Entisen Lassinkallion koulun tontille rakennettavista kerrostaloista viimeinen rakenteille

Lapti rakentaa keskeiselle paikalle Tuiraan viiden kerrostalon korttelia. Korttelin viimeisen kerrostalon Asunto Oy Tuiran Uurteen rakentaminen käynnistyy syksyllä. Kortteli rakentuu puretun, sisäilmaongelmista kärsineen Lassinkallion koulun tilalle. Viimeiseen 8-kerroksiseen kerrostaloyhtiöön tulee yhteensä 56 asuntoa. Tuiran Uurteen valmistuttua 2022 vuoden lopulla kortteliin on valmistunut yhteensä 288 asuntoa.

Lapti käynnistää puretun Lassinkallion koulun tontille rakentuvan korttelin viimeisen kerrostalon Asunto Oy Tuiran Uurteen rakentamisen syksyllä 2021.

Oulussa on useita huonossa kunnossa olevia rakennuksia, jotka ovat tulleet käyttöikänsä päähän. Sisäilmaongelmista kärsineen Lassinkallion koulun purkaminen ja tontin täydennysrakentaminen on hyvä esimerkki Oulun keskustan uudistumisesta ja tiivistymisestä. Tontille valmistuu kaikkiaan 288 uutta asuntoa. Tuiran korttelin uudisasuntojen vetovoimaa selittävät modernien asuntojen lisäksi erinomainen sijainti keskustan palveluiden vieressä sekä hyvät kulkuyhteydet keskustaan ja yliopistolle, kertoo Rakennusliike Lapti Oy:n Pohjois-Suomen aluejohtaja Mikko Lohi.

Täydennysrakentamisella uutta elinvoimaa vanhoille asuinalueille

VTT:n tutkimus osoittaa, että kasvukeskusten asuinalueiden tiivistämiseen ja eheyttämiseen tähtäävällä täydennysrakentamisella on suuri merkitys alueiden vetovoimaisuuden, asukasrakenteen ja asuntojen markkina-arvon parantamisessa. Parhaimmillaan täydennysrakentaminen parantaa alueen arvostusta ja ekologista kehitystä sekä lisää kiinteistöjen ja asuntojen arvoa.

Usein vanhojen asuinalueiden vetovoima paranee juuri täydennysrakentamisen myötä. Alueelle muuttaa uusia asukkaita, jotka tarvitsevat lähipalveluita. Myös alueen yleisilme kohenee uudisrakentamisen myötä. Keskustan läheisyydessä olevat purkukuntoiset kiinteistöt ja tontin osat ovat kiinnostavia ja asiakkaiden kannalta haluttuja, Lohi toteaa.

Asunto Oy Tuiran Uurre lyhyesti (tietolaatikko)

Kaarretie 14, 90500 Oulu
Kerrostalo, 8 kerrosta, 56 asuntoa
Asunnoissa 1-3 huonetta, 29,5-71,5 m2
Kaksioissa ja kolmioissa oma sauna
yksiöissä ranskalainen parveke tai lasitettu parveke, kaksioissa ja kolmioissa lasitetut parvekkeet
Arvioitu valmistuminen 12/2022

Mikko Lohi
Aluejohtaja, Rakennusliike Lapti Oy
mikko.lohi@lapti.fi

Oulun Tuirassa Kaarretie 14:n tontilla sijaitsi sisäilmaongelmista kärsinyt Lassinkallion koulu. Koulu purettiin vuonna 2017.
Lassinkallion koulun tontille Rakennusliike Lapti rakentaa viisi kerrostaloa. Taloihin tulee yhteensä 288 asuntoa.

Lapti on vakavarainen rakentaja, joka keskittyy toiminnassaan kohtuuhintaisten asuntojen uudisrakentamiseen Suomen suurimmissa kasvukeskuksissa. Laptin palveluvalikoimaan kuuluu lisäksi laadukkaiden liike- ja toimitilojen, koulujen ja terveydenhuoltokiinteistöjen sekä päivähoito- ja hoivakiinteistöjen rakentaminen maanlaajuisesti. Rakennusliike Lapti -konsernin palveluksessa oli tilikauden päättyessä noin 600 henkilöä.www.lapti.fi

Kuopion rautatieaseman länsipuolen pysäköintialue poistuu käytöstä 1.7.202130.6.2021 13:56:34 EEST | Tiedote

Kuopion rautatieaseman länsipuolen kulmauksessa oleva pysäköintialue suljetaan 1.7.2021 alkaen alueella käynnistyvän uudisrakentamisen vuoksi. Alueen pysäköintiä palvelevat jatkossa Haapaniemenkadun pysäköintilaitos ja P-Matkakeskus, johon on ajoyhteys Puutarhakadulta. Kuopion Portissa sijaitsevasta P-Matkakeskuksesta on jalankulkijoille tunneliyhteys suoraan rautatieasemalle.

Lapti rakentaa 30 paikkaisen kehitysvammaisten asumispalveluyksikön Diakonissalaitokselle Helsinkiin28.5.2021 14:00:00 EEST | Tiedote

Helsingin Diakonissalaitos sr ja Rakennusliike Lapti Oy ovat allekirjoittaneet sopimuksen kehitysvammaisten asumispalveluyksikön rakentamisesta Helsingin Malminkartanoon. Asumispalveluyksiköstä tulee kaksikerroksinen, ja siihen tulee kuusi asuntoryhmää. Jokaisella asukkaalla on oma asunto, ja jokaisella ryhmällä oma yhteinen olohuone yhdessäoloa varten. Rakennustyöt käynnistyvät heti ja rakennus valmistuu keväällä 2022. Rinnekoti Tuulikannel toteutetaan KVR-urakkana, jossa Lapti vastaa hankkeen suunnittelusta ja rakentamisesta.

Kaurialan koulun rakentaminen käynnistyy Hämeenlinnassa12.4.2021 13:00:00 EEST | Tiedote

Lapti käynnistää Kaurialan koulun rakentamisen Hämeenlinnassa. Kouluun tulee tilat 450 yläkoulun ja erityisryhmien oppilaalle. Koulu on suunniteltu tietomallintamalla ja rakennuttajalle sekä käyttäjille järjestetään mahdollisuus tutustua mallitiloihin virtuaalisesti VR-lasien avulla. Suunnittelu on edennyt Laptin johdolla tiiviissä yhteistyössä Hämeenlinnan kaupungin edustajien ja koulun henkilöstön kanssa. Suunnitelman mukaan Kaurialan koulun rakentaminen käynnistyy huhtikuussa maansiirtotöillä ja koulu valmistuu vuoden 2022 lopussa. Koulu rakennetaan KVR-urakkana, jossa Lapti vastaa koulun suunnittelusta ja rakentamisesta.

Emäkosken ja Myllyhaan koulut harjakorkeudessa, sisätyöt käynnissä24.3.2021 10:00:00 EET | Tiedote

Rakennusliike Lapti rakentaa Nokian kaupungille Emäkosken yläkoulun 550 oppilaalle ja Myllyhaan koulun 450 alakoululaiselle. Koulujen rakennustyöt käynnistyivät kesällä 2020 ja ovat edenneet sisätyövaiheeseen. Koulut rakennetaan KVR-urakkana, jossa Lapti vastaa koulujen suunnittelusta ja toteutuksesta. Koulujen rakentamisessa noudatetaan Kuivaketju10-toimintamallia sekä puhtaan rakentamisen periaatteita, jolloin työmaan pölynhallinnalle on asetettu yhteisesti sovitut laatutavoitteet.