EPT-verkosto: Lasi viiniä illassa tai pari olutta työpäivän päätteeksi: Tissuttelukin on terveydelle haitallista

Pari pulloa olutta päivittäin tekee yli 700 olutpulloa vuodessa, ja lasi viiniä päivässä tekee 52 pulloa viiniä vuoden aikana. Tissuttelu vaikuttaa terveyteen, vaikka käyttömäärät olisivat niin pieniä, että varsinaista humalaa ei tule.

Alkoholi muun muassa nostaa verenpainetta, haittaa yöunta, heikentää muistia ja vanhentaa ihoa.

– Nykyisin ei enää puhuta turvallisen käytön rajasta. Syöpäriski suurenee ja aivoille aiheutuu vahinkoa jo ihan tavallisessa käytössä, YTHS:n johtajaylilääkäri Jarmo Kantonen sanoo.

Hän jatkaa, että tissuttelu haittaa elämää kokonaisvaltaisesti.

Esimerkiksi parisuhteessa voi käydä niin, että se osapuoli, joka ei käytä alkoholia säännöllisesti, joutuu elämään hönössä olevan kanssa vuosia.

Alkoholista kertyy myös kaloreita – usein vaivihkaa. Pikkupullossa keskiolutta on 130 kaloria, pullossa siideriä 180 kaloria ja neljässä senttilitrassa viinaa 100 kaloria. Mitä väkevämpi ja makeampi juoma, sitä enemmän kaloreita.

Vähästä kertyy ajan myötä yllättävän paljon, paitsi kaloreissa mitattuna, myös alkoholin aiheuttamina terveysriskeinä. Kantonen huomauttaakin, että sekä rankka viikonloppujuominen että säännöllinen tissuttelu ovat terveydelle haitallisia.

Myös tissutellessa alkoholisairauksien riski on koko ajan olemassa. Rankka juominen taas altistaa tapaturmille, ja alkoholimyrkytykseen kuolee Suomessa yksi ihminen lähes joka päivä, Kantonen kertoo.

Jarmo Kantonen, johtajaylilääkäri, YTHS, puh. 046 876 9129

Lisätietoja Tipaton tammikuu -kampanjasta
Maaret Väkinen, viestinnän suunnittelija, EHYT ry puh. 050 327 0009, maaret.vakinen@ehyt.fi

Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto (EPT-verkosto) kokoaa yhteen 45 Suomen merkittävintä ehkäisevän päihdetyön asiantuntijajärjestöä.

www.ept-verkosto.fi

Uusi verkkosivusto auttaa minimoimaan huumeidenkäytön riskit6.9.2018 08:40Tiedote

Suomessa on avattu Mind Your Trip -verkkosivusto, joka tarjoaa huumeiden käyttäjille tietoa uusista psykoaktiivisista huumausaineista, huumetestausta ja vinkkejä siitä, kuinka minimoida käytön riskit. Sivuston kautta saa helposti yhteyden päihdetyöntekijään, jonka kanssa voi keskustella käytön vähentämisestä tai lopettamisesta. Mind your Trip -sivu ja mobiilisovellus ovat käytössä 13:ssa eri EU-maassa ja se on suunnattu erityisesti nuorille aikuisille.

Selvitys: Puutteellinen tiedonkulku vaikeuttaa päihdepalveluihin pääsyä ”Muutosvaiheessa asiakas voi jopa pudota täysin palvelujen piiristä”31.8.2018 09:23Tiedote

Sosiaali- ja terveyspalveluiden työntekijät eivät välttämättä tiedä paljoakaan päihdepalveluista. EHYT ry:n päihdeasiamiestoiminnan teettämä selvitys antoi viitteitä siitä, että peruspalvelujen toimialat eivät aina ole juurikaan tekemisissä toistensa kanssa, eivätkä yksittäiset työntekijät hahmota palveluiden kokonaisuutta.