Ensimmäinen suomenkielinen Shikokun pyhiinvaellusta kuvaava teos on ilmestynyt!

Uutuuskirja on tutkimusaineistoon ja päiväkirjoihin perustuva opas niin nojatuolimatkailijalle kuin elämänsä mahtavinta reissua suunnittelevalle vaeltajalle.

”Kōbō-daishin jalanjäljissä – Vaeltajan päiväkirja Shikokulta”

Irene Wai Lwin Moen Kōbō-daishin jalanjäljissä – Vaeltajan päiväkirja Shikokulta (Basam Books 2021) sukeltaa Japanin tuntemattomaan kulttuurihistoriaan 1200 vuotta sitten eläneen ihmeitätekevän sankarimunkin seurassa.

Kōbō-daishin jalanjäljissä on kokoelma vaeltajien matkapäiväkirjoja, Kōbō-daishin elämää käsittelevää kirjallista aineistoa ja kirjailijan oman vaellusmatkan tunnelmia. Kyseessä on ensimmäinen suomenkielinen Shikokun pyhiinvaellusta kuvaava teos.

Kirjassa lukija tutustuu Shikoku henron perustajan, Japanin buddhalaisuuden tärkeimpiin hahmoihin kuuluvan Kōbō-daishin (774–835), elämäkertaan ja historiallisiin temppelilegendoihin. Lisäksi kirja opettaa temppelietikettiä, maaseudun tapakulttuuria sekä käyttökelpoista henrosanastoa. Liitepuolelta löytyy ohjeita niin temppelialueilla suunnistamiseen, pyhien veistoshahmojen tunnistamiseen kuin tietoa majoittumisesta maaseudulla.

Kirjaa on mahdollista lukea kulttuurihistorian tutkimuksena, vaeltajien seikkailuna tai nojatuolimatkaajan oppaana. Lukijalle teos avaa näkymän suurkaupunkien valojen takana piilottelevaan perinteiseen Japaniin.

FT Irene Wai Lwin Moe (s. 1958) on buddhalaisen taiteen tutkija ja taidehistorioitsija.

Lähetämme arvostelukappaleet pääsääntöisesti sähköisesti pdf-vedoksina.

”Kōbō-daishin jalanjäljissä – Vaeltajan päiväkirja Shikokulta”