Ensimmäinen kansainvälinen taiteen ja luovien alojen ammattilaistapahtuma SULA järjestetään Kaapelitehtaalla 11.-12.10.2017

Helsingin Kaapelitehtaalla järjestettävä SULA – Sustainability and Love for Arts 11.-12.10.2017 nostaa esiin taiteen ja luovien alojen keskeisiä osaajia, selviytymistarinoita ja uusien kestävien toimintamallien luomisen. Tapahtuma on suunnattu luovien alojen toimijoille, yrittäjille, startupeille, taiteilijoille sekä luovien alojen liiketoiminnan kehittäjille.

SULA-tapahtuma täyttää alan tyhjiötä

SULA tarjoaa sekä näköaloja että käytännön vinkkejä luovien alojen tekijöille kestävän toiminnan tueksi. Luovilla aloilla ei ole aiemmin ollut vastaavaa yhteistä ammattilaistapahtumaa.

- SULA tulee täyttämään tätä tyhjiötä. Taiteen ja kulttuurin perinteiset rahoitusmallit ovat murroksessa, ja alan tulee löytää uusia tapoja toimia. Haluamme luoda tapahtuman, jossa toimijat voivat vaihtaa kokemuksia ja oppia toisiltaan. Tapahtumasta rakennetaan vuosittaista, kansainvälistä tapaamisfoorumia taiteen ja luovan työskentelyn ammattilaisille, Kiinteistö Oy Kaapelitalon toimitusjohtaja Kai Huotari kertoo.

SULA-tapahtuma on kaksipäiväinen. Keskiviikko 11.10. on asiantuntijapäivä, jolloin luovien alojen yrittäjille ja ammattilaisille on tarjolla SULA-klinikoita oman yrityksen tai idean kehittämiseen. Torstain 12.10. konferenssiohjelman lisäksi luvassa on sijoittajapitchaukseen tähtäävä liikeideakilpailu SULA Pitch.

Kansainvälisiä ja kotimaisia selviytymistarinoita

Tapahtuman punaisena lankana ovat luovien alojen selviytymis- ja menestymistarinat, joita jokainen puhuja luotaa omista kokemuksistaan käsin.

SULA-konferenssin pääpuhujina ovat Emmy-palkittu elokuvantekijä Kate Johnson ja pitkän linjan mediataiteilija Michael J. Masucci Los Angelesista. Kaksikko on ollut perustamassa lukuisia kulttuuritapahtumia, mm. Burning Man Festivalia sekä toiminut Kalifornian taiteilijayhteisön pitkäaikaisina kuraattoreina.

- Los Angelesissa roolimme on ollut paitsi tehdä taidetta myös puhua teknologisen innovaation ja sosiaalisen muutoksen puolesta. Työmme ennakoi tulevaisuutta samalla kun se suojelee mennyttä. Palaamme todella mielellämme Helsinkiin, jossa vaalitaan ideoita ja luovuutta, Johnson ja Masucci kertovat.

Konferenssin toinen pääpuheenvuoro on Hollannin Rijksmuseumin uudistusprosessissa keskeisesti mukana olleella näyttelyjohtaja Tim Zeedijkillä.

Mukana ovat myös animaatiotuottaja Anttu Harlin Gigglebug Oy:stä, joka on onnistunut solmimaan merkittävän sopimuksen Disneyn kanssa sekä yksi Suomen menestyksekkäimmistä kuraattoreista Laura Köönikkä Finnish Art Agencystä.

Vaikuttava yhteistyökumppanikaarti

Konferenssin järjestämisessä on mukana useita yhteistyökumppaneita. Kiinteistö Oy Kaapelitalon lisäksi mukana ovat Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskus AVEK, Helsingin kaupunki, Opetus- ja kulttuuriministeriön Creative and Inclusive Finland -hanke, Tekes, taide- ja kulttuurialan ammattijärjestö TAKU ry sekä Luova Eurooppa -ohjelman rahoittama Creative Lenses -hanke.

- On erittäin kiinnostavaa nähdä, miten konferenssiformaatti palvelee luovien alojen ammattilaisia. On hienoa, että voimme pilotoida SULAa yhteistyössä keskeisten kotimaisten luovien alojen kehittäjien kanssa! Saamme Helsingin tapahtumatarjontaan SULAsta mainion lisän, Helsingin kaupungin osuutta edustava erityissuunnittelija Taina Seitsara iloitsee.

www.creativelenses.eu

www.kopiosto.fi/avek

www.cifinland.fi

www.tekes.fi