Työsuojelurahasto

Erilaisesti sitoutuneet rikastavat yhteisöä

Jaa
Monet sitoutumistyypit ovat organisaation rikkaus, kunhan sitoutumistyypit tunnistetaan. Ihmiset innostuvat eri asioista, mikä pitäisi hyödyntää henkilöstöpolitiikassa. Näin päätellään Tampereen yliopiston Työelämän tutkimuskeskuksessa, jossa on tutkittu tietointensiiviseen organisaatioon sitoutumisen ja tiedon jakamisen yhteyksiä

Uraan sitoutuminen muodostaa keskeisen jännitteen organisaatioon. Kun mahdolliset organisaatiosta lähtijät olivat saaneet myönteisen kuvan organisaatiosta, he voivat palata kokeneina asiantuntijoina.

Tutkimus toteutettiin kolmessa yrityksessä, joista kaksi myy yrityksille asiantuntijapalveluita ja yksi toimii välittäjäorganisaationa. Työsuojelurahasto rahoitti tutkimusta.

Usein sitoudutaan tiimiin, tunteella

Tutkimuksessa tarkastellaan sitoutumisesta sekä kohteita että ulottuvuuksia. Tutkijat löytävät kahdeksan sitoutumistyyppiä. Tyypeissä sitoutumisen ulottuvuudet – tunneperäinen, normatiivinen ja jatkuvuus – sekä kohteet vaihtelevat.

Tyypittelyistä kolme liittyy tiimiin sitoutumiseen. Lähityöyhteisöön sitoutuneet arvostavat sujuvaa työntekoa, jolloin hyvä tiimi voi muodostua organisaation ulkopuolisista toimijoista. Moniulotteisesti tiimiin sitoutuneille on tärkeää sitoutua tiimiin. Usein työkaverit ovat heille ystäviä, joiden kanssa vietetään vapaa-aikaa.

Asiakkaisiin suuntautuneet tiimiin sitoutujat taas sitoutuvat tunneperäisesti tiimiin, mutta palkitsevinta heille on asiakastyö.

Työtä organisaatioille, eri perustein

Ensisijaisesti organisaatioon sitoutuneet näkevät itsensä organisaationsa edustajina. He ja uran jatkuvuuteen sitoutuneet katsovat, että asiakas kuuluu nimenomaan organisaatiolle, ei itselle.

Uran jatkuvuuteen sitoutuneet tekevät työnsä hyvin myös siksi, että se edistää heidän uraansa. Asiakkaat saattavat olla tulevia työkavereita tai ainakin heidän kauttaan voi viestiä omasta osaamisestaan työmarkkinoille.

Yhdessä tietoa jakamaan ja hakemaan

Tutkijat sanovat, että organisaation tiedon jakamisen ja tiedon hankkimisen avara yhdessä pohtiminen avaa teitä oppimiselle ja innovoinnille.

Tiedon jakamisessa tärkeimpiä ovat yleensä lähin työtoveri, tiimi ja esimies eli he, joiden kanssa ollaan töissä eniten tekemisissä.

Ulkopuolisista merkittävin on asiakas. Asiakkaalle jaetaan usein prosessoidumpaa tietoa verrattuna siihen, mitä työtoverit kertovat toisilleen.

Tietoa hankitaan tyypillisesti työkavereilta, internetin hakukoneilla ja itse opiskellen.

Myös asiakas on tärkeä tietolähde

Oman osaamisen kehittyminen vaikuttaa tietolähteiden arvoon. Tärkeimpiä ovat lähteet, jotka auttavat ongelmanratkaisussa ja jotka mahdollistavat yhteisen pohdinnan. Yhteistyökumppanilta hankitaan työhön ja suunnitteluun erityisosaamista.

Asiakkaalta haettavaa tietoa yleensä jalostetaan työprosessissa tai asiakkaan tieto tarkentuu sitä mukaa, kun saatavan palvelun rajat selkenevät.

Organisaation tietojärjestelmiä ja -kantoja käytetään eniten, kun ne ovat tuttuja, ja tieto on helposti löydettävissä.

Sitoutumisella ja tiedonjaolla tärkeä yhteys

Organisaatioon sitoutuneille on tärkeää jakaa tietoa organisaation tietokantoihin tai -järjestelmiin. Tiimiin sitoutuneilla korostuu tiedon jakaminen ja hankkiminen tiimissä.

Moniulotteisesti sitoutuneille tiedon hankkiminen sekä organisaatiosta että sen ulkopuolelta on merkittävämpää kuin muille.

Tiedon jakamista edistää avoin keskustelukulttuuri. Tiedon jakamista estävät viestinnän, dokumentoinnin ja tiedonjaon puutteet, samoin kiire ja kiireen tuntu.

Lisätietoja: Tuula Heiskanen, tutkimusjohtaja, Tampereen yliopiston Työelämän tutkimuskeskus, puh. 050 3186 082, tuula.heiskanen@uta.fi

Tutkimus: Katri Otonkorpi-Lehtoranta, Minna Leinonen ja Tuula Heiskanen: Sitoutuminen ja tiedon jakaminen tietointensiivisissä yrityksissä. Tampereen yliopisto, Työelämän tutkimuskeskus: Työraportteja 93/2017. 130 sivua. 

Avainsanat

Tietoja julkaisijasta

Työsuojelurahasto
Työsuojelurahasto
Pohjoisesplanadi 21A
00100 Helsinki

+358(0)9 6803 3311,info@tsr.fihttp://www.tsr.fi, http://www.tiedonsilta.fi

Työsuojelurahasto rahoittaa työelämän tutkimus-, kehitys- ja tiedotustoimintaa, joka parantaa työyhteisöjen toiminnan turvallisuutta ja tuottavuutta.

Rahastoa hallinnoivat työmarkkinakeskusjärjestöt ja se saa varansa lakisääteisen tapaturmavakuutuksen maksutulosta. Rahaston toimintaa valvoo sosiaali- ja terveysministeriö. Rahasto rahoittaa Työturvallisuuskeskuksen toimintaa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Työsuojelurahasto

Tunteet ja tunnetaidot työpaikalla – kutsu Tutkimus tutuksi -tapaamiseen 28.11.20195.11.2019 07:25:00 EET | Kutsu

Tervetuloa Työsuojelurahaston 28.11. järjestämään Tutkimus tutuksi –tapaamiseen, jonka aiheena on tunteet ja tunnetaidot työpaikalla. Tilaisuudessa esillä olevissa hankkeissa tutkitaan ja kehitetään esimerkiksi tunnetoimijuutta, tunnetiloja ja tunneilmastoa työpaikalla. Tule kuulemaan ja keskustelemaan työelämän tunnetaidoista Työsuojelurahaston Tutkimus tutuksi -tapaamiseen torstaina 28.11.2019 klo 9-10.30 Musiikkitalon ravintolaan.

Työsuojelurahasto palkitsee ajankohtaisia hankkeita – Pidempiä työuria, aivoergonomiaa ja yhteistä vuorovaikutusosaamista9.5.2019 09:00:00 EEST | Tiedote

Työsuojelurahasto palkitsee 40-vuotisjuhlavuotensa kunniaksi tunnustusstipendillä kolme ajankohtaista hanketta. Palkitut hankkeet ovat kehittäneet suomalaista työelämää tuottamalla uutta ja merkittävää tietoa sekä hyviä käytäntöjä. Kannustaako eläkeuudistus pidempiin työuriin? Miten hoitotyön aivokuorma saadaan kuriin? Onko tiimin vuorovaikutuksen aina oltava rationaalista? Tunnustusstipendit jaetaan ja hankkeet esitellään Tutkimus tutuksi -juhlatapaamisessa 9. toukokuuta 2019.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye