ERTO: Jäsenet hyväksyivät taloushallintoalan sopimuksen

Toimihenkilöliitto ERTOn, Ammattiliitto Pron ja Palvelualojen työnantajat Paltan sopima työehtosopimus on hyväksytty hallinnoissa sekä ERTOn jäsenäänestyksessä. Poikkeuksellisten vaikeiden neuvotteluiden jälkeen alalle saatiin reilu työehtosopimus.

ERTO, Ammattiliitto Pro ja Palvelualojen työnantajat Palta pääsivät neuvottelutulokseen taloushallintoalan uudesta työehtosopimuksesta 21.2.2020Uusi työehtosopimus on nyt myös hyväksytty hallinnoissa sekä ERTOn jäsenäänestyksessä.

Täten alaa 27.2. uhannut lakko peruuntuu sekä voimassa ollut liukumakielto päättyy, lukuun ottamatta Accountoria, jossa neuvottelut vielä jatkuvat.

-Olemme tyytyväisiä sopimukseen. Onnistuimme edistymään useissa meidän jäsenillemme tärkeissä asioissa, sanoo Toimihenkilöliitto ERTOn puheenjohtaja Juri Aaltonen.

Aaltosen mukaan neuvottelut olivat poikkeuksellisen vaikeat.

-Työnantajat vaativat alalle työehtojen selkeitä heikennyksiä, vaikka taloushallintoala menestyy erittäin hyvin ja alaa vaivaa työvoimapula. Työnantaja vaati muun muassa heikennyksiä vuosilomaoikeuteen ja mahdollisuutta luopua lomarahasta, sanoo Aaltonen.

Työriidan taustalla olivat myös osapuolten näkemyserot erityisesti kikytunneista sekä palkoista.

Kiky-sopimuksen mukaiset työajanpidennykset saatiin poistettua Palkkoja korotetaan 1.3.2020 alkaen 1,3 %:n suuruisella yleiskorotuksella ja 1.2.2021 alkaen 2,0 %:lla

Aaltosen mukaan kiky-tuntien lisäksi taulukkopalkkojen korottaminen oli jäsenille erittäin tärkeä asia, joka onnistuttiin samaan neuvotteluissa läpi.

Neuvottelutulos kokonaisuudessaan on luettavissa ERTOn verkkosivuilla.

Kolmasosa työntekijöistä työskentelee tällä hetkellä etänä – puolella työpaikan johtamiskäytännöt ontuvat27.4.2020 06:45:00 EESTTiedote

Kolmasosa palkansaajista tekee tällä hetkellä etätöitä. Heistä puolet kertoo, ettei esimies seuraa heidän työtaakkaansa tai jaksamistaan. Joka neljäs sanoo, ettei ole saanut kriisiaikana riittävän hyviä ohjeistuksia esimieheltään etätyön tekemiseen. Tämä tuli ilmi Toimihenkilöliitto ERTOn tekemästä kyselystä, johon vastasi 1000 palkansaajaa.

Jopa 780 000 saatetaan lomauttaa koronakriisin takia - palkansaajat pelkäävät toimeentulonsa puolesta22.4.2020 06:45:00 EESTTiedote

Lähes kolmasosa työntekijöistä sanoo olevansa joko jo lomautettu tai kokee olevansa lomautusuhan alla. Tämä saattaa tarkoittaa jopa 780 000 palkansaajan lomauttamista koronakriisin vuoksi. Yli puolet palkansaajista pelkää, että työttömyyskorvausten käsittely työttömyyskassassa viivästyy ja vaarantaa oman tai perheen talouden. Tämä tuli ilmi Toimihenkilöliitto ERTOn tekemästä kyselystä, johon vastasi 1000 palkansaajaa.

Kyselytutkimus: Kolmas osa palkansaajista on uupunut koronatilanteen vuoksi – vaikutukset voivat kestää pitkään kriisin jälkeenkin16.4.2020 06:45:00 EESTTiedote

Reilu kolmasosa työntekijöistä sanoo koronakriisin heikentäneen työssä jaksamista. Lähes yhtä moni pelkää jaksamisensa puolesta vielä kuukausia kriisin jälkeen. Työntekijät ovat huolissaan toimeentulostaan ja kokevat jääneensä julkisessa keskustelussa yritysten jalkoihin. Tämä tuli ilmi Toimihenkilöliitto ERTOn tekemästä kyselystä, johon vastasi 1000 palkansaajaa.