ERTO: Eläinhoitajille palkankorotus 1.1.2018

Toimihenkilöliitto ERTO on yhdessä jäsenyhdistyksensä Erityistoimihenkilöt ET ry:n kanssa 14.12. uudistanut suosituksen eläinlääkäriasemien ja eläinklinikoiden työehdoista 1.1.2018 lukien.

Eläinlääkäriasemien ja eläinklinikoiden henkilökohtaisia palkkoja korotetaan suosituksen mukaan työmarkkinoiden yleisen linjan mukaisesti 1.1.2018 lukien 1,6 %:lla.

- Eläinhoitoala kasvaa ja keskittyy koko ajan enemmän. Osana tätä alan kehitystä kaikkien alan yritysten pitää alkaa kohdella työntekijöitään oikeudenmukaisesti ja reilusti. Tämä tarkoittaa mm. sitä, että myös eläinhoitoalalla palkkoja pitää nyt korottaa yleisen työmarkkinalinjan mukaisesti 1,6 %:lla, sanoo ERTOn puheenjohtaja Juri Aaltonen.

ERTOn tavoitteena on eläinhoitoalaa koskevan työehtosopimuksen solmiminen. Ennen työehtosopimuksen saavuttamista ERTO tavoittelee eläinhoitoalan työntekijöiden aseman ja työn arvostuksen parantamista mm. laatimalla työehtosuosituksen, jota eläinhoitajat ja työnantajat voivat työehtosopimuksen puuttuessa käyttää ohjeena työehdoista ml. palkoista sopiessaan.

Suositus eläinlääkäriasemien ja eläinklinikoiden työehdoiksi »

Lisätietoja:

lakimies Taija Numminen, p. 09 6132 3101

puheenjohtaja Juri Aaltonen, p. 040 553 8536

Toimihenkilöliitto ERTO ry on yksityisen alan vahva asiantuntija ja ammattijärjestö, joka tuottaa hyötyä jäsenilleen. Kehitämme yhteistyössä parempaa työelämää sekä tulevaisuuden yhteiskuntaa. Teemme työtä, jotta kaikilla olisi parempi työelämä.

Erityistoimihenkilöt ET ry on yksi ERTOn kuudesta jäsenyhdistyksestä. ERTOn 16 000 jäsentä työskentelee mm. logistiikka-alalla, markkinointiviestinnässä, digimedian parissa, sosiaali- ja terveysalalla, taloushallinnossa, tietotekniikan palvelualalla, optisella alalla, järjestöissä ja vapaa-ajan ammateissa sekä muilla erityisaloilla. ERTO on osa Toimihenkilökeskusjärjestö STTK:ta.

Avoin kirje Juhana Vartiaiselle1.6.2018 12:27Tiedote

Hyvä kansanedustaja Vartiainen, Luin surullisen mielin blogikirjoituksesi työehtosopimusten yleissitovuuden vahingollisuudesta. Pisteet kuitenkin alkuun siitä, että olet kunnioitettavan johdonmukaisesti viime vuodet kannattanut matalapalkkatyön lisäämistä, työntekijöiden aseman heikentämistä ja työehtosopimusturvasta (ainakin osittain) luopumista. Perustelet sekä matalapalkkatyötä että työehtosopimusten yleisistä palkankorotuksista luopumista työllisyyden parantamisella. Argumenttisi taitaa olla, että voidessaan maksaa vähemmän työnantajat palkkaavat useampia ja työllisyysaste nousee. Tämä pelastaa niin yritykset kuin koko julkisen taloudenkin. Käsittääkseni esität nämä argumentit yleensä aivan vilpittömin mielin, omaa ilmaisuasi lainaten. Minä kannatan työehtosopimusten yleissitovuutta. Olen tätä mieltä erityisesti kolmen työehtosopimusjärjestelmän vaikutuksen ja tavoitteen takia: 1) alenevilla ja alhaisimmilla palkoilla kilpailemisen eli palkkadumppauksen välttäminen ja 2) reilut työ