Erto esittää logistiikan toimihenkilöille 5,2 %:n yleiskorotusta

Toimihenkilöliitto Erto on eilen ja tänään aloittanut Autoliikennealojen toimihenkilöiden ja Huolinnan toimihenkilöiden työehtosopimusten palkankorotusneuvottelut. Erto esittää sekä huolinnan että autoliikennealojen toimihenkilöille ns. optiovuoden 2023 palkankorotukseksi 5,2 prosentin yleiskorotusta lisättynä euromääräisellä kertaerällä.

”Logiikkamme neuvotteluissa on yksinkertainen. Hintojen nousu ei saa jäädä yksin palkansaajien vahingoksi”, sanoo Toimihenkilöliitto Erton puheenjohtaja Juri Aaltonen.

”Palkkaratkaisun tulee olla reilu myös palkansaajille. Erton palkankorotusesitys perustuu yleiseen taloustilanteeseen, ostovoiman heikkenemiseen, yritysten hyvään kilpailukykyyn ja menestykseen. Palkat ovat Suomessa nousseet jo pitkään kilpailijamaita vähemmän ja osinkosirkus vaan kiihtyy vuosi vuodelta. Kohta alkavasta osinkokeväästä on tulossa kaikkien aikojen mehevin osakkeenomistajille. Palkankorotusvaraa siis on”, jatkaa Aaltonen

Jos työehtosopimusosapuolet Erto ja työnantajapuolelta Autoliikenteen Työnantajaliitto ALT ry ja Palvelualojen työnantajat Palta ry eivät pääse helmikuussa sopuun vuoden 2023 palkankorotuksista, tullaan työehtosopimusten voimassaolo irtisanomaan päättyväksi 31.3.2023. Sopimukseton kausi alkaisi kummankin sopimuksen osalta 1.4.2023. Työehtosopimusten aloilla työskentelee noin 6 000 logistiikka-alan toimihenkilöä.

Toimihenkilöliitto ERTO on yksityisen palvelusektorin asiantuntijatehtävissä työskentelevien ammattiliitto. ERTOn noin 15 000 jäsentä edustavat muun muassa seuraavia aloja: logistiikka, markkinointi- ja tietoala, sosiaali- ja terveysala, henkilöstöpalveluala, tietotekniikan palvelut, matkailu-, liikunta- ja kulttuuripalvelut sekä taloushallinto. ERTO on osa Toimihenkilökeskusjärjestö STTK:ta.

ERTOn jäsenyhdistys Logistiikan toimihenkilöt ry on autoliikenne- ja huolinta-alalla työskentelevien toimihenkilöiden ammattijärjestö.