjningar av kommunalskatten.

Riihipäätökset keventävät kuntatalouden sopeutuspaineita - kiky-leikkauksen säilyminen pettymys16.9.2020 17:41:05 EESTTiedote

Kuntaliitto on varovaisen helpottunut, että Sanna Marinin hallitus kuuli kuntien tuskan ja jatkoi kuntakentän koronatukea myös vuodelle 2021. Vaikka tuki ei kata koronan aiheuttamia menetyksiä täysimääräisesti, tieto tuen jatkumisesta helpottaa kuntien ensi vuoden talousarvioiden laadintaa ja talouden tasapainottamista sekä vähentää paineita kunnallisverojen korotuksiin.

Lappland tar hem finska mästerskapet i kommunal marknadsföring9.9.2020 15:06:03 EESTTiedote

Tystnaden vann i marknadsföringstävling Tack vare en originell och produktiv marknadsföring av naturliga styrkor gick årets mästerskap i kommunal marknadsföring till Lappland, för den internationella turistkampanjen ”Sound of Lapland”. Idensalmi stad fick silver för en mångsidig invånarmarknadsföring, och brons gick till samkommunen Kymsote för en service- och varumärkesreform som inkluderade invånarna.