Kustannusosakeyhtiö OtavaKustannusosakeyhtiö Otava

Eroasiantuntija uutuuskirjassaan: nämä 10 vinkkiä auttavat erosta eteenpäin

Kukaan ei mene naimisiin erotakseen, eikä rakastunut ihminen halua uskoa, että oma rakkaussuhde päättyisi jonakin päivänä. Kuitenkin liki puolet liitoista päättyy eroon. Yleisintä eroaminen on 2–4-vuotiaiden lasten vanhempien keskuudessa.

Erokouluttaja Marika Rosenborg muistuttaa "Sinä selviät kyllä – Erovuoden matkaopas" -uutuuskirjassaan, että ero on aina mahdollisuus.

"Eronneella on käytössään arvokasta elämänkokemusta, joka auttaa luomaan paremman tulevaisuuden – vaikkei se siltä eron hetkellä tuntuisikaan", hän muistuttaa.

Rosenborg on helsinkiläinen eroasiantuntija ja muutosvalmentaja, joka on työskennellyt eronneiden parissa viidentoista vuoden ajan. Kutsumus löytyi oman eron ja hyvin sujuneen erovanhemmuuden kautta.

Sinä selviät kyllä -kirjassa Rosenborg jakaa kymmenen vinkkiä, jotka auttavat eronnutta eteenpäin:

1. Uskalla tuntea tunteitasi

Uskalla kohdata myös pelottavat ja kipeät tunteet. Ota aikaa ja käytä tunteiden käsittelyssä apuna esimerkiksi musiikkia, urheilua tai kirjallisuutta.

2. Luo rakkaudellinen suhde itseesi olemalla itsesi paras ystävä

Nyt on aika panostaa elämäsi tärkeimpään ihmissuhteeseen. Tutustu itseesi, helli itseäsi, puhu itsellesi kauniisti. Kun saat itsestäsi parhaan ystäväsi, et ole koskaan enää yksin.

3. Keskity omaan elämääsi

Älä märehdi mennyttä elämäänne loputtomiin. Unohda eksän elämän kyttääminen. Jos et tiedä mihin muuhun aikasi käyttäisit, hanki oma, uusi ja upea elämä.

4. Hae vertaistukea

Ystävienkin kestokyvyllä on rajansa. Paras keskustelukaveri on toinen eronnut. Verkosta löytyy keskusteluryhmiä ja eroryhmistä vertaistukea.

5. Muista, että ero on mahdollisuus

Elämä jatkuu. Vaikka nyt voi tuntua siltä, että loppuelämä olisi peruutettu, on kaikki vielä mahdollista.

6. Lopeta veivaaminen

Asioiden puimisella on aikansa, mutta jossain vaiheessa ne voivat jäädä junnaamaan paikalleen. Suuntaa huomiosi silloin lempeästi ulospäin itsestäsi.

8. Aika hoitaa

Aika on armollinen parantaja. Pohdi vaikka kymmenen vuoden takaisia huoliasi, jos niitä vielä muistat. Miltä ne näyttävät tänään?

9. Rakkaus pysyy luonasi

Kukaan ei voi viedä sinulta rakkautta pois. Rakkaus on luonasi aina, eikä se ole riippuvainen toisen ihmisen läsnäolosta.

10. Jos mikään ei tunnu auttavan

Akuutein ja rajuin sokkivaihe kestää yleensä korkeintaan puoli vuotta eron jälkeen. Jos et pääse omin voimin eteenpäin, hakeudu ammattiavun tai vertaistuen piiriin.

Marika Rosenborgin haastattelupyynnöt: adele.couavoux@otava.fi, p. 045 1425272

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: adele.couavoux@otava.fi, p. 045 142 5272

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Hidasta elämää -verkkoyhteisö on kasvanut Suomen pidetyimmäksi hyvinvointikanavaksi. Se tavoittaa kuukausittain yli 500 000 eri lukijaa. Kustannusosakeyhtiö Otava on kustantanut Hidasta elämää –tekijöiden kirjoja keväästä 2017 lähtien.

Kevään kotimaisissa kuvakirjoissa ratsastetaan keppareilla ja tutustutaan merkityksellisyyteen14.5.2018 10:16Tiedote

Otavan kevään kotimaiset kuvakirjat huipputekijöiltä kannustavat huomaamaan, kuinka jokainen meistä on tärkeä ja merkityksellinen. Kuvittaja Jenna Kunnaksen ensimmäisessä kuvakirjassa seikkaillaan kirjojen maailmassa. Kikattavan Kakkiainen taas alkaa naurattaa ystäviään television ja sovellusten lisäksi myös perinteisissä iltasatukirjoissa. Tikkumäen kepparikirjassa jaetaan kivoja vinkkejä ja ohjeita pienille keppariharrastajille.