ERTO ja Pro antoivat lakkovaroituksen taloushallintoalalle

ERTO ja Ammattiliitto Pro ovat tänään ilmoittaneet lakosta taloushallintoalalle 27.2. – 4.3. väliseksi ajaksi. Lakko peruuntuu, jos osapuolet pääsevät sopimukseen ennen lakon alkamista.

Jos taloushallintoalan työehtosopimusneuvotteluissa ei saavuteta sopimusta reilun kahden viikon kuluessa, alkaa taloushallintoalan historian ensimmäinen lakko. ERTO ja Ammattiliitto Pro ovat tänään ilmoittaneet työnseisauksesta eli lakosta taloushallintoalalle 27.2. – 4.3. väliseksi ajaksi.

- Lakko peruuntuu, jos pääsemme työnantajapuolen kanssa sopimukseen ennen lakon alkamista. Meidän ensisijainen tahtotilamme on ollut ja on edelleen päästä sopimukseen ilman lakkoa, muistuttaa Toimihenkilöliitto ERTOn puheenjohtaja Juri Aaltonen.

Toteutuessaan lakko koskee yrityksiä, jotka ovat Palvelualojen työnantajat Palta ry:n taloushallintoalan jäseniä sekä lakkoilmoituksessa ilmoitettuja yrityksiä. Lakko ei kuitenkaan koske yrityksiä, joissa noudatetaan jotain muuta kuin Taloushallintoalan työehtosopimusta.

- Ala on kasvanut jo vuosia, menestyy erittäin hyvin ja alaa vaivaa työvoimapula. Emme voi hyväksyä työnantajan vaatimia työehtoheikennyksiä, eivätkä voi alan työntekijätkään. Tekemämme kyselyn mukaan vain 1,5% vastaajista ei ole valmiita lakkoon. Edellytämme reilua ja oikeudenmukaista sopimusta, jossa muun muassa kikytunnit poistuvat, vuosilomalakia noudatetaan ja vähimmäispalkkoja korjataan vastaamaan paremmin käytännön palkkatasoa, sanoo Juri Aaltonen.

Koko alaa koskeva liukumakielto eli liukumasaldojen kerryttämiskielto on edelleen voimassa ja jatkuu. Toisin kuin lakko liukumakielto koskee edelleen koko taloushallintoalaa eli on lakkoa laajempi. Liukumakieltokaan ei kuitenkaan koske yrityksiä, joissa noudatetaan jotain muuta kuin Taloushallintoalan työehtosopimusta.

ERTOn jäsenyhdistys Taloushallinnon ammattilaiset ry on maan ainoa pelkästään taloushallinnon ammattilaisten asioihin keskittynyt alan työehdoista sopiva yhdistys.

Kolmasosa työntekijöistä työskentelee tällä hetkellä etänä – puolella työpaikan johtamiskäytännöt ontuvat27.4.2020 06:45:00 EESTTiedote

Kolmasosa palkansaajista tekee tällä hetkellä etätöitä. Heistä puolet kertoo, ettei esimies seuraa heidän työtaakkaansa tai jaksamistaan. Joka neljäs sanoo, ettei ole saanut kriisiaikana riittävän hyviä ohjeistuksia esimieheltään etätyön tekemiseen. Tämä tuli ilmi Toimihenkilöliitto ERTOn tekemästä kyselystä, johon vastasi 1000 palkansaajaa.

Jopa 780 000 saatetaan lomauttaa koronakriisin takia - palkansaajat pelkäävät toimeentulonsa puolesta22.4.2020 06:45:00 EESTTiedote

Lähes kolmasosa työntekijöistä sanoo olevansa joko jo lomautettu tai kokee olevansa lomautusuhan alla. Tämä saattaa tarkoittaa jopa 780 000 palkansaajan lomauttamista koronakriisin vuoksi. Yli puolet palkansaajista pelkää, että työttömyyskorvausten käsittely työttömyyskassassa viivästyy ja vaarantaa oman tai perheen talouden. Tämä tuli ilmi Toimihenkilöliitto ERTOn tekemästä kyselystä, johon vastasi 1000 palkansaajaa.

Kyselytutkimus: Kolmas osa palkansaajista on uupunut koronatilanteen vuoksi – vaikutukset voivat kestää pitkään kriisin jälkeenkin16.4.2020 06:45:00 EESTTiedote

Reilu kolmasosa työntekijöistä sanoo koronakriisin heikentäneen työssä jaksamista. Lähes yhtä moni pelkää jaksamisensa puolesta vielä kuukausia kriisin jälkeen. Työntekijät ovat huolissaan toimeentulostaan ja kokevat jääneensä julkisessa keskustelussa yritysten jalkoihin. Tämä tuli ilmi Toimihenkilöliitto ERTOn tekemästä kyselystä, johon vastasi 1000 palkansaajaa.