EPT-verkosto: Lasi viiniä illassa tai pari olutta työpäivän päätteeksi: Tissuttelukin on terveydelle haitallista

Pari pulloa olutta päivittäin tekee yli 700 olutpulloa vuodessa, ja lasi viiniä päivässä tekee 52 pulloa viiniä vuoden aikana. Tissuttelu vaikuttaa terveyteen, vaikka käyttömäärät olisivat niin pieniä, että varsinaista humalaa ei tule.

Alkoholi muun muassa nostaa verenpainetta, haittaa yöunta, heikentää muistia ja vanhentaa ihoa.

– Nykyisin ei enää puhuta turvallisen käytön rajasta. Syöpäriski suurenee ja aivoille aiheutuu vahinkoa jo ihan tavallisessa käytössä, YTHS:n johtajaylilääkäri Jarmo Kantonen sanoo.

Hän jatkaa, että tissuttelu haittaa elämää kokonaisvaltaisesti.

Esimerkiksi parisuhteessa voi käydä niin, että se osapuoli, joka ei käytä alkoholia säännöllisesti, joutuu elämään hönössä olevan kanssa vuosia.

Alkoholista kertyy myös kaloreita – usein vaivihkaa. Pikkupullossa keskiolutta on 130 kaloria, pullossa siideriä 180 kaloria ja neljässä senttilitrassa viinaa 100 kaloria. Mitä väkevämpi ja makeampi juoma, sitä enemmän kaloreita.

Vähästä kertyy ajan myötä yllättävän paljon, paitsi kaloreissa mitattuna, myös alkoholin aiheuttamina terveysriskeinä. Kantonen huomauttaakin, että sekä rankka viikonloppujuominen että säännöllinen tissuttelu ovat terveydelle haitallisia.

Myös tissutellessa alkoholisairauksien riski on koko ajan olemassa. Rankka juominen taas altistaa tapaturmille, ja alkoholimyrkytykseen kuolee Suomessa yksi ihminen lähes joka päivä, Kantonen kertoo.

Jarmo Kantonen, johtajaylilääkäri, YTHS, puh. 046 876 9129

Lisätietoja Tipaton tammikuu -kampanjasta
Maaret Väkinen, viestinnän suunnittelija, EHYT ry puh. 050 327 0009, maaret.vakinen@ehyt.fi

Elimäenkatu 17-19

050 344 7930http://www.ehyt.fi

Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto (EPT-verkosto) kokoaa yhteen 45 Suomen merkittävintä ehkäisevän päihdetyön asiantuntijajärjestöä.

www.ept-verkosto.fi

Selvitys: Alaikäisten nikotiinipussien käyttö nousi kahdessa vuodessa 23 %11.4.2024 11:28:40 EEST | Tiedote

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n tuoreen selvityksen mukaan nuorten nikotiinipussien ja sähkösavukkeiden käyttö on merkittävästi lisääntynyt viime vuosina, kun taas perinteisten nikotiinituotteiden, kuten tupakan ja nuuskan, käyttö on pysynyt ennallaan. Vuoden 2024 selvityksessä paljastui, että 15–29-vuotiaiden nuorten nikotiinipussien käyttö on kolminkertaistunut, ja sähkösavukkeiden käyttö kasvanut lähes puolella vain kahdessa vuodessa.

Tiedote: Kehysriihessä tulee ottaa haittaverot käyttöön ja panostaa ennaltaehkäisyyn5.4.2024 11:24:36 EEST | Tiedote

Pääministeri Petteri Orpon hallituksen finanssipolitiikan tavoitteena on vahvistaa julkista taloutta ja kääntää Suomen velkaantumiskehitys. Hallitus on kokoontumassa huhtikuussa 2024 kehysriiheen, jossa määritellään taloudelliset raamit tuleville vuosille. Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry katsoo, että hallituksen tulee edistää talouskasvua tukevaa, vastuullista ja ennaltaehkäisevää päihdepolitiikkaa.