Epävarmuus herätti yritykset suojautumaan Aasiassa

Eurooppalaiset yritykset käyvät huolettomammin kansainvälistä kauppaa verrattuna aasialaisiin tai amerikkalaisiin yrityksiin.

Luottovakuutusyhtiö Atradiuksen uusimman barometrin mukaan lähes joka kolmas aasialaisista yrityksistä aikoo suojautua paremmin mahdollisilta luottotappioilta kuin tähän mennessä. Amerikkalaisista yrityksistä suojaustasoa nostaa joka neljäs ja eurooppalaisista vain joka seitsemäs yritys.

Syinä epävarmuuteen ovat Aasian talouskasvun hiipuminen, Brexit ja Yhdysvaltojen protektionismi.

- Ero eurooppalaisten ja aasialaisten yritysten välillä on hätkähdyttävä. Saa nähdä, ollaanko Aasiassa ylivarovaisia vai Euroopassa liian luottavaisia asiakkaiden maksuhaluista tai –kyvyistä, sanoo Atradius Suomen maajohtaja Juhani Laitala.

Atradiuksen uusimmassa barometrissa on tietoa yritysten maksutapakäyttäytymisestä seitsemästä Aasian maasta ja Australiasta. Mukana ovat muun muassa Kiina, Intia, Indonesia, Japani ja Singapore.

Laitalan mukaan tulokset ovat samansuuntaisia kuin kevään barometrissa, jossa kohderyhmänä olivat eurooppalaiset yritykset. Suomi ei ollut mukana.

- Yritysten välisessä kaupankäynnissä maksuehto on nyt keskimäärin 30 päivää. Siitä huolimatta aasialaiset yritykset pystyvät kotiuttamaan myyntisaatavat kotimaisilta ja ulkomaisilta yritysasiakkailtaan vasta 55 päivässä. Lähes puolet kaikista laskuista maksetaan vasta eräpäivän jälkeen, Laitala kertoo.

Lisäksi 2,1 prosenttia laskuista kirjautuu lopulta luottotappioiksi. Euroopassa vastaava luku on 1,3 prosenttia.

Syyt laskujen myöhässä maksamiseen ovat samat kuin muuallakin maailmassa. Kassassa ei joko ole rahaa tai laskujen maksamisen prosessi on tehty liian monimutkaiseksi.

- Tuntuu aika uskomattomalta, että maissa, joissa talouskasvu on yli kaksinkertainen Eurooppaan verrattuna, kärsitään samoista ongelmista kuin Euroopassa eli kassan riittämättömyydestä, Laitala sanoo.

Atradius toimii 52 maassa ja yhtiöllä on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksutapakäyttäytymisestä.