Ensimmäinen Kalevi Sorsa -palkinto Yrjö Varpiolle

Tänään 21.12.2020 tulee kuluneeksi 90 vuotta Suomen pitkäaikaisimman pääministerin Kalevi Sorsan (1930–2004) syntymästä. Juhlavuoden kunniaksi Kalevi Sorsa -säätiö on päättänyt perustaa vuosittain myönnettävän Kalevi Sorsa -palkinnon. Palkinto myönnetään yhteiskunnallisesti merkittävälle teolle, joka koskee kirjallisuutta, yhteiskuntatutkimusta tai muuta Sorsan elämäntyötä sivuavaa teemaa. Palkinnon summa on 2 500 euroa.

Säätiö on päättänyt myöntää lajissaan ensimmäisen Kalevi Sorsa -palkinnon kirjallisuuden emeritusprofessori Yrjö Varpion merkittävälle tutkimustyölle koskien kirjailija Väinö Linnaa. Professori Varpion teos Väinö Linnan elämä (2006) on ensimmäinen laaja selvitys Linnan elämästä, toiminnasta ja vaikutuksesta sodanjälkeiseen Suomeen. Kalevi Sorsa -säätiön mielestä teos on loistava, yksityiskohtainen ja luotettava kuvaus Väinö Linnasta ja tämän teoksista.

– Kansalliskirjailija Väinö Linnan syntymästä tulee tänä vuonna kuluneeksi 100 vuotta, ja haluamme nyt ensi kertaa jaettavalla palkinnolla kiinnittää huomiota Linnan tuotannon merkitykseen suomalaisessa kirjallisuudessa ja yhteiskunnassa. Linnan työn juhlistaminen ja Yrjö Varpion valinta olisi asiaa tuntevien mukaan ollut kirjallisuuden harrastaja Kalevi Sorsankin mieleen, perustelee Kalevi Sorsa -säätiön hallituksen puheenjohtaja Antton Rönnholm

– Olen otettu saadessani näin arvokkaan tunnustuksen työlleni. Tänään on helppo yhtyä Kalevi Sorsan ajatukseen siitä, että kirjallisuus elää keskellämme, ja että kirjailijan ääntä kantaa ihmisyyden ikuinen sanoma, professori Varpio kommentoi palkintoaan.

Kalevi Sorsa -säätiön hallitus ja työntekijät onnittelevat lämpimästi palkinnon saajaa.

Ajatuspaja: Keskustelu talouskasvun tarpeellisuudesta on aloitettava18.12.2020 07:10:00 EETUutinen

”Ilmastonmuutoksesta on tullut yhteiskunnallisiin mullistuksiin, kuten sotiin ja pakolaiskriiseihin vaikuttava näkymätön käsi.” ”Perinteinen hyvinvointivaltio pyörii fossiilitalouteen perustuvan kasvun varassa ja on siten ekologisesti huteralla perustalla.” Lainaukset ovat Kalevi Sorsa -säätiön tuoreista julkaisuista, jotka käsittelevät aikamme ekologista kriisiä ja edistyksellisiä ratkaisuja siihen.

Tutkija: Klassinen liberalismi ei kannattanut sääntelemätöntä taloutta27.11.2020 05:30:00 EETTiedote

Nykyisin liberalismin ydinsisällöksi kuvataan toisinaan usko vapaisiin markkinoihin ja konservatismin keskeiseksi piirteeksi puolestaan pyrkimys taloudelliseen sääntelyyn. Onko tällainen määrittely kuitenkaan oikea? Helsingin yliopiston väitöskirjatutkija Marianne Sandelin käsittelee Kalevi Sorsa -säätiön Impulsseja-sarjan julkaisussaan konservatismin ja liberalismin juuria sekä historiallisten aatteiden yhteyttä nykypäivän politiikkaan.

Eriarvoisuuden tila Suomessa 2020 -raportin julkaisutilaisuus 18.8.202029.7.2020 10:32:00 EESTKutsu

Kalevi Sorsa -säätiö julkaisee laatuaan ensimmäisen Eriarvoisuuden tila Suomessa -raportin 18.8.2020 Helsingissä. Raportti luo kattavan ja yleistajuisen katsauksen eriarvoisuuteen ja sen kehitykseen Suomessa viimeisten vuosien ja vuosikymmenten aikana tuoreimpien tilastojen ja aineistojen valossa. Raportin kirjoittamiseen on osallistunut 20 meritoitunutta tutkijaa Helsingin, Turun, Tampereen ja Jyväskylän yliopistoista sekä Valtion taloudellisesta tutkimuskeskuksesta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta.

TUTKIMUS: LYHYEMPI TYÖAIKA SÄÄSTÄISI YMPÄRISTÖÄ8.6.2020 12:37:27 EESTTutkimus

Tuoreen tutkimuksen mukaan työajalla ja yhteiskuntien aiheuttamalla ympäristöpaineella on yhteys: Mitä enemmän työskentelemme, sitä enemmän yhteiskuntamme kuormittaa ympäristöä. Työtunneilla havaitaan olevan kaksi vaikutusta: toisaalta ne vaikuttavat paitsi kulutuksen määrään (sekä kotitalouksien että kansantalouden tasolla) sekä kulutuksen sisältöön, jota lyhyet työtunnit muokkaavat pääsääntöisesti ympäristöystävälliseen suuntaan. Siten työajan lyhentäminen voisi vähentää päästöjä ja toimia osaratkaisuna aikamme ekologiseen kriisiin. Samuli Sinisalon tutkimuksessa "Työajan lyhentämisen ekologiset vaikutukset" (Kalevi Sorsa-säätiö) tarkasteltiin työajan lyhentämisen ympäristövaikutuksia 12 tutkimuksen perusteella.