Entisen Lassinkallion koulun tontille rakennettavista kerrostaloista viimeinen rakenteille

Lapti rakentaa keskeiselle paikalle Tuiraan viiden kerrostalon korttelia. Korttelin viimeisen kerrostalon Asunto Oy Tuiran Uurteen rakentaminen käynnistyy syksyllä. Kortteli rakentuu puretun, sisäilmaongelmista kärsineen Lassinkallion koulun tilalle. Viimeiseen 8-kerroksiseen kerrostaloyhtiöön tulee yhteensä 56 asuntoa. Tuiran Uurteen valmistuttua 2022 vuoden lopulla kortteliin on valmistunut yhteensä 288 asuntoa.
Lapti käynnistää puretun Lassinkallion koulun tontille rakentuvan korttelin viimeisen kerrostalon Asunto Oy Tuiran Uurteen rakentamisen syksyllä 2021.

Oulussa on useita huonossa kunnossa olevia rakennuksia, jotka ovat tulleet käyttöikänsä päähän. Sisäilmaongelmista kärsineen Lassinkallion koulun purkaminen ja tontin täydennysrakentaminen on hyvä esimerkki Oulun keskustan uudistumisesta ja tiivistymisestä. Tontille valmistuu kaikkiaan 288 uutta asuntoa. Tuiran korttelin uudisasuntojen vetovoimaa selittävät modernien asuntojen lisäksi erinomainen sijainti keskustan palveluiden vieressä sekä hyvät kulkuyhteydet keskustaan ja yliopistolle, kertoo Rakennusliike Lapti Oy:n Pohjois-Suomen aluejohtaja Mikko Lohi.

Täydennysrakentamisella uutta elinvoimaa vanhoille asuinalueille

VTT:n tutkimus osoittaa, että kasvukeskusten asuinalueiden tiivistämiseen ja eheyttämiseen tähtäävällä täydennysrakentamisella on suuri merkitys alueiden vetovoimaisuuden, asukasrakenteen ja asuntojen markkina-arvon parantamisessa. Parhaimmillaan täydennysrakentaminen parantaa alueen arvostusta ja ekologista kehitystä sekä lisää kiinteistöjen ja asuntojen arvoa.

Usein vanhojen asuinalueiden vetovoima paranee juuri täydennysrakentamisen myötä. Alueelle muuttaa uusia asukkaita, jotka tarvitsevat lähipalveluita. Myös alueen yleisilme kohenee uudisrakentamisen myötä. Keskustan läheisyydessä olevat purkukuntoiset kiinteistöt ja tontin osat ovat kiinnostavia ja asiakkaiden kannalta haluttuja, Lohi toteaa.

Asunto Oy Tuiran Uurre lyhyesti (tietolaatikko)

Kaarretie 14, 90500 Oulu
Kerrostalo, 8 kerrosta, 56 asuntoa
Asunnoissa 1-3 huonetta, 29,5-71,5 m2
Kaksioissa ja kolmioissa oma sauna
yksiöissä ranskalainen parveke tai lasitettu parveke, kaksioissa ja kolmioissa lasitetut parvekkeet
Arvioitu valmistuminen 12/2022

Mikko Lohi
Aluejohtaja, Rakennusliike Lapti Oy
mikko.lohi@lapti.fi

Oulun Tuirassa Kaarretie 14:n tontilla sijaitsi sisäilmaongelmista kärsinyt Lassinkallion koulu. Koulu purettiin vuonna 2017.
Lassinkallion koulun tontille Rakennusliike Lapti rakentaa viisi kerrostaloa. Taloihin tulee yhteensä 288 asuntoa.

Lapti on vakavarainen rakentaja, joka keskittyy toiminnassaan kohtuuhintaisten asuntojen uudisrakentamiseen Suomen suurimmissa kasvukeskuksissa. Laptin palveluvalikoimaan kuuluu lisäksi laadukkaiden liike- ja toimitilojen, koulujen ja terveydenhuoltokiinteistöjen sekä päivähoito- ja hoivakiinteistöjen rakentaminen maanlaajuisesti. Rakennusliike Lapti -konsernin palveluksessa oli tilikauden päättyessä noin 600 henkilöä.www.lapti.fi

PSOASin opiskelijatornitalo UNO valmistui – opiskelijat muuttavat maaliskuun lopussa21.3.2024 10:01:32 EET | Tiedote

Oulun 3. korkein asuinkerrostalo ja Pohjois-Suomen opiskelija-asuntosäätiön historian korkein uudiskohde, 16-kerroksinen UNO on valmistunut. PSOAS järjestää sidosryhmä- ja esittelytilaisuuden UNOssa perjantaina 22.3.2024. Opiskelijat pääsevät muuttamaan melkein täyteen vuokrattuun UNOon tiistaina 26.3.2024. UNO on toteutettu opiskelijoiden ehdoilla, mikä näkyy poikkeuksellisena panostuksena yhteisöllisyyttä ja liikkumista tukeviin tiloihin. Yhteistoiminta on korostunut myös hankkeen suunnittelussa ja rakentamisessa.