Erityislasten vanhempien yhdistys Leijonaemot saa kunnian kantaa olympiasoihtua

Erityislapsiperheiden vertaistukiyhdistys Leijonaemot saa kunnian edustaa Suomea ja kantaa olympiasoihtua tulevien talviolympialaisten soihtuviestissä Etelä-Koreassa.

Kuva: Juuso Valkeejärvi

Samsung järjesti olympiasoihdunkantajien nimeämisprosessin. Soihdunkantajat valittiin organisaatioista, jotka ovat omistautuneet yhteiskunnan parantamiseen. Leijonaemot ry on saanut kunniatehtävän olla yksi neljästä suomalaisesta olympiasoihtuviestin kantajasta.

Tammikuussa yhdistyksen edustaja, toiminnanjohtaja ja erityislapsen äiti Janet Grundström nousee Korean-koneeseen ja valmistautuu kantamaan soihtua sovitun matkan.

– Olympiasoihtukulkueeseen pääseminen symboloi meille ajatusta, että jokaisessa erityislapsessa palavan valon tulisi saada loistaa kirkkaasti. Meille on tärkeää, että kaikkien erityislasten perheet saavat näkyä olympiasoihtukulkueen liekissä silloin, kun kannamme soihtua, Grundström sanoo.

– Omalla vuorollani edustan kaikkia suomalaisia erityislapsia, heidän sisaruksiaan sekä perheitään ja samalla toivon, että soihdun valo voi tuoda toivoa paremmasta huomisesta jokaiselle.

Let everyone shine! Erityisen loistava!

Leijonaemot työskentelee aktiivisesti erityislasten ja heidän perheidensä hyväksi eri tavoilla. Yhdistys tarjoaa valtakunnallisesti laadukasta vertaistukea ja perhetoimintaa erityislapsiperheille yli lasten diagnoosirajojen sekä tukee erityislasten vanhempien ja koko perheen hyvinvointia.

Yhdistys vaikuttaa myös yhteiskunnallisesti erityislapsiperheiden aseman parantamiseksi. Erityisesti lasten omaishoidon asema yhteiskunnassa puhututtaa yhdistyksessä kovasti. Toiminnan tavoitteena on vaikuttaa päättäjiin ja viranomaisiin toimimalla heikossa asemassa olevien äänenä.

– Toivomme, että mukaan pääsy olympiasoihtukulkueeseen nostaa esiin erityislapset ilman diagnoosirajoja. Kuka kantaisi soihtua heidän puolestaan, ellemme me, leijonaemot ja -isät, Janet Grundström pohtii.

Muut Suomen edustajat ovat Pekka Hyysalo, Fight Back, Ari Koponen, Brother Christmas ja Kaj Kunnas, Yksi Elämä.

Tammikuussa Koreaan

– Samsungille sosiaalinen innovaatio on tärkeä toimiala, jonka parissa olemme työskennelleet aktiivisesti jo pidemmän aikaa. Olen erittäin onnellinen ja ylpeä kaikista neljästä organisaatiosta, jotka matkaavat Etelä-Koreaan edustamaan Suomea. Kaikki neljä tekevät kovasti töitä vaikuttaakseen positiivisesti yhteiskuntaan ja parantaakseen tulevaisuuttamme. Toivomme monien inspiroituvan tästä työstä edelleen, sanoo Eva Carrero, Corporate Marketing Director at Samsung Electronics Nordic AB.

Pyeongchangin Olympialaisten soihtuviesti aloitti 101-päiväisen matkansa 24. lokakuuta ja tulee kulkemaan yhteensä 2018 kilometriä. Suomen edustajat kantavat soihtua tammikuun toisella viikolla.

Lisätietoa soihtuviestistä: https://www.olympic.org/olympic-torch-relay

Lisätietoja Leijonaemoista: www.leijonaemot.fi

Toiminnanjohtaja Janet Grundström, Leijonaemot ry
p. 040 4877209, janet@leijonaemot.fi

Kuva: Juuso Valkeejärvi
Janet Grundström

Emma & Elias on STEAn rahoittama ja Lastensuojelun Keskusliiton koordinoima avustusohjelma (2012–2017). Ohjelma kokoaa yhteen järjestöjen hankkeita ja toimintoja, joilla edistetään lasten ja heidän perheidensä terveyttä ja sosiaalista hyvinvointia. Ohjelman avulla pyritään parantamaan yläkouluikäisten (15 vuotta) ja sitä nuorempien lasten kasvuolosuhteita.

Järjestöt paikkaavat julkisten palveluiden jättämiä aukkoja20.11.2017 07:50Tiedote

Järjestöjen vahvuus on niiden kyvyssä tukea ihmisiä elämän siirtymissä, sanoo tutkija, tietokirjailija Petri Paju. Tänään julkaistava teos Syliä tähteeksi – Järjestöjen elämää ja elämää järjestöissä sisältää 43 järjestöelämäkerrallista haastattelua. Niiden kautta tutkija on pyrkinyt vastamaan kysymykseen: mikä on järjestöjen merkitys ihmisille. On olemassa monia, jotka eivät olisi ehkä selvinneet yllättävästä elämänmuutoksesta ilman järjestöjen tarjoamaa vertaistukea, kirjailija sanoo.

”Lapsilisä pitäisi voida jakaa vanhempien kesken” – Poliittiset päättäjät ja virkamiehet haluaisivat muuttaa vuoroasumista koskevaa lainsäädäntöä20.11.2017 04:00Tiedote

EMBARGO 20.11. klo 04:00 Valtaosa poliittisista päättäjistä ja lapsi- ja perheasioita hoitavista virkamiehistä haluaisi helpottaa vuoroasuvien lasten tilannetta, kertoo Lastensuojelun Keskusliiton teettämä asennekysely. 76 % vastaajista oli sitä mieltä, että lapsilisä pitäisi voida jakaa vanhempien kesken, jos lapsi vuoroasuu. 66 % vastaajista olisi sitä mieltä, että vuoroasuminen pitäisi huomioida asumistuen määrässä. Tukea oltaisiin valmiita antamaan myös vuoroasuvien vammaisten lasten asunnon muutostöihin molemmissa kodeissa.