Ensimmäinen kansainvälinen taiteen ja luovien alojen ammattilaistapahtuma SULA järjestetään Kaapelitehtaalla 11.-12.10.2017

Helsingin Kaapelitehtaalla järjestettävä SULA – Sustainability and Love for Arts 11.-12.10.2017 nostaa esiin taiteen ja luovien alojen keskeisiä osaajia, selviytymistarinoita ja uusien kestävien toimintamallien luomisen. Tapahtuma on suunnattu luovien alojen toimijoille, yrittäjille, startupeille, taiteilijoille sekä luovien alojen liiketoiminnan kehittäjille.

SULA-tapahtuma täyttää alan tyhjiötä

SULA tarjoaa sekä näköaloja että käytännön vinkkejä luovien alojen tekijöille kestävän toiminnan tueksi. Luovilla aloilla ei ole aiemmin ollut vastaavaa yhteistä ammattilaistapahtumaa.

- SULA tulee täyttämään tätä tyhjiötä. Taiteen ja kulttuurin perinteiset rahoitusmallit ovat murroksessa, ja alan tulee löytää uusia tapoja toimia. Haluamme luoda tapahtuman, jossa toimijat voivat vaihtaa kokemuksia ja oppia toisiltaan. Tapahtumasta rakennetaan vuosittaista, kansainvälistä tapaamisfoorumia taiteen ja luovan työskentelyn ammattilaisille, Kiinteistö Oy Kaapelitalon toimitusjohtaja Kai Huotari kertoo.

SULA-tapahtuma on kaksipäiväinen. Keskiviikko 11.10. on asiantuntijapäivä, jolloin luovien alojen yrittäjille ja ammattilaisille on tarjolla SULA-klinikoita oman yrityksen tai idean kehittämiseen. Torstain 12.10. konferenssiohjelman lisäksi luvassa on sijoittajapitchaukseen tähtäävä liikeideakilpailu SULA Pitch.

Kansainvälisiä ja kotimaisia selviytymistarinoita

Tapahtuman punaisena lankana ovat luovien alojen selviytymis- ja menestymistarinat, joita jokainen puhuja luotaa omista kokemuksistaan käsin.

SULA-konferenssin pääpuhujina ovat Emmy-palkittu elokuvantekijä Kate Johnson ja pitkän linjan mediataiteilija Michael J. Masucci Los Angelesista. Kaksikko on ollut perustamassa lukuisia kulttuuritapahtumia, mm. Burning Man Festivalia sekä toiminut Kalifornian taiteilijayhteisön pitkäaikaisina kuraattoreina.

- Los Angelesissa roolimme on ollut paitsi tehdä taidetta myös puhua teknologisen innovaation ja sosiaalisen muutoksen puolesta. Työmme ennakoi tulevaisuutta samalla kun se suojelee mennyttä. Palaamme todella mielellämme Helsinkiin, jossa vaalitaan ideoita ja luovuutta, Johnson ja Masucci kertovat.

Konferenssin toinen pääpuheenvuoro on Hollannin Rijksmuseumin uudistusprosessissa keskeisesti mukana olleella näyttelyjohtaja Tim Zeedijkillä.

Mukana ovat myös animaatiotuottaja Anttu Harlin Gigglebug Oy:stä, joka on onnistunut solmimaan merkittävän sopimuksen Disneyn kanssa sekä yksi Suomen menestyksekkäimmistä kuraattoreista Laura Köönikkä Finnish Art Agencystä.

Vaikuttava yhteistyökumppanikaarti

Konferenssin järjestämisessä on mukana useita yhteistyökumppaneita. Kiinteistö Oy Kaapelitalon lisäksi mukana ovat Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskus AVEK, Helsingin kaupunki, Opetus- ja kulttuuriministeriön Creative and Inclusive Finland -hanke, Tekes, taide- ja kulttuurialan ammattijärjestö TAKU ry sekä Luova Eurooppa -ohjelman rahoittama Creative Lenses -hanke.

- On erittäin kiinnostavaa nähdä, miten konferenssiformaatti palvelee luovien alojen ammattilaisia. On hienoa, että voimme pilotoida SULAa yhteistyössä keskeisten kotimaisten luovien alojen kehittäjien kanssa! Saamme Helsingin tapahtumatarjontaan SULAsta mainion lisän, Helsingin kaupungin osuutta edustava erityissuunnittelija Taina Seitsara iloitsee.

www.creativelenses.eu

www.kopiosto.fi/avek

www.cifinland.fi

www.tekes.fi

www.taku.fi

www.hel.fi

www.facebook.com/kaapelitehdas.suvilahti

www.facebook.com/sulahelsinki

www.instagram.com/sulahelsinki

www.twitter.com/sulahelsinki

Toimitusjohtaja Kai Huotari, Kiinteistö Oy Kaapelitalo, kai.huotari@kaapelitehdas.fi, puh. 050 384 1557

SULAn tuottaja Kati Uusi-Rauva, kati.uusirauva@agma.fi, puh. 040 865 8738

Erityissuunnittelija Taina Seitsara, Helsingin kaupunki, taina.seitsara@hel.fi, puh. 040 334 7048

KAAPELI 25 - muistikuvia ja muistelmia julkaistaan 14.9.201713.9.2017 10:36Tiedote

Kaapelitehdas viettää 25-vuotisjuhliaan syksyllä 2017. Entinen kaapeleita valmistanut tehdas, joka oli vuosikymmeniä Suomen suurin rakennus, ja joka symbolisoi Suomen siirtymistä agraariyhteiskunnasta teollistuneeksi maaksi, on toiminut suomalaisille taide- ja kulttuuritoimijoille omistautuneena keskuksena 1990-luvun alusta lähtien. Näiden vuosien aikana sen suojissa on toiminut Suomen eturivin kuvataiteilijoita, valokuvaajia, kirjailijoita, muusikkoja, tanssitaiteilijoita ja elokuvantekijöitä.

KAAPELI 25 - minnesbilder och hågkomster av Kabelfabriken ges ut 14.9.201713.9.2017 10:36Tiedote

Kabelfabriken firar sitt 25-årsjubileum hösten 2017. Den före detta kabeltillverkande fabriken, som i årtionden var Finlands största byggnad och en symbol för Finlands omvandling från ett agrarsamhälle till ett industrisamhälle, har sedan början av 1990-talet varit ett center för finländska konst- och kulturaktörer. Under de gångna åren har många av landets främsta bildkonstnärer, fotografer, författare, musiker, danskonstnärer och filmmakare verkat i huset.

KAAPELI 25 - reminiscences and recollections of the Cable Factory is published 14.9.201713.9.2017 10:36Tiedote

Kaapelitehdas, Cable Factory, will celebrate its 25th anniversary in the fall of 2017. The former cable factory, which was for decades the largest building in Finland and a symbol for Finland's transition from an agrarian society to an industrialized country, has been a center for Finnish art and culture since the early 1990s. Over the years, it has housed numerous high-profile Finnish artists, photographers, writers, musicians, dance artists and filmmakers.