Ensihoidon intubaatio onnistuu uudella menetelmällä

HUS:n alueen lääkärihelikopterin henkilökunta on kehittänyt uuden, aiempaa turvallisemman intubaatiomenetelmän. FinnHEMS 10 -lääkärihelikopterin tukikohdassa kokeiltiin menestyksekkäästi lähes kahden vuoden ajan intubaatiota yhdistämällä videolaryngoskooppi eli videomonitorilla varustettu kieli pitkään viejään, bougieen, jota käytetään erikseen vaikeissa intubaatioissa.

Yleiseksi toimenpiteeksi potilaan hengityksen turvaava intubaatio on yllättävän haastava, sillä sen tulee ihannetilanteessa onnistua ensimmäisellä kerralla. Mitä useammin intubaatiota yrittää, sitä enemmän komplikaatioiden riski kasvaa.

Kahden välineen intubaatiomenetelmää tutkittiin Vantaan lääkärihelikopteritukikohdan arjessa 22 kuukauden ajan 543 potilaalla, kontrolliryhmään kuului 238 potilasta.Tutkimuksen tulokset hämmästyttivät itse tekijätkin: uudella menetelmällä 98,2 prosenttia intubaatioputken asettamisista onnistui ensimmäisellä yrityksellä, kun perinteisellä menetelmällä onnistumisprosentti oli 85,7.

Tutkimuksen aikana koulutettiin Uudellamaalla satoja ensihoitajia ja kehitettiin prosessia mahdollisimman toimivaksi. Videolle tallennettua toimenpidettä on katsottu YouTubessa yli 30 000 kertaa eri puolilla maailmaa. Anaesthesia-tiedelehdessä julkaistu tutkimus tehtiin FinnHEMSin ja HUS:n yhteisenä hankkeena.

Tutkimuksesta ja sen tuloksista voi lukea lisää internetsivuiltamme.

Juuri julkaistu -sarjan artikkelit ovat sellaisenaan median käytettävissä.