Erovanhempien vertaisryhmät käynnistyvät taas kesätauon jälkeen

Eronneille ja yksin lapsen kanssa alusta asti oleville vanhemmille on tarjolla maksuttomia vertaisryhmiä useilla kymmenillä paikkakunnilla. On tärkeää tutustua samassa tilanteessa oleviin perheisiin. Lapset voi ottaa mukaan.

Yhden vanhemman perheiden olohuoneet ovat matalan kynnyksen vertaistukiryhmiä, joita vetää koulutettu vertainen. Vertaisryhmissä tutustuu oman asuinalueen samassa elämäntilanteessa oleviin yhden vanhemman perheisiin ja tietoa ja tukea. Osallistuminen on maksutonta. Ryhmät kokoontuvat mm. perhekeskusten, päiväkotien, seurakuntien tms. toimitiloissa pari kertaa kuukaudessa tai ryhmän toiveiden mukaisesti. Lapsille järjestetään erillistä toimintaa kokoontumisen ajaksi. Kaiken kaikkiaan liiton piirissä toimii noin 60 yksinhuoltajan olohuonetta. Liiton kumppaneina ryhmiä järjestää mm. perhejärjestöt ja seurakunnat. Valtaosa yhden vanhemman perheiden vanhemmista on eronneita tai alusta asti yksin lapsen kanssa eli totaaliyhäreitä.

Liiton aluekoordinaattorit tukevat alueensa vertaisryhmiä mm. koulutusta järjestämällä vapaaehtoisille ryhmänvetäjille:

• Uusimaa: Helka Belt  040 774 9660
  • Länsi-Suomi: Teija Hallbäck-Vainikka 040 541 5294
  • Pohjois-Suomi: Markku Iso-Heiko  040 754 0026
  • Itä-Suomi: Marjo Meriranta 0400 441 708
  • sähköpostit: etunimi.sukunimi(at)yvpl.fi

Yhden Vanhemman Perheiden Liiton vertaisryhmät syksyllä 2022 (Viimeisimmät päivitykset osoitteessa http://www.yvpl.fi/Jäsenyhdistykset ja niiden toiminta.):

Yhden vanhemman perheiden vertaisryhmien toiminta

Tarjolla on mm. retkiä, koulutustilaisuuksia, tuettuja lomia, aikuisten ja lasten eroryhmiä, tukihenkilöitä, lastenhoitorenkaita ja lapsiparkkeja paikkakunnasta riippuen. Yhdistysten jäsenmaksut ovat 10-20 euroa vuodessa. Jäsenetuna saa Muuttuva Perhe -lehden, oman yhdistyksensä jäsentiedotteet sekä voi osallistua paikallisyhdistysten ja liiton järjestämään toimintaan sekä tuetuille lomille. Jäsenenä sinulla on myös oikeus saada asianajajapäivystyksen neuvonta-apua. Käy oman yhdistyksesi vuosikokouksissa, sillä niissä voit vaikuttaa enemmän yhdistyksesi toimintaan. Liitolla on noin 50 paikallisyhdistystä.

Uusimaa: Asiantuntija Helka Belt 040 774 9660
Länsi-Suomi: Asiantuntija Teija Hallbäck-Vainikka 040 541 5294
Pohjois-Suomi: Asiantuntija Markku Iso-Heiko 040 754 0026
Itä-Suomi: Asiantuntija Marjo Meriranta 0400 441 708
Toiminnanjohtaja: Heljä Sairisalo, 040 3515355
sähköpostit: etunimi.sukunimi(at)yvpl.fi

0403515355http://www.yvpl.fi

Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry on 42-vuotias lastensuojelujärjestö jonka toimialana on mm. erovanhempien ja alusta asti yksin toimineiden vanhempien vertaistukitoiminnan järjestäminen. Liitto toimii Veikkauksen tuella.

Toimentulotukilaki pitää uudistaa perusteellisesti18.9.2022 12:17:52 EEST | Tiedote

Toimeentulotukijärjestelmän merkittävin epäkohta on se, että se on muuttunut tilapäiseksi tarkoitetusta etuudesta pysyväisluonteiseksi neljäsosalla asiakkaista. Vuoroasuvan lapsen osuuden kategorinen jakaminen kahteen osaan on myös väärin, sillä siitä vain puolet kattaa lapsen ravinto- ja muita päivittäiskuluja kun taas loppuosa kattaa lapsen kiinteitä kuluja. Lähivanhempi on myös lain mukaan velvollinen kustantamaan kaikki lapsen kulut lukuun ottamatta etävanhemman maksamaa elatusapua. Lähivanhempi ei voi saada lapsen tapaamismatkoihin toimeentulotukea, vaikka vanhemmat olisivat sopineet tai tuomioistuin päättänyt, että lähivanhempi maksaa kulut. Vuoroasuvan lapsen toimeentulotukea ei saakaan puolittaa, vaan laskettava kulutustutkimuksiin perustuva tarkka, uusi luku vuoroasumistilanteeseen.

Toimentulotukilaki pitää uudistaa perusteellisesti18.9.2022 12:00:22 EEST | Tiedote

Tampereella lauantaina 7.5.2022 kokoontunut Yhden Vanhemman Perheiden Liiton liittokokous valitsi puheenjohtaja Susanna Kavoniuksen uudestaan seuraavalle kaudelle.21.5.2022 20:10:57 EEST | Tiedote

Liittohallituksen varsinaisiksi jäseniksi valittiin Susanna Reijonen Kuopion Seudun Yhden Vanhemman Perheet ry:sta, Antti Räsänen Rovaniemen Yhden Vanhemman Perheet ry:sta, Marjo Koivuaho Tampereen Seudun Yksin- ja yhteishuoltajat ry:sta ja Teija Tervakangas Etelä-Pohjanmaan Yhden Vanhemman Perheet ry:sta. Varajäseniksi valittiin Seija Lamminpää Meri-Lapin Yhden Vanhemman Perheet ry:sta, Satu Lahtinen Turun Seudun Yksinhuoltajat ry:sta, Marita Marttanen Oulun Seudun Yhden Vanhemman Perheet ry:sta ja Johanna Siltakorpi Etelä-Pohjanmaan Yhden Vanhemman Perheet ry:sta.

Liittokokous 2022: Työnantaja, tarvitsetko monitaiturin? Palkkaa yksinhuoltaja!21.5.2022 19:52:39 EEST | Tiedote

Yksinhuoltajan vahvuuksia ovat vahva organisaatiokyky, joustava eri tehtävien hallinta, vahva resilienssi sekä huippuunsa kehittynyt ongelman ratkaisukyky. Yksinhuoltajaäideillä on myös korkeampi motivaatio osallistua työelämään kuin parisuhteessa olevilla, jopa silloinkin, kun palkasta jää vähemmän käteen kuin sosiaaliturvasta. Tämän arvioidaan liittyvän siihen, että työelämä korvaa osittain sosiaalisia tarpeita: arvostusta, sosiaalisia suhteita ja onnistumisen kokemuksia. Ammattitaito on myös nykyihmisen kallein omaisuus pitkällä tähtäimellä. Työllistyminen ylläpitää ammattitaitoa ja avaa mahdollisuuksia työelämässä. Erityisen motivoituneita työelämään ovat erityistarpeisten lasten yhden vanhemman perheiden vanhemmat.