Ensimmäinen Suomen Lontoon instituutin elokuva-alan residenssipalkinto Johanna Vuoksenmaalle

Ohjaaja-käsikirjoittaja Johanna Vuoksenmaa palkittiin Suomen Lontoon instituutin residenssipalkinnolla. Palkinto jaettiin perjantai-iltana Jussi-gaalassa.

"Lontoo on Los Angelesin ohella maailman audiovisuaalisen alan keskus. On mahtavaa tarjota Johanna Vuoksenmaalle mahdollisuus tulla tänne verkostoitumaan. Sitä paitsi suomalainen tuotanto kiinnostaa täällä nyt, koska se on ottanut suuria laadullisia harppauksia ja se koetaan raikkaana",  sanoo Pauliina Ståhlberg, Suomen Lontoon instituutin johtaja.

Vuoksenmaa tunnetaan lukuisten menestyneiden elokuvien ja tv-sarjojen käsikirjoittajana ja ohjaajana. Hänen viimeisin työnsä on tv-sarja Ex-onnelliset.

Vuoksenmaa aikoo käyttää residenssikautensa verkostoitumiseen ja uuden elokuvakäsikirjoituksensa 75 on vain numero työstämiseen.

“Kun kirjoitan riittävän pitkän rupeaman oman kieleni ja kulttuurini ulkopuolella, on mahdollista nähdä terävämmin se, mikä jutussa on universaalia ja olennaista.”

Elokuva on kolmas ja viimeinen osa Vuoksenmaan ”kipupistetrilogiaa”, johon kuuluvat elokuvat 21 tapaa pilata avioliitto ja Viikossa aikuiseksi.

Vuoksenmaa aikoo residenssinsä aikana myös tutustua läheisemmin brittikomediaan.

“Brittielokuvien realismi ja henkilöiden rosoisuus ja inhimillisyys on myös aina liipannut läheltä omaa elokuvamaailmankäsitystäni.”

Suomen Lontoon instituutti järjesti residenssihaun tänä vuonna ensimmäistä kertaa. Paikkaa haki kolmisenkymmentä uransa keskivaiheessa olevaa elokuvan tekijää, ja palkinnon saajan valitsi Filmiaura ry:n hallitus. Noin kuukauden mittainen residenssikausi Lontoossa ajoittuu lokakuulle 2018 British Film Instituten London Film Festivalin aikaan.

Tavoitteena on, että lähitulevaisuudessa suomalaiset elokuvantekijät saisivat pysyvän residenssipaikan Lontooseen, jossa voivat kehittää ammattitaitoaan ja kansainvälisiä verkostojaan. Residenssi vahvistaa luovan työn ja kansainvälistymisen edellytyksiä, sekä vie suomalaista luovaa osaamista kansainvälisille markkinoille. Siitä voi hyötyä elokuva-alan erilaiset tekijät maskeeraajista tuottajiin ja näyttelijöihin.

Suomen Lontoon instituutti on johtava suomalaisen yhteiskunnan ja kulttuurin asiantuntija Britanniassa ja Irlannissa. Instituutti rohkaisee poikkitieteellistä ja rajoja rikkovaa yhteistyötä luomalla uusia verkostoja ja kumppanuuksia.

Lisätiedot: Pauliina Ståhlberg: +44 (0)771100 8792 ja www.fininst.uk.

Suomen Lontoon instituuttiUnit 1, 3 York Way
N1C 4AE London