Jyväskylän yliopisto

Erilaiset oppijat tarvitsevat kohdennettua tukea nettilukemisessa

Jaa

Lukemisen ja tarkkaavuuden vaikeudet hankaloittavat koululaisten nettilukemista. Vaikka lapset ja nuoret surffaavat netissä tottuneesti, taitava nettilukeminen ei rakennu pelkän surffailun varaan. Oppilaiden on osattava hakea tietoa hakukoneilla, arvioida lähteitä kriittisesti, nivoa tietoja yhteen eri lähteistä ja jakaa oppimaansa muiden kanssa.

KM Laura Kanniainen väittelee tohtoriksi 22.6.2022.
KM Laura Kanniainen väittelee tohtoriksi 22.6.2022.

KM Laura Kanniaisen Jyväskylän yliopistossa tarkastettavassa väitöstutkimuksessa selvitettiin yli 400 kuudesluokkalaisen tutkivan nettilukemisen taitoja.

Vaikka lukemisen ja tarkkaavuuden vaikeudet näyttivät hankaloittavan oppilaiden nettilukemista, näin ei kuitenkaan ollut kaikkien kohdalla. Tutkimuksen mukaan neljännes oppilaista, joilla oli lukemisen vaikeuksia, suoriutui haasteistaan huolimatta nettilukutehtävässä hyvin.

– Vastaavasti joukkoon mahtui myös oppilaita, joilla ei ollut tunnistettuja lukemisen tai tarkkaavuuden vaikeuksia, mutta joille nettilukemisen tehtävä oli silti hankala, Kanniainen huomauttaa.

– Netti lukuympäristönä voikin asettaa oppimiselle aivan uudenlaisia haasteita, joiden tunnistaminen ja arvioiminen on tärkeää, Kanniainen pohtii.

Tytöt pärjäsivät nettilukutehtävässä poikia paremmin

Tutkimuksen tulokset ovat linjassa perinteisen lukemisen tutkimuksen kanssa, sillä tytöt suoriutuivat poikia paremmin myös nettilukutehtävässä.

– Yllättävää oli kuitenkin se, että tytöillä, joilla oli tarkkaavuuden vaikeuksia, kuten vaikeuksia keskittyä tehtävään ja pitää keskittymistä yllä, oli nettilukutehtävässä enemmän haasteita kuin tarkkaavuuden vaikeuksia omaavilla pojilla, Kanniainen toteaa.

Poikien tarkkaavuuden vaikeudet näkyvät usein levottomuutena, kuten vaikkapa haasteena istua paikoillaan.

– Netti lukuympäristönä saattaakin motivoida ja naulita levottomampia oppilaita tehtävän pariin, mutta lisätutkimusta tarvitaan, Kanniainen arvioi.

Peruslukutaidot luovat pohjaa tutkivalle nettilukemiselle

Peruslukutaidoista erityisesti luetun ymmärtäminen selitti koululaisten hyvää suoriutumista tutkivan nettilukemisen tehtävässä. Tutkimuksen mukaan myös lukemisen sujuvuus ja hyvät oikeinkirjoitustaidot selittivät nettilukutehtävässä menestymistä.

– Käytännön kannalta tämä on merkittävä tieto, sillä peruslukutaitoja tukemalla voidaan tukea myös oppilaiden nettilukutaitoja, Kanniainen toteaa.

Myös kirjojen ja blogitekstien lukemisella oli yhteys tehtävässä menestymiseen. Sen sijaan sarjakuvien tai keskustelupalstaviestien lukemisesta vastaavaa yhteyttä ei löytynyt.

– Vaikuttaa siltä, että pidempien tekstien lukeminen edesauttaa koululaisten tutkivan nettilukemisen taitojen kehittymistä enemmän kuin lyhyempien tekstien ja kirjoitusten lukeminen, Kanninen jatkaa.

Tiedonhaku- ja arviointitaitojen tukemiseen pitää panostaa

Vaikka peruslukutaidot luovat pohjaa tutkivalle nettilukemiselle, ei pelkkä peruslukutaitojen tukeminen riitä. Tukemalla ja tehostamalla oppilaiden tiedonhaun ja kriittisen arvioinnin taitoja, voidaan varmistaa, että kaikki löytävät ja lukevat oppitunneilla mahdollisimman relevantteja ja luotettavia nettitekstejä.

– Hyvät hakusanat hakukoneessa, kuten Googlessa, sekä arvio siitä, kuka nettitekstin on kirjoittanut, miksi hän on sen kirjoittanut ja millaisella nettisivulla teksti on julkaistu, auttavat oppilasta nettitekstin valinnassa. Tällöin oppitunti ei tuhlaannu epärelevanttien tekstien lukemiseen, mikä on erityisen tärkeää varsinkin silloin, kun lukeminen on hidasta, Kanniainen vinkkaa.

– Nettitekstin voi myös tulostaa, jos esimerkiksi kuvat ja mainosbannerit häiritsevät keskittymistä. Vastaavasti tekstien määrää ja vaikeustasoa voidaan lisätä taitojen karttuessa, hän jatkaa.

KM Laura Kanniaisen psykologian väitöskirjan “Reading for Learning on the Internet at School Age: The Role of Difficulties with Reading and with Attention and Executive Function” tarkastustilaisuus pidetään keskiviikkona 22.6.2022 klo 12 alkaen Jyväskylän yliopiston Agora-rakennuksen auditoriossa 2. Vastaväittäjänä on apulaisprofessori Mônica Macedo-Rouet (Associate Professor; University of Paris 8 Vincennes-Saint-Denis) ja kustoksena professori Paavo Leppänen (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on englanti.

Tilaisuutta on mahdollista seurata verkkovälitteisesti osoitteessa: https://r.jyu.fi/dissertation-kanniainen-220622.

Väitöskirja on luettavissa osoitteessa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9148-7.

Lisätietoja:

Laura Kanniainen, laura.kanniainen@tuni.fi, puh. +358 50 475 1456

Laura Kanniainen kirjoitti ylioppilaaksi Kankaanpään Yhteislyseosta keväällä 2006 ja valmistui kasvatustieteiden maisteriksi sekä erityisopettajaksi Jyväskylän yliopistosta 2013. Kanniainen on työskennellyt aiemmin sekä laaja-alaisena erityisopettajana että erityisluokanopettajana. Väitöskirjatutkimuksen parissa hän aloitti 2016. Väitöskirjatutkimus on osa laajempaa Internet ja oppimisvaikeudet: Monitieteinen lähestymistapa tiedon hankkimiseen uudessa mediassa -hanketta (eSeek) ja sitä ovat rahoittaneet sekä Suomen Akatemia että Jyväskylän yliopiston psykologian laitos. Tällä hetkellä Kanniainen työskentelee tutkijana Tampereen yliopistossa Strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittamassa CRITICAL-hankkeessa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

viestinnän asiantuntija
Kirke Hassinen
kirke.m.hassinen@jyu.fi
puh. +358 50 462 6920

Kuvat

KM Laura Kanniainen väittelee tohtoriksi 22.6.2022.
KM Laura Kanniainen väittelee tohtoriksi 22.6.2022.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme