Ensimmäinen Banksy-kirja suomeksi!

”Banksy. A Visual Protest” on ensimmäinen suomeksi julkaistu Banksy-kirja. Teos esittelee laajasti ristiriitaisen hahmon taidetta ja kontekstualisoi hänen tuotantoaan taidehistorian ja -teorian näkökulmasta.

Banksy on maailmankuulu katutaiteilija ja ristiriitainen taidemaailman kauhukakara, jonka todellista henkilöllisyyttä ei edelleenkään tiedetä. Hän on virkavaltaa pakoileva kapinoitsija, jonka kaupallisuutta irvailevista teoksista maksetaan nykyisin huippuhintoja. Nimimerkin takana piileksivä superjulkkis, jonka tempaukset nostavat hänet säännöllisesti puheenaiheeksi. Banksyn taide on usein poliittisesti kantaaottavaa, mutta hänen teoksissaan on toisinaan myös inhimillisyyttä ja – pääosin kirpeää – huumoria. Tämä teos kontekstualisoi Banksyn tuotantoa taidehistorian ja -teorian näkökulmasta. Taiteilija ei ole itse auktorisoinut kirjaa.

230 x 280 mm, nidottu
Kirjoittajat: Pauli Sivonen, Gianni Mercurio, Demetrio Paparoni, Raf Valvola Scelsi, Butterfly, David Chaumet
Ulkoasu: studio FM & Fabio Lancini
suomi | englanti
ISBN 978-952-7226-93-3
Parvs ja Serlachius-museot

Banksy: Love Is in the Air, 2003, Serigrafia paperille, 50 x 70 cm. Deodato Arte
Banksy. A Visual Protest -kirja. Parvs 2021
Banksy: Love Is In the Bin, 2018, Staatsgalerie Stuttgart, Saksa. (kuva 2019)
Banksy studiosssaan
Banksy: Nimetön, 2005, Betlehem
Banksy: Dismaland, 2015,
Weston-super-Mare.
Tuhkimon vaunujen yksityiskohtia.
Banksy: Dismaland, 2015, Weston-super-Mare. Tuhkimon vaunujen yksityiskohtia.
Bansky: Mobile Lovers, 2014, Broad Plain Boys’ Club, Bristol
Banksy: Turf War, 2003, Serigrafia paperille, 49 x 34,5 cm. Yksityiskokoelma
Banksy: Wrong War (Pax Britannica), 2004, Serigrafia paperille, 29,5 x 21 cm. Yksityiskokoelma
Banksy: Napalm, 2004, Serigrafia paperille, 56 x 76 cm. Yksityiskokoelma
Banksy: Morons (Sepia), 2007, Serigrafia paperille, 57 x 76 cm. Yksityiskokoelma
Banksy: Girl With Red Balloon, 2004, Serigrafia paperille, 66 x 50 cm. Yksityiskokoelma

Uutuuskirja Rachel Kneebonen arvoituksellisista posliiniveistoksista24.6.2021 16:21:18 EEST | Tiedote

Englantilaistaiteilija Rachel Kneebonen arvoituksellisissa posliiniveistoksissa ihmiskehon fragmentit tuntuvat jatkuvasti kyseenalaistavan ajatuksen kokonaisesta, loppuun viedystä muodosta. Veistosten materiaali, valkoinen posliini, reagoi herkästi valoon ja näyttää välillä raskaalta ja kiinteältä, välillä kevyeltä ja läpikuultavalta. Myös Kneebonelle tärkeä tanssillinen liike määrittää veistoksia, joissa irralliset torsot ja raajat moninkertaistuvat ja punoutuvat toisiinsa.

Göstan pieni taidekirjasto -kirjasarja esittelee Gösta Serlachiuksen taidekokoelman helmiä22.6.2021 13:18:28 EEST | Tiedote

Göstan pieni taidekirjasto on Parvs-taidekirjakustantamon ja Serlachius-museoiden yhteinen julkaisusarja, joka esittelee Serlachius-museoiden kokoelmia ja keskeisiä kokoelmataiteilijoita uudella tavalla. Sarjan kuusi ensimmäistä osaa edustavat Gösta Serlachiuksen suosikkitaiteilijoita: Hugo Simberg, Akseli Gallen-Kallela, Helene Schjerfbeck, Ellen Thesleff, Hannes Autere ja Lennart Segerstråle. Kaikkien näiden taiteilijoiden teoksia on parhaillaan esillä Mäntässä Serlachius-museoiden Kartanon klassikot -kokoelmaripustuksessa tai osana museoiden tilojen koristelua. Kirjojen kirjoittajia ovat taidekriitikko Timo Valjakka sekä taidehistorioitsijat Marja-Terttu Kivirinta, Eeva Ilveskoski ja Tarja Talvitie.