Entistä useammat halusivat suositella HSL:n palveluita

Asiakkaiden halu suositella HSL:n palveluita nousi joulukuun ja maaliskuun välillä. Kehitys oli myönteistä lähes kaikkialla HSL-alueella. Eniten suositteluja antoivat A- ja B-vyöhykkeillä asuvat asiakkaat. Suositteluhalukkuus kasvoi eniten D-vyöhykkeellä.

HSL:n NPS-luku, joka kertoo asiakkaiden halusta suositella joukkoliikenteen palveluja, oli maaliskuun kyselyssä 23. Luku on hyvää tasoa ja nousi joulukuun asiakaskyselystä, jossa se oli 16.

Eniten HSL:ää suosittelivat Helsingin A- ja B-vyöhykkeiden vastaajat. Suosittelu oli hyvällä tasolla myös Espoon ja Vantaan B-vyöhykkeillä. Suositteluindeksi kasvoi tuntuvimmin D-vyöhykkeellä. Myös Helsingin A-vyöhykkeellä sekä Espoon B- ja C-vyöhykkeillä suositteluhalukkuus kasvoi selvästi.

”Asiakkaillemme vuorotarjonta ja hinnat ovat hyvän asiakaskokemuksen perusta. Tiheimmin asutuilla A- ja B-vyöhykkeillä pystymme palvelemaan asiakkaittemme liikkumistarpeita kaikkein parhaiten. C- ja D-vyöhykkeillä asiakkaat ovat suhtautuneet myönteisesti vuoden vaihteen hintojen alennukseen”, osastonjohtaja Mari Flink HSL:stä sanoo.

Vastaajat olivat tyytyväisiä etenkin lippujen ostamisen helppouteen, tiedotukseen, aikataulujen sopivuuteen ja hintoihin. Monet myös kokivat, että HSL ottaa toiminnassaan huomioon ympäristövastuun.

Hyvän asiakaskokemuksen kannalta vastaajat pitivät tärkeimpinä asioina sopivia reittejä ja aikatauluja, hintoja, lippujen ostamisen helppoutta sekä aikataulujen pitävyyttä.

HSL selvittää asiakaskyselyllä säännöllisesti asiakkaidensa suositteluhalukkuutta. Suositteluindeksi eli NPS-luku saadaan, kun suosittelijoiden prosenttiosuudesta vähennetään kriittisten prosenttiosuus. HSL:n maaliskuun kyselyssä suosittelijoiden osuus vastaajista oli 42 prosenttia ja kriittisten 19 prosenttia. Luku voi vaihdella -100 ja +100 välillä.

HSL poimi maaliskuun kyselyyn satunnaisotannalla asiakastietokannastaan 250 000 henkeä, jotka saivat sähköpostiinsa kutsun nettikyselyyn. Vastauksia tuli noin 10 000. Kysely toteutettiin 9.-15.3.2020.

Ryhmäpäällikkö Laura Sundell, HSL, puh. 045 657 9608