”Erittäin vaikuttavia tuloksia”, arvioi Teknologiateollisuuden Miettinen – Selvitys: #mimmitkoodaa-ohjelma tuomassa softa-alalle tuhansia naisia

#mimmitkoodaa-ohjelma on kasvanut kolmen toimintavuotensa aikana nollasta jo 7000 naisen muutosvoimaksi. Ohjelman vaikuttavuutta luotaava selvitys kertoo merkittävistä saavutuksista. ”#mimmitkoodaa on innostanut jo lähes 40% osallistujista tulevaan alanvaihtoon. Tämä on huikea lukema, tulossa alalle on siis tuhansia naisia”, tuulettaa Milja Köpsi, ohjelman vetäjä. ”Erittäin vaikuttavia tuloksia. Jokainen tekijä teknologia-alalla on tärkeä”, summaa Marjo Miettinen, Teknologiateollisuus ry:n hallituksen puheenjohtaja.

Erinomaisia uutisia lähestyvän naistenpäivän alla: #mimmitkoodaa-ohjelma on tuomassa ohjelmistoalalle tuhansia uusia naisia.

Lehdistötiedote 4.3.2021

Kun #mimmitkoodaa-ohjelma polkaistiin liikkeelle kolme vuotta sitten, jännitettiin aidosti lähteekö kukaan mukaan. Tulokset ovat ylittäneet kaikki odotukset, mukana ohjelmistoyritysten tarjoamassa maksuttoman matalan kynnyksen koodausvalmennuksessa on jo 7000 naista. Nyt ohjelman vaikuttavuutta on selvitetty erittäin edustavalla otoksella, sen henkilökohtaisia vaikutuksia arvioi yli 500 naista.

”Meillä on tietenkin ollut selvä käsitys ohjelman suosiosta koko ajan kasvavien osallistujamäärien ja salamana täyttyvien valmennusten myötä. Halusimme kuitenkin entistä laadukkaampaa ja syvällisempää tietoa siitä, mitä naiset itse ajattelevat, kokevat ja tekevät. Olemme melko mykistyneitä, koska vaikutuksemme naisten elämiin tuntuu niin suurelta”, kuvailee #mimmitkoodaa-ohjelman vetäjä Milja Köpsi.

”Lähes 80 prosenttia naisista kokee innostuneensa. Miltei 70% arvioi osaamisensa varmasti kasvaneen, vain runsaat 5% ei koe saaneensa uutta osaamista”, iloitsee Köpsi.

#mimmitkoodaa-ohjelmaa johtava Ohjelmisto- ja e-business ry katsoo tuloksia koko softa-alan näkökulmasta. Toimitusjohtaja Rasmus Roiha on erittäin tyytyväinen.

”En tiedä, mikä olisi ollut realismia, koska tällaista suoraan naisille hyvin käytännöllisesti suunnattua ohjelmaa ja mahdollisuutta ei ole Suomessa aiemmin ollut. Joka tapauksessa rohkenen sanoa, että kyllä tässä ovat kaikki odotukset alan näkökulmasta ylittyneet. Miltei 40% ’mimmeistä’ on vaihtamassa alaa koodauksen innostamina, ja siihen päälle yli 40% on saanut uutta laadukasta osaamista nykyisen työnsä tueksi. Kun puhutaan 7000 naisesta, niin nämä ovat todella merkittäviä määriä”, puntaroi Roiha.

Suuri vaikutus Teknologiateollisuudelle ja koko Suomelle

Tuskin kukaan yksittäinen nainen Suomessa voi syvällisemmin arvioida #mimmitkoodaa-ohjelman tuloksia kuin Teknologiateollisuus ry:n hallituksen puheenjohtaja sekä Ensto Oy:n omistaja ja hallituksen jäsen, kasvatustieteiden tohtori Marjo Miettinen. Miettinen katsoo Suomen kehitystä teollisuutemme avainpaikalta ja on toinen Women In Tech -ohjelman perustajista. Women in Tech potkaisi liikkeelle merkittävän muutoksen.

”Näimme yhdessä teknologiavaikuttaja Anne Stenrosin kanssa kohta 10 vuotta sitten, että Suomi tarvitsee ravistelua ja uutta suuntaa. Suomella ei ole kerta kaikkiaan varaa siihen, että naiset jäävät niin suurelta osin teknologia-alojen ulkopuolelle. #mimmitkoodaa on onnistunut jatkamaan tätä ajatustamme ja jalkauttamaan sitä ohjelmistoalalle poikkeuksellisen hienosti. Tämä tuore selvitys kertoo selvää kieltä: Erittäin vaikuttavia tuloksia. Jokainen tekijä teknologia-alalla on tärkeä”, kiteyttää Miettinen.

Miettinen näkee vaikutukset sekä ohjelmistoalalle että laajemmin teknologian ja digitaalisuuden hyödyntämiseen.

”Ohjelmistoala kasvaa vuosi toisensa jälkeen, ja tarvitsee kipeästi lisää osaajia. Selvityksen kertomat luvut alanvaihtajista ovat softa-alalle todella lupaavia. Alan vaihtaminen pitää nähdä oman osaamisen kehittymisenä. Koskaan ei ole liian myöhäistä”, kannustaa Miettinen.

”Samalla pitää ymmärtää, että koodausopit ovat portti myös moneen muuhun työhön. Digitaalisuus tulee kaikkialle, ja koodauksen tarjoamat mahdollisuudet tulevat yhä keskeisemmiksi miltei alalla kuin alalla. Tästä syystä on ilahduttavaa, että alanvaihtajien miltei 40 prosentin lisäksi yli 40% naisista kokee saaneensa tärkeää uutta osaamista nykyiseen työhönsä. Ja kun nämä kaksi ryhmää laskee yhteen, niin ohjelman vaikuttavuus ja pitkän aikavälin hyödyt Suomelle voivat olla todella huomattavat”, analysoi Miettinen.

Miettinen katsoo muutenkin vahvasti tulevaisuuteen, jossa #mimmitkoodaa-ohjelman esimerkki sukupuolirajojen myönteisessä murtamisessa voi näytellä tärkeää roolia.

”Suomalaisittain tärkeä muutos on, että pitkän matematiikan kirjoittajista on ensi kertaa suurin osa naisia, eli 20% enemmän kuin aiempina vuosina. Tämä tarkoittaa sitä, että naisilla on entistäkin enemmän potentiaalia niin ohjelmistoalalle kuin ylipäänsä teknologia-aloille. Mitä enemmän saamme nämä jo valmiiksi potentiaaliset naiset todella innostettua teknologian pariin on Suomelle kansallisestikin aivan ykkösluokan kysymys, ja #mimmitkoodaa on tehnyt tässä upeaa työtä”, kiittää Miettinen.

Marjo Miettinen, Teknologiateollisuus ry, hallituksen puheenjohtaja, 0400 512 771, marjo.miettinen@ensto.com

Milja Köpsi, #mimmitkoodaa-ohjelma, vetäjä, 040 152 5154, milja@mimmitkoodaa.fi

Rasmus Roiha, Ohjelmisto ja e-business ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

Suomalaiset SaaS-firmat kasvavat sadoilla miljoonilla euroilla – ”Suomi näyttää kerrankin tekevän skaalautuvampaa bisnestä kuin Ruotsi!”21.9.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset SaaS-firmat kasvavat selvästi nopeammin kuin verrokkiyritykset Ruotsissa ja Tanskassa. Uunituore tutkimus kertoo, että Suomessa on panostettu Ruotsia enemmän automaatioon ja sen tarjoamaan skaalautuvuuteen. ”Suomalaisyritysten erinomaiset kasvuluvut startup-vaiheen jälkeen kertovat, että oikeilla linjoilla ollaan”, kiittää Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Tutkimuksen toteuttaneen Vendep Capitalin sijoitusjohtaja Timo Felinin mukaan yksi avain menestykseen on ollut käyttöön perustuva hinnoittelu.

Tähtitieteilijä, HR-spesialisti, keittiömestari… Huikea joukko Mimmit koodaa -ohjelman valioita ratkoo hackathonissa Helsingin työttömyyttä17.9.2021 15:37:31 EEST | Tiedote

Työllisyyden kohentaminen on koko Suomen ykköstavoite. Pääkaupunki Helsinki kokeilee viikonloppuna poikkeuksellista tapaa edistää sellaisten ihmisten työllistymistä, joiden digitaidot kaipaavat parantamista. ”Tarvitaan ennakkoluulottomia keinoja ja uskomme, että Mimmit koodaa -hackathon voi niitä meille ideoida ja rakentaa”, toteaa apulaispormestari Nasima Razmyar. Mimmit koodaa -ohjelman vetäjä Milja Köpsi on innoissaan: ”Meillä on kasassa uskomattoman laadukas ryhmä ongelmaratkaisijoita, nyt vain sokka irti!”

”Jos nyt ei investoi osaamiseen, niin milloin?” Kampanja tähtää yli 100 juniorin palkkaamiseen ohjelmistoalalle heti16.9.2021 15:33:16 EEST | Tiedote

Talous käy kuumana ja ohjelmistoyritysten tilauskirjat paukkuvat. Ohjelmistoalan senioriosaajista on huutava pula, kun taas junioreiden voi olla vaikea löytää töitä. Fakta kuitenkin on, että ”ilman junioreja ei tule senioreja”, toteaa mittavan kampanjan junioriosaajien palkkaamiseksi käynnistäneen Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Junioreihin panostamisesta on alalla hyviä kokemuksia. ”Junioreiden palo ja halu oppia voi viedä jopa senioreiden ohi”, painottaa Nolwenturen perustaja Antti Vikman.

”Koko Suomi voi hyötyä tästä esimerkistä” – Elina Valtonen hehkuttaa Mimmit koodaa Pohjois-Karjala -hanketta30.7.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Suomi on saanut uuden tehokkaan tavan levittää elintärkeää digiosaamista koko maahan. Mimmit koodaa -ohjelma on aloittanut Pohjois-Karjalassa mittavan hankkeen, jossa naisia kannustetaan EU:n rahoituksella. ”Pohjois-Karjalassa on naisten kasvavalle osaamiselle valtava tilaus, kuten kaikkialla Suomessa”, toteaa Mimmit koodaa -vetäjä Milja Köpsi. Teknologian ja talouden huippuosaaja, kansanedustaja Elina Valtonen pitää Ohjelmisto- ja e-business ry:n johtamaa ohjelmaa Suomelle suurena mahdollisuutena.

”Jos halutaan nuorille töitä ja hyvät tulot, niin tänne!” – Ohjelmistoala Suomen kasvun veturi: Yli 85% yrityksistä kasvaa, 73% palkkaa lisää1.6.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Ohjelmistoala kasvaa nyt ainutlaatuisella voimalla: Kolme neljästä ohjelmistoyrityksestä palkkaa nyt lisää työntekijöitä. Alan uunituoreet näkymät ennakoivat 1,5-2 miljardin euron lisäystä liikevaihtoon ja Suomen talouteen. ”On aika rakentaa tulevaisuutta! Ohjelmistoala kasvaa ennätysvauhtia ja samalla tarvitaan valtava määrä uusia osaajia. Suomen on herättävä toimiin: Tällaista työpotentiaalia nuorille ja uutta uraa hakeville ei mikään muu ala tarjoa”, painottaa Rasmus Roiha, Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja.

Mimmit koodaa -palkinto muiden innostajalle ja esimerkille – Eeva-Jonna Panula sai historiallisen palkintonsa presidentti Haloselta23.4.2021 11:43:01 EEST | Tiedote

Ensimmäinen Mimmit koodaa -palkinto on jaettu merkittävistä ansioista #mimmitkoodaa-ohjelmalle ja sen tavoitteille. Eeva-Jonna Panula sai kunnian vastaanottaa historiallinen palkinto presidentti Tarja Haloselta #mimmitkoodaa-päätapahtumassa. Presidentin luettelemien palkintoperusteiden mukaan Panulalla ”on valtava vaikutus siihen, millaisena teknologia-ala nähdään ja miten vertaisemme saavat uskoa omaan tekemiseensä”. Panula on ollut johtavia #mimmitkoodaa-aktiiveja ja ”siviilissä” Futuricen ohjelmistokehittäjä.

Presidentti Halonen: Tasa-arvokehitys jäänyt paikoilleen työmaailmassa – #mimmitkoodaa-ohjelma ”taattua tavaraa”23.4.2021 10:30:00 EEST | Tiedote

Presidentti Tarja Halonen pitää vakavana ongelmana, että tyttöjen ja naisten valinnat ja menestys työelämässä törmäävät yhä stereotypioiden luomiin asenteisiin. ”Se on suuri menetys sekä yhteiskunnalle, että karhunpalvelus ihmiselle”, tiivisti Halonen puheessaan #mimmitkoodaa-ohjelman päätapahtumassa. Presidentti kannusti voimakkaasti naisia mukaan koodaamaan ja murtamaan tietotekniikan miesvaltaisuutta – hän aikoo itsekin ottaa tuntumaa koodaamiseen. #mimmitkoodaa-ohjelma sai presidentiltä vahvan tuen.