Jyväskylän yliopistoJyväskylän yliopistoJyväskylän yliopistoJyväskylän yliopisto

Erityispedagogisesta osaamisesta hyötyvät etenkin oppilaat

Jaa

Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksesta valmistuu lähes 30 uutta erityisopettajaa, kun helmikuussa aloittanut ryhmä saa opintonsa päätökseen joulukuun alussa. Erilliset erityisopettajan opinnot antavat ammatillisia valmiuksia opettajille, joilla on luokanopettajan kelpoisuus. Koulutus vastaa kansalliseen erityisopettajapulaan ja valmistuvat erityisopettajat ovat kysyttyä työvoimaa.

Erilliset erityisopettajan opinnot tehneiden Eveliina Övermarkin (vas.) ja Annika Ojalan mukaan koulutus vastasi hyvin osaamistarpeeseen.
Erilliset erityisopettajan opinnot tehneiden Eveliina Övermarkin (vas.) ja Annika Ojalan mukaan koulutus vastasi hyvin osaamistarpeeseen.

- Valmistuvat erityisopettajat tuntevat erinomaisesti koulumaailman todellisuuden ja koulutuksen myötä heillä on vahva kyky vastata akuuttiin erityisopettajan tarpeeseen kentällä. Opiskelijat ovat myös hyvin motivoituneita ja sitoutuneita opintoihin, kertoo koulutuksesta vastaava yliopistonopettaja Helena Vesaranta Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen kasvatustieteen yksiköstä.  

Opintokokonaisuus antaa ammatilliset valmiudet toimia erityisopetuksen laajalla työkentällä. Kokkolalaisten Eveliina Övermarkin ja Annika Ojalan motivaatio hakea koulutukseen lähti halusta kehittyä paremmaksi opettajaksi. Heidän mukaansa koulutus vastasi hyvin osaamistarpeeseen. 

- Jo työssäni luokanopettajana huomasin, että taidot eivät aina riitä oppilaan tukemiseen. Koulutuksen myötä olen saanut paitsi uusia työkaluja, myös osaamista kehittää vanhoja hyväksi havaittuja, kertoo syksyllä laaja-alaisen erityisopettajan työtehtäviin siirtynyt Ojala. 

Eveliina Övermark on työskennellyt pitkään erityisluokanopettajana luokanopettajan koulutustaustalla. 

- Nautin teoriapohjan saamisesta, olen voinut peilata sitä käytännön kokemukseen. Nyt ymmärrän, miksi mitäkin tehdään ja pystyn itse tarkkailemaan antamaani tukea. Ammatillinen itsevarmuus on kasvanut ja uskallan kohdata erilaisia oppijoita ja oppilaita, sanoo Övermark. 

Työnkuva muutoksessa 

Vesaranta kertoo erityisopettajan monien eri työtehtävien muuttuneen kohti konsultoivaa työotetta. Hänen mukaansa tärkeintä on saada resurssit kohdennettua niin, että erityisopettajan tuki mahdollistaa oppilaan oppimisen edistymisen ja samalla ennaltaehkäisee turhia oppimiseen ja koulunkäyntiin liittyviä haasteita. Tähän päästään hyvällä yhteistyöllä, konsultoinnilla ja vahvalla pedagogisella tietämyksellä.  

- Luokanopettajat ja rehtori kääntyvät usein erityisopettajan puoleen kysyäkseen neuvoja ja näkemystä erilaisiin tilanteisiin. Koulutus antoi tähän työkaluja, oppiminen ja harjoittelu jatkuu työelämässä. Konsultointiin varatut tuntiresurssit eivät välttämättä aina kohtaa tämän lisääntyneen tarpeen kanssa, kertoo Ojala. 

Opinnot on toteutettu monimuoto-opetuksena, jossa yhdistettiin lähi-, etä- ja itseopiskelua. Opintoihin kuuluu myös harjoittelut, jotka suoritetaan omalla paikkakunnalla. Opintokokonaisuuden laajuus on 60 opintopistettä ja se on mahdollista suorittaa valmiiksi yhdessä lukuvuodessa. 

- Koulutuksestamme hyötyvät eniten oppilaat ja siksi suosittelemme opintoja kaikille luokanopettajille, sanovat vastavalmistuneet erityisopettajat Ojala ja Övermark. 

Lisätietoja 

Helena Vesaranta, KT, yliopistonopettaja, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius 

+358 504 703 667, helena.s.m.vesaranta@jyu.fi

Avainsanat

Kuvat

Erilliset erityisopettajan opinnot tehneiden Eveliina Övermarkin (vas.) ja Annika Ojalan mukaan koulutus vastasi hyvin osaamistarpeeseen.
Erilliset erityisopettajan opinnot tehneiden Eveliina Övermarkin (vas.) ja Annika Ojalan mukaan koulutus vastasi hyvin osaamistarpeeseen.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Kokkolan yliopistokeskus Chydenius on monitieteinen, Jyväskylän, Oulun ja Vaasan yliopistojen muodostama yliopistokeskus, jonka toimintaa koordinoi Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius on aikuisille suunnatun yliopistollisen opetuksen ja oppimisen edelläkävijä sekä kansainvälisesti ja alueellisesti verkottunut tutkimuskumppani.
www.chydenius.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Jyväskylässä jatketaan nuorten osaamisen arviointia – PISA 2025 -tutkimuksen kansallinen toteutus Koulutuksen tutkimuslaitokselle26.1.2023 07:05:27 EET | Tiedote

Opetus- ja kulttuuriministeriö kilpailutti OECD:n PISA 2025 -tutkimuksen Suomen osuuden joulukuussa 2022 ja valitsi sen toteuttajaksi Jyväskylän yliopiston ja Tampereen korkeakouluyhteisön yhteenliittymän. Tutkimuksen kansallinen keskus säilyy Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksella (KTL), ja kansallisena tutkimusjohtajana jatkaa KT, yliopistotutkija Arto Ahonen. PISA-tutkimuksen kokonaiskesto on viisi vuotta, sopimus tehdään vuosille 2023–2027 ja se on arvoltaan lähes kolme miljoonaa euroa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme