ERTO julistaa vuoronvaihtokiellon yksityiselle sosiaali- ja terveyspalvelualalle

Toimihenkilöliitto ERTO on tänään päättänyt julistaa vuoronvaihtokiellon yksityiselle sosiaali- ja terveyspalvelualalle vastustaakseen irtisanomissuojan heikentämistä.

Toimihenkilöliitto ERTO on julistanut vuoronvaihtokiellon alkamaan maanantaina 22.10.2018 kello 06.00 ja päättymään sunnuntaina 4.11.2018 kello 23.59. Vuoronvaihtokielto koskee seuraavia ERTOn sopimusaloja:

• Terveyspalvelualan työehtosopimus
  • Yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimus
  • AVAINTA ry:n työehtosopimus
  • Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön työehtosopimus

Vuoronvaihtokiellon aikana edellä mainittujen työehtosopimusten alla työskenteleviä ERTOn jäseniä suositellaan kieltäytymään ja heillä on yksipuolinen oikeus kieltäytyä vaihtamasta työvuoroja tai sopimasta työvuorolistan muutoksista.

Päätös perustuu jäsenkyselyyn

Päätöksessä on huomioitu syyskuussa tehdyn jäsenkyselyn vastaukset. ERTOn jäsenkyselyyn vastanneista 80 prosenttia haluaa toimenpiteitä, joilla painostetaan hallitusta luopumaan irtisanomissuojan heikentämisestä. ERTO ilmoitti syyskuussa järjestetystä kolmen päivän ylityö- ja vuoronvaihtokiellosta ja nyt julistettava vuoronvaihtokielto on jatkoa aiemmille toimenpiteille. Ennen mahdollisen lakkopäätöksen tekemistä ERTO järjestää asiasta uuden jäsenkyselyn.

Esitetty laki on epämääräinen ja tulkinnanvarainen

Maan hallitus väittää irtisanomisen helpottamisen parantavan työllisyyttä, mutta asiantuntijalausuntojen mukaan ehdotetun muutoksen työllisyysvaikutukset ovat vähintään epävarmoja.

-Varmaa on, että irtisanomiset lisääntyisivät. Suomessa irtisanomissuoja on poikkeuksellisen huono, kun irtisanotaan taloudellisin perustein ja eurooppalaisella keskitasolla henkilökohtaisin perustein irtisanottaessa. Hallitus haluaa kuitenkin helpottaa työntekijästä johtuvista syistä irtisanomista, mutta pitää ennallaan taloudelliset irtisanomisperusteet, sanoo Toimihenkilöliitto ERTOn puheenjohtaja Juri Aaltonen.

Irtisanomissuoja on keskeinen osa työntekijän suojaa. Ehdotettu muutos on myös epämääräinen ja tulkinnanvarainen, ja se lisäisi eriarvoisuutta ja epävarmuutta työmarkkinoilla.

ERTOn puheenjohtaja Juri Aaltonen, juri.aaltonen@erto.fi puh. 040 553 8536
ERTOn edunvalvontajohtaja Saara Arola, saara.arola@erto.fi, puh. 040 631 6521

Kysely: Suomalaiset tunnistavat sukupuolten välistä tasa-arvoa työelämässä, mutta vähemmistöjen oikeuksia on vaikea arvioida27.6.2019 09:37:33 EESTTiedote

Monimuotoisuus työpaikoilla on lisääntynyt, mutta ihmiset ovat vielä tietoisempia sukupuoleen liittyvistä asioista kuin muusta yhdenvertaisuudesta. Tämä ilmenee Toimihenkilöliitto ERTOn kesäkuussa teettämästä kyselystä, jossa 1000 suomalaista työelämässä mukana olevaa arvioi, missä määrin yhdenvertaiset oikeudet työelämässä heidän mielestään toteutuvat eri ryhmien välillä.

Onko tässä yksi syy nuorten uupumiseen? – vain noin puolet alle 30-vuotiaista saa halutessaan lain takaaman kesäloman 24.6.2019 06:00:00 EESTTiedote

Vuosilomalain takaaman neljän viikon yhdenjaksoisen kesäloman saa halutessaan vain noin puolet alle 30-vuotiaista työelämässä olevista nuorista. Tämä tarkoittaa sitä, että puolet nuorista jää ilman lain mukaista lepoaikaa. Kaikista työssä käyvistä suomalaisista palkansaajista ilman neljän viikon yhdenjaksoista lomaa jää 27% Tämä selviää Toimihenkilöliitto ERTOn suomalaisille palkansaajille kesäkuussa teettämästä kyselystä.

Työnantajat tarjoavat yhä vähemmän koulutuspäiviä – valtiolla paremmat mahdollisuudet kouluttautua20.5.2019 06:00:00 EESTTiedote

Yritykset tarjoavat yhä vähemmän koulutuspäiviä työntekijöilleen, ilmenee Työ- ja elinkeinoministeriön työolobarometrista. Julkisella sektorilla työntekijät saavat koulutuspäiviä yksityistä sektoria enemmän. Osaaminen on paitsi kilpailukyvyn, mutta myös jaksamisen edellytys ja siksi Toimihenkilöliitto ERTO kannustaa koulutuksen lisäämiseen.

Puolueet myöntävät: Itsensä työllistäjien asema sosiaaliturvassa on epäselvä 11.3.2019 14:53:07 EETTiedote

Itsensä työllistäjiä tulkitaan tällä hetkellä epäselvästi palkansaajaroolin ja yrittäjän välillä, myönsivät kansanedustajat tänään Itset ry:n vaalipaneelissa Helsingin Musiikkitalossa. Toimihenkilöliitto ERTOn mielestä itsensä työllistäjän pitäisi saada itse valita, haluaako hän vakuuttaa ei-työsuhteisen tulonsa kuten palkansaaja vai kuten yrittäjä.