Epävarmuus taloudesta kasvanut suomalaisten keskuudessa – nyt tarvitsemme vakautta ja turvaa

Puolet suomalaisista ei ole muuttanut lainkaan omia investointisuunnitelmiaan, kuten asunnon tai vapaa-ajan asunnon ostamista tai remontointia, kuluttajahintojen ja korkojen nousun tai maailmanpoliittisen tilanteen vuoksi. Varovaisuutta on kuitenkin ilmassa, koska yhteensä vajaalla 45 prosentilla on investointien suhteen harkinta-aika pidentynyt tai suunnitelmista on kokonaan luovuttu. Finanssiala ry:n (FA) tilaaman kansalaiskyselyn toteutti Norstat Oy. Kyselyyn vastasi 2 011 henkilöä. Kyselyn tulokset ja FA:n hallitusohjelmatavoitteet esitellään mediatilaisuudessa 25.4. kello 9 alkaen. Linkki tilaisuuteen tiedotteen lopussa.

Kansalaiskyselyn vastaajista 43 prosenttia arvioi, että Suomi on maailmanpoliittisesta tilanteesta huolimatta edelleen houkutteleva ja turvallinen investointi- ja sijoituskohde. Viidennes vastaajista oli kuitenkin eri mieltä.

”Nyt tarvitsemme turvaa ja hyvinvointia. On varmistettava eri tavoin, että Suomi säilyy kotitalouksille, yrityksille ja sijoittajille houkuttelevana ja turvallisena investointi- ja sijoituskohteena. Kansalaiskyselyn tulokset viestivät kasvaneesta epävarmuudesta. Näinä aikoina korostuu vastuullisen finanssitoimialan merkitys yritysten ja kotitalouksien rahoittajana, pitkäaikaisena sijoittajana sekä riskien vakuuttajana”, muistuttaa FA:n hallituksen puheenjohtaja Juha Koponen.

Tulevan hallituksen sitouduttava maltilliseen sääntelyyn ja verotukseen

Finanssiala ry on laatinut hallitusohjelmatavoitteet vuosille 2023 – 2027. Pääteemoina ovat:

• Järkeä sääntelyyn – vähemmän on enemmän.
  • Malttia verotukseen – vauhtia kasvuun.
  • Raha puhuu vihreästi – rahoituksella ja sijoittamisella suunta kestäväksi.

”Erityisesti tässä tilanteessa on tärkeä huolehtia finanssitoimialan kyvystä rahoittaa talouskasvua ja työllisyyttä. Tämä edellyttää sitä, että tulevalla vaalikaudella toimialan sääntelyyn ja verotukseen ei tehdä kiristyksiä. On vältettävä esimerkiksi pankkien pääomavaatimusten tiukennusta ja taloudellisten rasitteiden lisäämistä”, korostaa FA:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi.

FA esittää, että tuleva hallitus sitoutuu pitämään finanssitoimialan sääntelyn järkevällä ja maltillisella tasolla eikä kansallisella lisäsääntelyllä luoda alalle uusia rasitteita. Jos sääntely ei ole hallittavissa, se ei ole myöskään tehokasta. Rohkeasti on arvioitava, onko sääntelyä myös purettava.

Pankit ja vakuutusyhtiöt ovat pitkään olleet Suomen suurimpia veronmaksajia. Finanssialalle ei pidä ottaa käyttöön uusia erillisveroja, jotka heikentävät suomalaisen finanssialan kilpailumahdollisuuksia ja lisäävät asiakkaiden kustannuksia.

Finanssialalla on rahoittajana ja riskien jakajana keskeinen rooli ilmastokriisiin vastaamisessa ja luontokadon torjunnassa. Toimiala kantaa vastuun ja vauhdittaa talouden vihreää siirtymää. Vastuullisilla sijoitus- ja rahoituspäätöksillä voidaan ohjata rahavirtoja sellaisiin kohteisiin, jotka edistävät kestävää kehitystä. Viime kädessä on kyse tavallisten ihmisten rahoista säästäjinä, sijoittajina ja tulevina eläkeläisinä.

Voit seurata tilaisuutta tästä.

Kansalaiskyselyn tulokset

Finanssiala ry:n hallitusohjelmatavoitteet

Vuotovahingot kääntyivät nousuun – putkiremontin suunnittelu kannattaa aloittaa jo ennen kuin putket vanhenevat käsiin20.5.2022 06:30:00 EEST | Tiedote

Vuotovahingot kääntyivät kasvuun vuonna 2021. Niitä tapahtui 34 800 kappaletta, korvausmäärä 171 miljoonaa euroa. Murtovahingot jatkoivat laskuaan. Niitä tapahtui 21 400 kappaletta, korvausmäärä 22 miljoonaa euroa. Palovahinkojen määrä pysyi suurin piirtein ennallaan. Niitä tapahtui 6 100 kappaletta, korvausmäärä 168 miljoonaa euroa.

Finanssiala odottaa, että hallitus ajaa Basel-neuvotteluissa aktiivisesti Suomen erityispiirteiden huomioon ottamista 13.5.2022 16:26:00 EEST | Tiedote

Suomen on aktiivisesti ajettava suomalaisen pankkijärjestelmän erityispiirteiden huomioon ottamista meneillään olevissa Basel-neuvotteluissa EU:ssa. Finanssiala ry olisi toivonut eduskunnan suurelta valiokunnalta selkeämpää kantaa Basel III -uudistukseen, mutta tänään hyväksytyn lausunnon pohjaltaviesti neuvotteluihin tulee ottaa vakavasti: ”Suuren valiokunnan lausunto sisältää selkeän vaatimuksen ottaa vähäriskisiksi luokiteltavat asunto- ja yritysluotot sekä Suomen erityispiirteet huomioon.Tämän on syytä näkyä aktiivisesti EU-neuvotteluissa”, FA:n johtava lakimies Olli Salmi sanoo. Eduskunnan suuri valiokunta sai perjantaina 13.5.2022 valmiiksi lausuntonsa, joka koskee komission ehdotusta niin kutsuttujen lopullisten Basel III -standardien toimeenpanosta EU:ssa. Suomessa riskitaso on kansainvälisesti vertailtuna matala Pankkien toimintaa sääntelevän Basel III -uudistuksen viimeisen vaiheen tarkoituksena on parantaa pankkien riskilaskentaa nostamatta merkittävästi pääomavaateita. Pääo

Pankkineuvontaa betonibunkkerissa – Ukrainassa pankkipalvelut pelaavat, myös Suomessa varauduttu kriisitilanteisiin12.5.2022 06:30:00 EEST | Tiedote

Ukrainassa toimivista pankeista saatujen tietojen mukaan pankkipalvelut sotatoimialueilla toimivat kohtalaisesti. Sähkö- ja tietoverkot ovat Ukrainassa toimineet olosuhteisiin nähden hyvin. Suomessa pankit ja finanssiviranomaiset ovat jo pitkään varautuneet erilaisiin kriiseihin ja harjoittelevat säännöllisesti. Pankkeihin kohdistuu normaaliaikanakin kyberhyökkäyksiä säännöllisesti, joten järjestelmät on testattu ja viritetty huippuunsa.

Henkivakuutus on tarpeen erityisesti silloin, kun on lapsia ja lainaa – Suomesta ainutlaatuinen tutkimus10.5.2022 09:01:10 EEST | Tiedote

Liian harvalla on henkivakuutus. Tämä käy ilmi Etlan tuoreesta tutkimusraportista, jossa selvitettiin henkivakuutusturvan vajetta Suomessa. Etlan selvityksessä vain noin kymmenellä prosentilla suomalaisista oli vähintään yksi kuoleman varalta otettu henkivakuutus. Huoltajan kuolemasta aiheutuvan henkivakuutusturvan vajeeksi Etla laski keskimäärin 65 000–70 000 euroa henkilöä kohti. Etlan tutkimuksen on rahoittanut Finanssiala ry. Tutkimus on maailman mittakaavassa harvinainen, sillä vastaavalla tavalla aineistoja yhdistäviä tutkimuksia ei juuri ole tehty.

Markkinoilla epävarmuutta ilmassa – rahastoista lunastettiin huhtikuussa 104 miljoonaa euroa9.5.2022 14:12:02 EEST | Tiedote

Suomeen rekisteröidyistä sijoitusrahastoista lunastettiin huhtikuussa yhteensä 104 miljoonaa euroa. Rahastopääoma pieneni myös markkinakehityksen vuoksi. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli huhtikuun lopussa 147 miljardia euroa. Rahastoraportti on kesäkuusta 2020 lähtien sisältänyt ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.