EPT-verkosto: Ikääntyneiden alkoholinkäyttö lisääntyy – taustalla yksinäisyyttä ja tarpeettomuuden tunnetta

Joka kymmenes yli 65-vuotias juo liikaa alkoholia. Taustalla on usein yksinäisyyttä, masennusta tai kokemus tarpeettomuudesta.

Yhä useampi ikäihminen käyttää alkoholia. Osalla alkoholi on ollut osa elämää jo pidempään, mikä näkyy myös terveydentilan heikkenemisenä. Osa aloittaa alkoholinkäytön ikääntymisen myötä.

– Syinä on muun muassa yksinäisyyttä ja elämän sisällön puutetta. Myöhemmin alkaneeseen alkoholinkäyttöönkin tulisi puuttua nopeasti. Ikääntyneillä haitat tulevat nopeasti, sillä ikääntymisen myötä keho haurastuu. Sen vuoksi alkoholi vaikuttaa elimistössä eri tavoin kuin parikymppisellä, A-klinikka Oy:n johtava ylilääkäri Kaarlo Simojoki sanoo.

Riskirajat on tehty perusterveille 20-30 -vuotiaille ja jo nelikymppisellä riskirajat ovat matalammat.  Yli 65-vuotiaille onkin määritelty omat rajat: enintään seitsemän annosta viikossa ja maksimissaan kaksi annosta kerralla. Alkoholin sietokyvyssä on myös yksilöllisiä eroja, ja esimerkiksi erilaiset sairaudet sekä lääkitykset heikentävät sietokykyä.

– Mediassa näkee kauniita kuvia vanhasta parista vilttiin kietoutuneena, järvelle katselemassa, viinilasit kädessä. Todellisuus on toinen: vanha pari Espanjassa ei ole keksinyt mitään tekemistä ja sitten onkin juotu koko loman ajan. Ei mitään änkyräkänniä, mutta tasaisesti koko ajan. Mielikuvat johtavat harhaan, Simojoki toteaa.

Hän jatkaa, että liian helposti erilaisia oireita, kuten kaatumisia ja muistikatkoja, tulkitaan suoraan vanhuudesta johtuviksi. Ikään on helppo vedota, vaikka todellinen taustasyy löytyisikin alkoholinkäytöstä.

Ikääntyneeltä kysytään liian harvoin päihteidenkäytöstä

Kaarlo Simojoki kertoo, että päihteidenkäytön puheeksiotto ei toteudu toivotulla tavalla edes työikäisten vastaanottokäynneillä.

– Tuskin asiaa otetaan puheeksi sen useammin ikääntyneidenkään kanssa. Päihteidenkäyttö on arka ja vaikea aihe. Sen tulisi kuitenkin olla aina osa lääkärikäyntiä, varsinkin, jos määrätään lääkkeitä. Tuomitsemista pitää välttää, sen sijaan tulisi tarkastella kokonaisterveyttä ja potilaan vointia.

Simojoki toteaa, että jo alkoholinkäytön vähentämisellä on suuri vaikutus yleisterveyteen ja elämänlaatuun, kotona pärjäämiseen ja sosiaalisiin suhteisiin. Jos alkoholinkäyttö on reipasta, juomamäärät tulisi vähintään saada ikään nähden sopivammalle tasolle.

–  Konkreettisena esimerkkinä tämä tarkoittaa, että iäkkäämpi juo kuusi senttilitraa viiniä, kun nuoremmat juovat kaksitoista, Simojoki sanoo.

Ehkäisevän päihdetyön viikkoa vietetään viikolla 45, 6. – 12. marraskuuta. Tänä vuonna teemana on ikäihmisten päihteidenkäytön puheeksiotto. Teemaviikon järjestää Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto ja viikon koordinoinnista vastaa Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry yhteistyössä Suomen Punaisen Ristin päihdetyön kanssa.

Lisätiedot:

Ikääntyneiden alkoholinkäyttö ja puheeksiotto:
Kaarlo Simojoki, johtava ylilääkäri, A-klinikka Oy, puh. 040 5731 083

Ehkäisevän päihdetyön viikko:
Maaret Väkinen, viestinnän suunnittelija, EHYT ry / Ehkäisevän päihdetyön verkosto, puh. 050 327 0009
Kati Laitila, päihdetyön suunnittelija, Suomen Punainen Risti, puh. 040 589 5778

Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto (EPT-verkosto) kokoaa yhteen 45 Suomen merkittävintä ehkäisevän päihdetyön asiantuntijajärjestöä.

www.ept-verkosto.fi

Pakollinen tunnistautuminen tehokas keino vähentää pelihaittoja1.11.2017 15:54Tiedote

Reilu viidennes Suomen rahapelituotoista tulee henkilöiltä, joilla on rahapeliongelma. Runsaaseen pelaamiseen yhdistyy myös huono-osaisuutta: pelaajalla on usein pienet tulot, heikko terveys tai päihteiden käyttöä. Peliongelmista kärsivän tilanne on vaikea, koska rahapelejä on saatavilla kaikkialla ja keinot rajoittaa pelaamista puuttuvat. Pakollinen tunnistautuminen kaikissa Veikkauksen peleissä – sekä verkossa että pelipisteillä – ehkäisisi rahapelihaittoja nykyistä tehokkaammin.