Ensimmäinen Artic-pikaratikka on lähtenyt matkustajaliikenteeseen

Helsingin seudun ensimmäinen Artic-pikaratikka ottaa nyt asiakkaita kyytiin.Vaunu lähti liikenteeseen maanantaiaamuna 8.11. klo 8. Artic liikennöi arkisin Kauppatorin ja Töölön väliä.

Matkustajat pääsevät Artic X54 -pikaratikan kyytiin. Vaunu liikennöi Kauppatorin ja Töölön välisellä osuudella linjatunnuksella 4S arkisin noin klo 8-19.

Artic -pikaratikka on kulkenut testiajossa Helsingin raitioteillä keväästä alkaen. Vaunu saapui tehtaalta maaliskuussa.

Vaunun tunnistaa turkoosista värityksestä sekä siitä, että vaunu on tavanomaista kaupunkiratikkaa pidempi. Lisäksi pikaratikassa on ohjaamo molemmissa päissä ja ovet molemmilla puolilla vaunua.

HKL:n tilaaman pikaratikan on valmistanut Skoda Transtech Otanmäen tehtaalla Kajaanissa. Vaunun muotoilusta ja ulkoasusta on vastannut HSL.

Helsingin seudun ensimmäinen pikaraitiovaunureitti on linja 550, joka korvaa nykyisen runkobussilinjan Itäkeskuksen ja Keilaniemen välillä.

Myöhemmin pikaratikalla ajetaan muun muassa uusia Kruunusiltoja pitkin Laajasaloon sekä Vihdintien uudella pikaraitiotiellä.

Tietoja pikaratikasta

• Pikaratikka on koko pituudeltaan matalalattiainen, esteetön raitiovaunu. Suurin ero alkuperäiseen Articiin on se, että vaunun keskimoduulissa ei ole portaita, eikä vaunussa ole lattiakallistuksia.

• Innovatiivisen teli- ja korirakenteen ansiosta ilmastoidussa raitiovaunussa on 78 istumapaikkaa. Matkustajapaikkoja on yhteensä 214.

• Pikaratikka on viisiosainen ja siinä on neljä kääntyvää teliä kuten alkuperäisessä Articissakin. Vaunun älykäs ohjausmekanismi mahdollistaa erittäin tilavan monitoimialueen vaunun keskelle. Alueelle mahtuu kuusi lastenvaunua tai kaksi isoa pyörätuolia. Keskiosassa on kaksi paikkaa opaskoiran tai lemmikin kanssa matkustavalle.

• Pikaratikka on 34 metriä pitkä ja ajettavissa kahteen suuntaan.

HSL, hankintapäällikkö Jami Vitikainen, puh. 050 412 1926
HSL, kalustoinsinööri Petri Saari, puh, 050 559 1956
HKL, kalustopäällikkö Heidi Heikkilä, puh. 040 1699703

Autojen ylinopeudet vähenivät ja kävelijämäärät lisääntyivät – nopeat kokeilut tekivät kävelystä ja pyöräilystä entistä houkuttelevampaa   17.11.2021 14:12:43 EET | Tiedote

Kiinnostava, vihreä ja turvallinen ympäristö kutsuu liikkumaan omin jaloin. Kun ihmiset liikkuvat kestävästi kävellen, pyöräillen ja joukkoliikenteellä, vahvistuu sekä heidän terveytensä että ympäristön hyvinvointi. Osana Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-yhteistyötä toteutetut nopeat kokeilut kertovat siitä, miten pyöräily- ja kävely-ympäristöä voidaan parantaa viihtyisyyteen panostamalla.

HSL arvioi yhdessä asiakkaiden kanssa erilaisia malleja lippujen hinnoitteluun10.11.2021 10:45:10 EET | Tiedote

HSL on aloittanut laajan hankkeen, jossa uudistamme matkalippujen maksamista ja käyttämistä. Jatkossa lippu tallentuu käyttäjätilille, ja matkustamiseen voi käyttää niin HSL-sovellusta, HSL-korttia kuin maksukorttiakin. Osana kehityshanketta HSL tutkii erilaisia malleja lippujen hinnoitteluun. Arvioimme, onko nykyinen vyöhykemalli edelleen paras mahdollinen tapa määritellä lippujen hinnat, olisiko mallia hyvä kehittää vai pitäisikö HSL:n siirtyä kokonaan uudenlaiseen hinnoitteluun.