Entistä paremmat yhteydet Kuopion asukkaille, yrityksille ja opiskelijoille – DNA:n ja Telian 5G-verkon rakennus alueella jatkuu

DNA:n ja Telian yhteisesti omistama Suomen Yhteisverkko Oy (SYV) rakentaa uutta kattavaa 5G-verkkoa Pohjois- ja Itä-Suomeen yhteistyössä Nokian kanssa. Verkon rakennustyöt Kuopiossa aloitettiin joulukuussa 2021, ja työ jatkuu nyt syys-lokakuussa aiempaa laajemmalla alueella. Uusi verkko tuo hyötyjä Kuopion asukkaille, yrityksille ja opiskelijoille. Rakennustyön myötä myös alueen 4G-yhteydet paranevat.

Kuvassa vaaleampi vihreä väri kuvaa normaalia 4G-/5G-peruspeittoa, ja tummempi vihreä erityisen nopeaa, 3,5 GHz:n taajuudella toimivaa 5G-verkkoa.

Yhteisverkon uusi 5G-verkko tuo nopeammat yhteydet aiempaa laajemmalle alueelle Kuopioon. DNA:n ja Telian taajuuksien yhteiskäyttö ja suurempi tukiasemapaikkojen määrä mahdollistavat alueella suuremmat tiedonsiirtonopeudet kuin yhden operaattorin verkossa. Samalla myös 4G-yhteydet paranevat.

Pätkimättömät yhteydet opiskeluun, etätöihin ja viihdesovelluksiin

Uuden verkon kapasiteetti on moninkertainen vanhaan verkkoon nähden. Parempi verkko tuo helpotusta Kuopion syyslukukautta aloittelevien opiskelijoiden arkeen. 5G-verkon myötä muun muassa etäluennot, luentotallenteet ja opiskelun verkkoalustat toimivat pätkimättömästi.

Nopean 5G-verkon myötä etätöiden tekeminen helpottuu ja hyödyt näkyvät myös alueen asukkaiden vapaa-ajassa. Suositut viihdesovellukset vaativat verkolta entistä enemmän kapasiteettia, luotettavuutta ja viiveettömyyttä. Uusi verkko on entistä luotettavampi ja toimintavarmempi verkko, jolla suoratoistopalvelut, pelit, videot, ja TV-ohjelmat toimivat laadukkaasti ja ilman katkoksia.

Hyötyjä myös Kuopion yritystoiminnalle

Myös alueen yritykset hyötyvät uudesta 5G-verkosta. Suurille yrityksille avautuu mahdollisuus rakentaa privaattiverkkoja 5G-teknologialla. Privaattiverkot tarjoavat lyhyen viiveen, taatun kapasiteetin ja suljetun verkon kriittisiin, reaaliaikaisiin käyttötarpeisiin.

5G:n keskeinen hyöty on työnteon tehostaminen ja helpottaminen nopeiden yhteyksien avulla. Pienessä yrityksessä tietoliikenneinfra voidaan rakentaa mobiiliyhteyksien päälle, jolloin yksi huippunopea liittymä soveltuu kaikkeen tarpeeseen: liikkuvaan työhön, konttorille, kotiin, varayhteydeksi, yhteydenjakoon. 5G tuo helpotusta myös uusien toimipisteiden perustamiseen ja väliaikaisiin tarpeisiin, kuten tapahtumiin tai rakennustyömaille.

Mitä ja milloin Kuopiossa tapahtuu?

Työn aikana päivitetään yhteensä 39 tukiasemaa. Tukiasemia vaihdetaan seuraavilla alueilla Kuopiossa:

• Jynkkä, Jynkänmäki, Katras, Keilanranta, Kylmämäki, Lehtoniemi, Levänen, Lippumäki, Neulalampi, Neulamäki, Peikkometsä, Petonen, Pikonniemi, Pirtti, Pirttiniemi, Pyörö, Rahkamäki, Rasinmäki, Rauhalahti, Rautaniemi, Savilahti, Savolanniemi, Siikalahti, Särkilahti ja Särkiniemi

Rakentaminen aloitetaan maanantaina 12. syyskuuta ja koko alueen tukiasemavaihtojen on tarkoitus valmistua perjantaina 21. lokakuuta 2022.

Tukiasemien vaihdosta voi aiheutua lyhyitä palvelukatkoksia

Tukiasemien päivitykseen liittyvistä töistä saattaa aiheutua enintään työpäivän mittaisia paikallisia palvelukatkoksia DNA:n ja Telian matkaviestinpalveluihin. Lisäksi palvelun laatu voi heiketä muutamaksi päiväksi, kunnes kaikki tukiasemat on saatu päivitettyä. Palveluhäiriöt pyritään pitämään mahdollisimman lyhyinä, jotta ne aiheuttavat alueen asukkaille ja yritystoiminnalle mahdollisimman vähän haittaa.

700 MHz:n taajuusalueille rakennettavat verkot voivat aiheuttaa häiriöitä pienelle osalle antenni-TV-talouksista. Lisätietoa aiheesta täällä: https://taajuustalkoot.fi/

Lisätietoja:

DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

Telian viestintä, puh. 02040 54000, communications-fi@telia.fi

Suomen Yhteisverkko on DNA Oyj:n ja Telia Finland Oyj:n vuonna 2014 perustama yhteinen verkkoyhtiö, joka suunnittelee, toteuttaa ja ylläpitää matkaviestinverkkoa Pohjois- ja Itä-Suomen alueella.

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2021 liikevaihtomme oli 956 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Smart devices and networks are needed to make everyday life as easy and straightforward as possible. On the other hand, the amount of time we spend on smart devices and the effects of excessive use have been the subject of a long and protracted public conversation. DNA has studied people’s attitudes towards the use of smart devices and found that as much as 44 per cent of Finns feel that they spend too much time on their devices. To give us all a good reason to focus on what is in front of us instead of on our smart devices at least once a year, DNA is encouraging everyone who can to take a Disconnect Day on the 2nd of October and deliberately put their devices aside.

Tutkitusti lähes puolet suomalaisista kokee käyttävänsä liikaa aikaa älylaitteilla – Älyvapaapäivä kannustaa keskittymään läsnäoloon16.9.2022 08:15:00 EEST | Tiedote

Älylaitteita ja verkkoja tarvitaan, jotta arki olisi mutkatonta ja sujuvaa. Toisaalta älylaitteilla vietettävän ajan määrästä ja liiallisen käytön vaikutuksista on käyty jo paljon keskustelua. DNA tutki älylaitteiden käyttöön liittyviä asenteita, ja peräti 44 prosenttia suomalaisista kokee viettävänsä liikaa aikaa laitteiden äärellä. Jotta älylaitteettomaan läsnäoloon olisi ainakin kerran vuodessa hyvä syy, DNA kannustaa kaikkia, joille se on mahdollista, viettämään 2.10. Älyvapaapäivää ja laittamaan tarkoituksellisesti laitteet sivuun.

DNA to try fully location-independent recruitment – personnel will also be allowed to work abroad for four weeks15.9.2022 07:00:00 EEST | Press release

DNA is taking another step towards more freedom the company is experimenting in the technology and IT departments with a recruitment and working model that is completely independent of the location in Finland. Additionally, the possibility of working from abroad will be extended to four weeks. The reforms are based on DNA’s new employer promise to be a human and one-of-a-kind workplace for all DNA employees.

DNA kokeilee täysin toimipaikkariippumatonta rekrytointia – henkilöstölle myös oikeus työskennellä neljä viikkoa ulkomailla15.9.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

DNA ottaa taas uuden askeleen työntekijöiden vapauden tiellä, kun yrityksessä kokeillaan tekniikka- ja IT-osastoilla täysin toimipaikasta riippumatonta rekrytointi- ja työskentelymallia Suomessa. Lisäksi mahdollisuutta työskennellä ulkomailta pidennetään neljään viikkoon. Uudistusten taustalla on DNA:n uusi työnantajalupaus olla inhimillinen ja omanlainen työpaikka kaikille DNA:laisille.