Erityispedagogisesta osaamisesta hyötyvät etenkin oppilaat
- Valmistuvat erityisopettajat tuntevat erinomaisesti koulumaailman todellisuuden ja koulutuksen myötä heillä on vahva kyky vastata akuuttiin erityisopettajan tarpeeseen kentällä. Opiskelijat ovat myös hyvin motivoituneita ja sitoutuneita opintoihin, kertoo koulutuksesta vastaava yliopistonopettaja Helena Vesaranta Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen kasvatustieteen yksiköstä.
Opintokokonaisuus antaa ammatilliset valmiudet toimia erityisopetuksen laajalla työkentällä. Kokkolalaisten Eveliina Övermarkin ja Annika Ojalan motivaatio hakea koulutukseen lähti halusta kehittyä paremmaksi opettajaksi. Heidän mukaansa koulutus vastasi hyvin osaamistarpeeseen.
- Jo työssäni luokanopettajana huomasin, että taidot eivät aina riitä oppilaan tukemiseen. Koulutuksen myötä olen saanut paitsi uusia työkaluja, myös osaamista kehittää vanhoja hyväksi havaittuja, kertoo syksyllä laaja-alaisen erityisopettajan työtehtäviin siirtynyt Ojala.
Eveliina Övermark on työskennellyt pitkään erityisluokanopettajana luokanopettajan koulutustaustalla.
- Nautin teoriapohjan saamisesta, olen voinut peilata sitä käytännön kokemukseen. Nyt ymmärrän, miksi mitäkin tehdään ja pystyn itse tarkkailemaan antamaani tukea. Ammatillinen itsevarmuus on kasvanut ja uskallan kohdata erilaisia oppijoita ja oppilaita, sanoo Övermark.
Työnkuva muutoksessa
Vesaranta kertoo erityisopettajan monien eri työtehtävien muuttuneen kohti konsultoivaa työotetta. Hänen mukaansa tärkeintä on saada resurssit kohdennettua niin, että erityisopettajan tuki mahdollistaa oppilaan oppimisen edistymisen ja samalla ennaltaehkäisee turhia oppimiseen ja koulunkäyntiin liittyviä haasteita. Tähän päästään hyvällä yhteistyöllä, konsultoinnilla ja vahvalla pedagogisella tietämyksellä.
- Luokanopettajat ja rehtori kääntyvät usein erityisopettajan puoleen kysyäkseen neuvoja ja näkemystä erilaisiin tilanteisiin. Koulutus antoi tähän työkaluja, oppiminen ja harjoittelu jatkuu työelämässä. Konsultointiin varatut tuntiresurssit eivät välttämättä aina kohtaa tämän lisääntyneen tarpeen kanssa, kertoo Ojala.
Opinnot on toteutettu monimuoto-opetuksena, jossa yhdistettiin lähi-, etä- ja itseopiskelua. Opintoihin kuuluu myös harjoittelut, jotka suoritetaan omalla paikkakunnalla. Opintokokonaisuuden laajuus on 60 opintopistettä ja se on mahdollista suorittaa valmiiksi yhdessä lukuvuodessa.
- Koulutuksestamme hyötyvät eniten oppilaat ja siksi suosittelemme opintoja kaikille luokanopettajille, sanovat vastavalmistuneet erityisopettajat Ojala ja Övermark.
Lisätietoja
Helena Vesaranta, KT, yliopistonopettaja, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
+358 504 703 667, helena.s.m.vesaranta@jyu.fi
Avainsanat
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius on monitieteinen, Jyväskylän, Oulun ja Vaasan yliopistojen muodostama yliopistokeskus, jonka toimintaa koordinoi Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius on aikuisille suunnatun yliopistollisen opetuksen ja oppimisen edelläkävijä sekä kansainvälisesti ja alueellisesti verkottunut tutkimuskumppani.
www.chydenius.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
“Kun hän syntyi, päätin antaa hänelle mahdollisuuden puhua venäjää” – näkökulma kielipolitiikkaan25.4.2024 09:34:59 EEST | Tiedote
FM Polina Vorobeva tutkii väitöksessään, miten venäjänkieliset yksinhuoltajaperheet sovittavat Suomessa kielipolitiikkaansa monimutkaisten yhteiskuntapoliittisten ja koulutuksellisten realiteettien taustaa vasten.
Vertailututkimus sai jatkoa: Onko suomalaisnuorten kuva yhteiskunnasta muuttunut?24.4.2024 13:39:02 EEST | Tiedote
Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitokselle noin 1,2 miljoonan euron rahoituksen kansainväliseen vertailevaan ICCS 2027 -tutkimukseen, jossa arvioidaan 8.-luokkalaisten nuorten yhteiskunnallisia tietoja, asennoitumista kansalaistaitoihin ja kansalaisuuteen sekä sitoutumista ja halukkuutta sitoutua aktiiviseen kansalaisuuteen.
Simojoen raakkukanta on pelastettavissa tehokkailla toimilla24.4.2024 06:45:00 EEST | Tiedote
LIFE Revives -projektissa arviotiin raakkupopulaation tila Simojoessa. Etenkin nuorten raakkuyksilöiden puuttuminen huolestuttaa tutkijoita. Kanta on kuitenkin vielä pelastettavissa.
Onko koulu kriisissä – miten koulutuksen tulosten ja hyvinvoinnin suunta saadaan muuttumaan?23.4.2024 07:07:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopistolla on torstaina 25.4.2024 koulutuksen superpäivä, joka alkaa EDUCA – koulutuksen tulevaisuus -lippulaivahankkeen esittelyllä. Lippulaiva pyrkii löytämään ratkaisuja muun muassa oppimistulosten heikentymiseen. Päivä jatkuu PISA-tutkimuksen ruotimisella: mitä PISAssa oikeastaan mitataan, ja mitä se meille kertoo?
Väitös 26.4.2024: Mikromuovin seuraavat askeleet – mihin muoveista peräisin oleva hiili päätyy?23.4.2024 06:35:00 EEST | Tiedote
Tuore Jyväskylän yliopiston väitöstutkimus keskittyi järviin päätyvän orgaanisen aineksen ja mikromuovien hajotukseen. Tutkimuksessa havaittiin, että hajotusnopeudeltaan poikkeavien materiaalien hiilen biokemiallinen kohtalo on samankaltainen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme