Geniem Oy

Erilaisuutta arvostavassa työkulttuurissa on sijaa empatialle – Geniem Oy nousi Suomen parhaiden työpaikkojen listalle

Ohjelmistotalo Geniem Oy on sijoittunut kahdeksanneksi Great Place to Workin julkaisemalla Suomen parhaat työpaikat 2018 -listalla pienten organisaatioiden sarjassa. Lista julkistettiin eilen illalla vuosittain järjestettävässä gaalatilaisuudessa. Ensimmäistä kertaa tutkimukseen osallistuva tamperelaisyritys lunasti sijoituksensa pitkälti työntekijöidensä mielipiteen ansiosta.

Geniemin hyvää ilmapiiriä ylläpidetään muun muassa viettämällä aikaa yhdessä myös toimiston ulkopuolella, kuten jokavuotisella mökkiretriitillä, jossa tehdään töitä ja pidetään hauskaa.

Suomen parhaita työpaikkoja listattaessa kutakin yritystä tutkitaan niin johdon kuin työntekijöiden näkökulmasta. Geniemin sijoitus perustuu voimakkaasti työntekijöiden näkemystä omasta työpaikastaan mittaavaan Trust Index -henkilöstökyselyyn. Kyselyn kokonaistulos oli 94, kun korkein mahdollinen tulos oli 100.

– Geniemin huikea Trust Index -tulos kertoo henkilöstön ja johdon välisestä luottamuksesta. Yrityksen kulttuurin vahvuuksina näyttäytyy kovan ammattitaidon ohella huumori ja inhimillisyys, joka välittyy myös käsin kosketeltavana ulkopuoliselle. Ote kulttuurin rakentamiseen on kunnianhimoinen ja jatkuvaa muutosta pelkäämätön", kuvailee konsultti Petra Helle-Kari Great Place to Workista.

Geniemin työntekijät ovatkin poikkeuksetta sitä mieltä, että johto luottaa ihmisten tekevän työnsä hyvin ilman jatkuvaa tarkkailua.

– Me olemme luova ohjelmistotalo, ja luovuutta edistetään luottamuksella. Luottamusta on antaa toisen tehdä oma työnsä eikä hyppiä hänen tontilleen. Meillä työntekijät voivat hyvin vapaasti tehdä päätöksiä, jotka koskevat omaa työtä, työympäristöä ja asiakasprojekteja, Geniemin toimitusjohtaja Tuomas Kumpula kertoo.

Arvot onnistuttu viemään käytäntöön

Geniem on vahvasti arvojohdettu yritys. Yrityksen arvoihin lukeutuu muun muassa yhdessä tekeminen, välittäminen, erilaisuuden hyväksyminen ja reiluus. Henkilöstökyselyn tulos osoittaa, että arvot on onnistuttu viemään käytäntöön: kyselyn perusteella Geniemin vahvuuksiksi nousivat tasa-arvoisuus, yhteisöllisyys sekä ylpeys omasta ja tiimin työstä. Työntekijät olivat yhtä mieltä siitä, että Geniemillä ihmiset välittävät toisistaan, puhaltavat yhteen hiileen ja että yrityksessä on hyvä yhteishenki.

Geniemin yrityskulttuuri poikkeaa monista muista alansa yrityksistä siinä, että töihin ei etsitä vain kaikista mahtavimpia persoonia, vaan hyväksytään jokainen sellaisena kuin he ovat ja vaalitaan erilaisuutta.

– Me olemme ihan aidon oikeasti erilaisia. Arvostamme toisiamme ja meillä saa ja pitää olla eri mieltä. Erilaiset näkökulmat rikastavat yhteisöämme sekä projekteja ja ovat luovuuden lähde. Erilaisuus haastaa, mutta antaa enemmän kuin ottaa, Kumpula sanoo.

Voimakkaasti kasvavassa yrityksessä työyhteisön eteen tehdään jatkuvasti töitä.

– Kasvuyrityksenä saamme tiimiimme jatkuvasti uusia, erilaisia työkavereita. Jokainen uusi ihminen muokkaa muidenkin rooleja. Meidän työyhteisömme muovautuu, jotta jokainen nauttii työskentelystä meillä. Mielestämme empatia on yksi työtaito ja kuuluu jokaiselle geniemläiselle. Haluammekin tulla Suomen empaattisimmaksi ohjelmistotaloksi, sanoo Geniemin HR Lead Essi Wäck.

Great Place to Work® tutki viime vuonna 156 organisaatiota, joissa työskentelee yhteensä noin 50 000 työntekijää. Näistä organisaatioista 50 tutkimuksessa korkeimmat pisteet saanutta yltää Suomen parhaat työpaikat 2018 -listalle. Pienten organisaatioiden sarjasta listalle pääsee 15 yritystä.

Lisätiedot:

Essi Wäck
HR Lead, Geniem Oy
essi.wack@geniem.com

Kuvat

Geniem Oy
Sumeliuksenkatu 18 B

0400 535 498http://www.geniem.fi

Geniem Oy on jatkuvasti kehitettäviin verkkopalveluihin erikoistunut luova ohjelmistotalo. Sen tavoitteena on tehdä parempia digitaalisia palveluja, jotka tuottavat todellista arvoa asiakkaiden liiketoiminnalle ja ilahduttavat heidän asiakkaitaan. Vuonna 2001 perustettu yritys työllistää 50 ohjelmistokehittämisen ammattilaista Tampereen toimistollaan ja ympäri Suomea. www.geniem.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi