Equinixin vuosittainen markkinakatsaus paljastaa miten koroviruspandemia vauhdittaa digitaalistumista

GXI-raportti ennustaa, että koko maailman ja EMEA-alueen suorien, julkisen internetin ohittavien datayhteyksien kaistanleveydet kasvavat 45 % vuodessa (CAGR) vuosien 2019 ja 2023 välillä.

Equinixin vuosittainen Global Interconnection Index (GXI) -markkinakatsaus ennustaa muun muassa seuraavaa:

Koronaviruspandemian kiihdyttäessä digitalisaatiota erityisesti yritykset, jotka tuottavat palveluita etätyön mahdollistamiseen, kuten operaattorit ja pilvi- ja IT-palveluiden tarjoajat, vastaavat arvioiden mukaan 54 prosentista EMEA-alueen suorien datayhteyksien kasvusta lähivuosina. Suorilla datayhteyksillä (engl. interconnection) tarkoitetaan eri organisaatioiden välisiä keskinäisiä, julkisen internetin ohittavia yhteyksiä.

Euroopan alueen suorien yhteyksien kasvu näkyy eniten Frankfurtin, Amsterdamin, Pariisin ja Lontoon alueiden liikenteissä. Koko EMEA-alueen suorien keskinäisten datayhteyksien kaistanleveyden (3782 Tbps)  arvioidaan kattavan 23 % koko maailman suorien yhteyksien kaistasta vuonna 2023.

GXI-raportti ennustaa myös, että EMEA-alueen suorien datayhteyksien kaistanleveys nousee 45 % vuodessa (CAGR) vuosien 2019 ja 2023 välillä. Odotettu kasvu syntyy yleisen digitalisoitumisen voimistumisesta sekä erityisesti yritysten lisääntyneistä yhteystarpeista niiden siirtyessä keskitetystä datan hallinnasta kohti hajautettuja, verkon reunoilla sijaitsevia tiedonkäsittelypisteitä. Tarpeet lisääntyvät kun yritykset skaalaavat toimintojaan ja tukevat reaaliaikaisia kohtaamisia ihmisten, esineiden  (IoT), sijaintien sekä pilvipalveluiden välillä. Näiden yhteyksien yhteenlaskettu kapasiteetti on 64 tsettatavua, joka vastaa kaistanleveydeltään tilannetta, jossa jokainen maapallon 7,8 miljardista asukkaasta välittäisi koko DNA-sekvenssinsä yhden tunnin aikana.

“Keskenään verkottuneiden palveluiden, hajautettujen pilviratkaisujen, verkon reunalla toimimisen ja SaaS-tuotteiden kasvaessa jatkuvasti huimalla tahdilla, perinteiseen datakeskusmalliin turvautumisella on vain rajalliset mahdollisuudet", kertoo David Cappuccio, johtava analyytikko, Gartner. "Tämä muutos ei ole tapahtunut hetkellisesti vaan kyseessä on pikemminkin evoluutio palveluiden asiakkaille toimittamisessa. Tämä trendi, yhdistettynä muuttuneeseen maailmantilanteeseen, jossa datakeskuksiin pääsy saattaa olla fyysisesti rajoitettu, on muuttanut pysyvästi ajattelutapoja infrastruktuurisuunnitteluun liittyen.” [1]

"Suorien keskinäisten tietoliikenneyhteyden kasvava maailmanlaajuinen trendi näkyy hyvin myös Suomessa ja laajemmin Pohjoismaissa", kommentoi Sami Holopainen, Equinix Finlandin toimitusjohtaja. "Yhä useammat kotimaiset yritykset ovat alkaneet hyödyntämään julkisen internetin ohittavia suoria yhteyksiä asiakkaiden, kumppaneiden ja laajemman digitaalisen ekosysteemin yhdistämiseen. Tilastojemme mukaan uusia suoria yhteyksiä luodaan vuosittain koko ajan enemmän kuin aikaisemmin ja globaalin trendin mukaisesti tämän kasvun uskotaan jatkuvan vahvana myös lähivuosien aikana.”

Olennaisia faktoja:

GXI Vol.4 -raportti sisältää runsaasti tietoa siitä miten globaalit makrotrendit ja COVID-19-pandemia ovat vaikuttaneet eri aloilla:

• Valtava murros muuttaa digitaalisten palveluiden käyttöönottotapoja
    • GXI Vol.4 -raportti ennustaa, että digitaalisten palveluiden tarjoajat hyödyntävät vuonna 2023 kaksi kertaa enemmän suoria keskinäisiä datayhteyksiä kuin suuryritykset. Digitaalisten palveluntarjoajien datan määrä on 10284 Tbps vuonna 2023.
    • Suuri osa palveluntarjoajien ennustetusta yhteystarpeen kasvusta tulee yrityksiltä, jotka priorisoivat digikehitystään koronapandemista selviämiseen
    • Raportti myös ennustaa, että yritykset joilla on oma digitaalinen infrastruktuuri lisäävät kilpailuetuaan ja kasvavat vauhdikkaammin kuin yritykset, jotka ovat jättäneet liiketoimintojensa digitalisoinnin palveluntarjoajien varaan
  • Perinteiset liiketoiminnot siirtävät dataansa kohti verkon reunaa
    • GXI Vol.4 - raportti ennustaa, että perinteiset alat, kuten pankki- ja vakuutusala, valmistus sekä muut liiketoiminnan palvelut vastaavat vuonna 2023 yhteensä 30 prosentista suorien keskinäisten datayhteyksien kaistanleveydestä maailmassa. Tämä johtuu pääasiassa siitä, että yritykset skaalaavat IT-infraansa ja siirtävät dataansa lähemmäksi verkon reunaa ja käyttäjiä. Vuoteen 2023 asti näiden toimijoiden julkisen internetin kiertävien yhteyksien määrän ennustetaan kasvavan noin 50 % vuodessa.
    • Terveydenhuollon ja tieteen sekä julkishallinnon ja opetustoiminnan odotetaan kasvattavan suorien datayhteyksien käyttöään 47 % vuodessa vuosien 2019 ja 2023 välillä. Tämä kasvutahti johtuu pääasiassa lisääntyvistä julkisista ja yksityisistä tekoäly- ja koneoppimisen projekteista.
  • Hyötyä verkostovaikutuksesta (”network effect”)
    • Monet organisaatiot pyrkivät maksimoimaan digitaalista etumatkaansa olemalla läsnä paikoissa, joissa on eniten datan käyttäjiä, palveluntarjoajia ja digitaalista toimintaa. IDC arvioi, että vuoteen 2025 mennessä 80 % digitaalisista edelläkävijöistä hyötyy useisiin ekosysteemeihin kuulumisesta ja ne pystyvät näin lisäämään arvoaan loppukäyttäjille. [2]
    • GXI Vol.4 -raportti ennustaa, että digitaalisten palveluntarjoajien yhteydet verkkopalveluihin sekä pilvi- ja IT-palveluntarjoajiin ovat kaksi eniten kasvavaa aluetta, joissa ekosysteemien välillä käytetään suoria keskinäisiä datayhteyksiä. Nämä kasvavat vuosien 2019 ja 2023 välillä n. 49 % vuodessa.

Materiaalia:

Global Interconnection Index (GXI)
Equinixin vuosittain julkaisema Global Interconnection Index -katsaus antaa olennaista tietoa digiliiketoiminnoille seuraamalla, mittaamalla ja ennustamalla suorien keskinäisten datayhteyksien liikenteen kasvua. Näiden yksityisten ja suorien yhteyksien toimittamisessa on mukana lukuisia eri kumppaneita ja palveluntarjoajia hajautetuissa IT-solmukohdissa. GXI on ainoa markkinakatsaus, joka ennustaa julkisen internetin ulkopuolisen liikenteen kehittymistä maailmanlaajuisesti vuoteen 2023 asti. Raportti perustuu käyttäjäprofiileihin Equinixin tuhansista ekosysteemikumppaneista, jotka hyödyntävät toimittajariippumattomia colocation-datakeskuskuksia maailmanlaajuisesti. Data perustuu paikalliseen ja alueelliseen markkinatietoon (sisältäen makrotason trendejä, markkinademografioita sekä teollisuuden näkymiä). Tarkka metodologia löytyy itse raportista.

Equinix

Equinix toimittaa digitaalisen infrastruktuurin maailmalle. Johtavat digiyritykset valjastavat luotetun alustamme menestyksensä moottoriksi yhdistämällä tärkeän infrastruktuurinsa suorien keskinäisten tietoliikenneyhteyksiemme kautta. Autamme asiakkaitamme tavoittamaan kaikki sijainnit, kumppanit ja mahdollisuudet, joita ne tarvitsevat kilpailuetunsa kasvattamiseen. Equinixin avulla yritykset voivat skaalata ketterästi, vauhdittaa uusien digitaalisten palveluiden markkinoille tuomista, toimittaa maailmanluokan kokemuksia ja moninkertaistaa arvonsa. www.equinix.fi

[1] “Your Data Center May Not Be Dead, but It’s Morphing,” Gartner, September 17, 2020

[2] “IDC FutureScape Webcast: Worldwide Digital Transformation 2020 Predictions,” IDC, Doc # US46287720, May 2020.

Mediakontakti:

"Suorien keskinäisten tietoliikenneyhteyden kasvava maailmanlaajuinen trendi näkyy hyvin myös Suomessa ja laajemmin Pohjoismaissa", sanoo Sami Holopainen, toimitusjohtaja, Equinix Finland.

Niko Saarinen on jälleen vuoden radiojuontaja! RadioGaalassa palkittiin viime vuoden parhaat radiotekijät ja -teot12.4.2024 23:31:58 EEST | Tiedote

Suomen parhaat radiojuontajat, -ohjelmat sekä teot ja tekijät palkittiin tänään RadioGaalassa. Kaikkien aikojen suosituimmassa yleisöäänestyksessä NRJ:n aamushow oli voitokas: juontaja Niko Saarinen palkittiin vuoden valtakunnallisena radiojuontajana, ja NRJ Aamu vuoden radio-ohjelmana. Ammattilaispuolen Vuoden radio -pystit ojennettiin tänä vuonna Radio Pookille ja Radio Porille.

Teknologiayhtiö Jollan entinen johto ostaa Jolla Oy:n liiketoiminnan27.11.2023 15:00:05 EET | Tiedote

Käyttöjärjestelmiin ja autoalan ohjelmistoihin erikoistuneen Jolla Oy:n koko liiketoiminta ja henkilöstö siirtyy uuteen yhtiöön, kun yhtiön entinen johto ostaa Jollan liiketoiminnan. Jollan omistusrakenteessa olevasta venäläisomistuksesta tuli Ukrainan sodan myötä välitön ongelma henkilöstölle ja asiakkaille, mikä ajoi yhtiön lopulta keväällä 2023 yrityssaneeraukseen. Asia saatiin ratkaistua Pirkanmaan käräjäoikeuden 24.11.2023 vahvistettua yrityssaneerausohjelman, joka velvoittaa yhtiön myymään sen liiketoiminnan kokonaisuudessaan toiseen yhtiöön.