Ensimmäiset asukkaat ovat muuttaneet Nummelan Niittypeltoon

Rinnekoti on avannut uuden asumispalveluyksikön kehitysvammaisille henkilöille Nummelaan. - Uudessa Niittypellon yksikössä on modernit, valoisat, esteettömät asunnot ja ne täyttävät kaikki kehitysvammaisille henkilöille asetetut asumisen laatusuositukset. Niittypellon asukkaat muuttavat uusiin koteihin porrastetusti pitkin kevättä, muutama koti etsii vielä uusia asukkaita. Ihanaa on ollut nähdä sitä onnea ja iloa, mitä uusi koti on kunkin kasvoille tuonut, kuvailee palvelupäällikkö Mari Pietarinen.
Nico on juuri muuttanut ensimmäiseen omaan kotiinsa.

Nico on yksi Niittypellon uusista asukkaista. Hän on juuri täyttänyt 18 vuotta ja muutti ensimmäiseen omaan kotiinsa. Nico esittelee innoissaan omaa kotiaan. -Mä olen itse valinnut kaikki huonekalut ja muun sisustuksen, se on ihan parasta. Mun lempiväri on vihreä. Olen tosi onnellinen omasta kodistani, se on hieno, kertoo Nico.

Toinen uudesta kodistaan iloitseva on Piia. Molempia, Nicoa ja Piiaa muuttaminen vähän jännitti. Jokainen muuttaja on saanut yksilöllistä muuttovalmennusta. Ennen muuttoja Piia ja Nico kävivät mm. tutustumassa uusiin koteihin ja pääsivät näin pohtimaan oman kodin tulevaa sisustusta, kertomaan omia toiveita ja haaveita sekä tutustumaan lähialueeseen, uusiin ohjaajiin ja naapureihin.

Toiminnan käynnistyessä panostamme toisiimme tutustumiseen, jotta saamme luotua yhteisöllisyyttä. Asukkaiden kanssa suunnitellaan ja toteutetaan yhdessä yhteiset tilat ja piha-alueet. Lumien sulamista, grillijuhlia ja tupareita jo odotellaankin innolla, kertoo yksikön palveluesimies Anni Erolahti.

Niittypelto koostuu neljässä asuntoryhmästä, joissa painotetaan hieman erilaisia asioita ja henkilökunnan erityisosaaminen ja vahvuudet pääsevät kussakin kodissa esiin ja käyttöön. Yksi asuntoryhmä toimii tukiasuntoina. Tukiasunnoissa tarjoamme mm. asumisvalmennusta ja harjoittelemme erityisesti itsenäisen elämisen taitoja ja mahdollisia polkuja eteenpäin. Kaikille asukkaille tehdään yksilölliset palveluiden toteuttamissuunnitelmat ja palvelu räätälöidään kullekin asiakkaalle juuri heidän tarpeitaan vastaaviksi yhteistyössä omaisten ja kotikuntien kanssa.

Haastattelupyynnöt:
Taina Rönnqvist, viestintäpäällikkö
puh 044 762 1992, taina.ronnqvist@rinnekoti.fi
Jos olet kiinnostunut Niittypellon asumispalveluista, ota yhteys Asiakasohjaukseemme, Anu Havana puh. 0440 564 555 , anu.havana@rinnekoti.fi

Nico on juuri muuttanut ensimmäiseen omaan kotiinsa.

Rinnekodit on kaupungistuvan Suomen erityispalvelujen tuottaja. Rinnekodit tarjoaa vaikuttavia sote-palveluja ikääntyneille, kehitysvammaisille, eri tavoin vammautuneille, riippuvuushäiriöisille ja asunnottomille henkilöille, lapsille ja nuorille sekä muille erityistä tukea tarvitseville ihmisille. Rinnekodit on myös merkityksellinen työpaikka noin 2 900:lle sote-alan ammattilaiselle, jotka tekevät työtä ammattitaidolla ja sydän mukana. Rinnekodit on yhteiskunnallinen yritys ja osa Diakonissalaitoksen yleishyödyllistä säätiökonsernia. Rinnekodit – Elämän poluilla. Lue lisää: www.rinnekodit.fi

Jäikö läheiselläsi putki päälle jouluna? Päihdelääkäri listaa hälytysmerkit sekä vinkit, joilla ottaa asia puheeksi27.12.2023 09:00:00 EET | Tiedote

Joulun ja uudenvuoden aikana nautitaan yleisesti paljon alkoholia. Juhla- ja ruokajuomana nautittu muutama alkoholiannos ei ole haitallista, ellei juomista ole vaikea lopettaa. Milloin alkoholinkäyttö muuttuu ongelmalliseksi ja miten kannattaa toimia, jos on huolissaan läheisen alkoholinkäytöstä? Diakonissalaitoksen ja Rinnekotien lääketieteellinen johtaja, päihdelääkäri Jarmo Kantonen neuvoo, miten läheisen ongelmalliseen alkoholinkäyttöön kannattaa reagoida.