Ensimmäiset asukkaat ovat muuttaneet Nummelan Niittypeltoon

Rinnekoti on avannut uuden asumispalveluyksikön kehitysvammaisille henkilöille Nummelaan. - Uudessa Niittypellon yksikössä on modernit, valoisat, esteettömät asunnot ja ne täyttävät kaikki kehitysvammaisille henkilöille asetetut asumisen laatusuositukset. Niittypellon asukkaat muuttavat uusiin koteihin porrastetusti pitkin kevättä, muutama koti etsii vielä uusia asukkaita. Ihanaa on ollut nähdä sitä onnea ja iloa, mitä uusi koti on kunkin kasvoille tuonut, kuvailee palvelupäällikkö Mari Pietarinen.

Nico on juuri muuttanut ensimmäiseen omaan kotiinsa.

Nico on yksi Niittypellon uusista asukkaista. Hän on juuri täyttänyt 18 vuotta ja muutti ensimmäiseen omaan kotiinsa. Nico esittelee innoissaan omaa kotiaan. -Mä olen itse valinnut kaikki huonekalut ja muun sisustuksen, se on ihan parasta. Mun lempiväri on vihreä. Olen tosi onnellinen omasta kodistani, se on hieno, kertoo Nico.

Toinen uudesta kodistaan iloitseva on Piia. Molempia, Nicoa ja Piiaa muuttaminen vähän jännitti. Jokainen muuttaja on saanut yksilöllistä muuttovalmennusta. Ennen muuttoja Piia ja Nico kävivät mm. tutustumassa uusiin koteihin ja pääsivät näin pohtimaan oman kodin tulevaa sisustusta, kertomaan omia toiveita ja haaveita sekä tutustumaan lähialueeseen, uusiin ohjaajiin ja naapureihin.

Toiminnan käynnistyessä panostamme toisiimme tutustumiseen, jotta saamme luotua yhteisöllisyyttä. Asukkaiden kanssa suunnitellaan ja toteutetaan yhdessä yhteiset tilat ja piha-alueet. Lumien sulamista, grillijuhlia ja tupareita jo odotellaankin innolla, kertoo yksikön palveluesimies Anni Erolahti.

Niittypelto koostuu neljässä asuntoryhmästä, joissa painotetaan hieman erilaisia asioita ja henkilökunnan erityisosaaminen ja vahvuudet pääsevät kussakin kodissa esiin ja käyttöön. Yksi asuntoryhmä toimii tukiasuntoina. Tukiasunnoissa tarjoamme mm. asumisvalmennusta ja harjoittelemme erityisesti itsenäisen elämisen taitoja ja mahdollisia polkuja eteenpäin. Kaikille asukkaille tehdään yksilölliset palveluiden toteuttamissuunnitelmat ja palvelu räätälöidään kullekin asiakkaalle juuri heidän tarpeitaan vastaaviksi yhteistyössä omaisten ja kotikuntien kanssa.

Haastattelupyynnöt:
Taina Rönnqvist, viestintäpäällikkö
puh 044 762 1992, taina.ronnqvist@rinnekoti.fi
Jos olet kiinnostunut Niittypellon asumispalveluista, ota yhteys Asiakasohjaukseemme, Anu Havana puh. 0440 564 555 , anu.havana@rinnekoti.fi

Nico on juuri muuttanut ensimmäiseen omaan kotiinsa.

Rinnekoti on Suomen suurin yksityinen kehitysvamma-alan toimija ja Suomen viidenneksi suurin hoiva-alan yritys. Rinnekodin palvelut on suunnattu kaikenikäisille vammaisuudesta, pitkäaikaisesta sairaudesta tai muusta syystä erityistä tukea tarvitseville sekä heidän perheille ja omaisille. Asiakkaina ovat myös palveluja ostavat tahot, kuten kunnat. Rinnekoti tarjoaa asumisen, terveydenhuollon ja kuntoutuksen sekä työn ja osallisuuden palveluita. Palveluita käyttää noin 3 500 asiakasta 60 kunnasta. Liikevaihtomme noin noin 80 miljoonaa euroa. Työllistämme yli 1100 sosiaali- ja terveysalan ammattilaista pääasiassa Uudellamaalla. Rinnekodin työtä ohjaavat arvot ovat hyvä elämä, asiantuntijuus ja lähimmäisyys.

Lue lisää julkaisijalta Rinnekoti-Säätiö

Rinnekodin käänteentekevä vuosi 201718.4.2018 07:02Tiedote

Rinnekoti-konsernin liikevaihto vuonna 2017 oli 79,5 miljoonaa euroa ja tilikaudelta syntyi voittoa 3,7 miljoonaa. Toimitusjohtaja Anu Kallio kuvaa vuotta käänteentekeväksi. - Ripeä tarttuminen epävakaan tilanteen tervehdyttämiseksi kantoi hedelmää. Onnistuimme kääntämään talouden kehityksen positiiviseksi. Kiitos kuuluu kaikille rinnekotilaisille. Vuoden 2017 tulos osoittaa, että Rinnekodin toiminnan menestys on turvattu muuttuvassa toimintaympäristössä. - Kykymme vastata entistä paremmin asiakkaidemme tarpeisiin ja toimialan muutoksiin on nyt varmistettu. Kallio katsoo luottavaisesti tulevaan, sillä kasvun eväät on luotu.