ERTO, SuPer ja Tehy: Voittoa tekevä Pihlajalinna ei voi puuttua työsuhteen olennaisiin ehtoihin

Pihlajalinna Oyj on ilmoittanut päättävänsä 180 työsuhdetta ja muuttavansa palkkarakennetta sekä puuttuvansa työsuhteiden ehtoihin tehostamisohjelman nimissä. Lisäksi yritys lakkauttaa toimipisteitä ja vähentää esimiehiä.

Pihlajalinna on tarkoituksellisesti yrittänyt häivyttää palkanalennuksia puhumalla palkan sijaan palkitsemisesta ja sen yhdenmukaistamisesta ja tasapuolistamisesta.

Liitot tarkastelevat jokaisen jäsenensä irtisanomisen ja mahdollisen palkanalennuksen laillisuuden erikseen.

- Voittoa tekevä yritys ei voi laskea palkkoja, koska siltä puuttuu oikeuskäytännön edellyttämä riittävän painava taloudellinen peruste, Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen sanoo.

Työsuhteen olennaisia ehtoja ei myöskään voi muuttaa, jos työ jatkuu entisellään.

Pihlajalinna käynnisti yhteistoimintaneuvottelut ja tehostamisohjelmansa, koska yritys on tehnyt mielestään liian vähän voittoa. Pihlajalinna on tehnyt toukokuun osavuosikatsauksen mukaan noin kolmen prosentin liikevoiton. Se tavoittelee seitsemää prosenttia.

Liittojen mielestä Pihlajalinnan toiminta vähentää hoitoalan pitovoimaa ja vaarantaa potilasturvallisuuden.

- Pihlajalinna tavoittelee voittoa osakkeenomistajille suoraan henkilöstöstä palkoista, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo.

Yhteistoimintaneuvottelut eivät ole liittojen saaman tiedon mukaan sujuneet yhteistoimintalain edellyttämässä hengessä. Työntekijöiden edustuksessa on ollut epäselvyyksiä, eivätkäedustajat ole pyynnöistään huolimatta saaneet riittävästi tietoja neuvotteluiden aikana.

­- Yt-prosessi on liittojen mielestä ollut henkilöstölle kohtuuton jo pelkästään siksi, että se käynnistettiin juhannusviikolla ja kiirehdittiin loppuun, Rytkönen sanoo.

Neuvottelut koskivat Pihlajalinna Oyj:tä ja pääosaa sen tytäryhtiöiden henkilöstöstä. Ulkopuolella olivat kuntayhtiöiden ja liikuntakeskusten henkilöstö sekä kliinistä hoitotyötä tekevät lääkärit.

ERTOn edunvalvontajohtaja Saara Arola, p. 040 631 6521
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, p. 050 527 5085
SuPerin yksityisen sektorin neuvottelupäällikkö Pia Zaerens, p. 050 385 8042
Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, p. 040 821 0028
Tehyn edunvalvontajohtaja Else-Mai Kirvesniemi, p. 050 346 0847
Tehyn järjestöasiantuntija Arja Tuomisoja, p. 040 741 9146

SuPerin Paavola: Lakiuudistus on välttämätön askel kohti hyvää vanhustenhoitoa14.11.2019 09:00:00 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola pitää välttämättömänä lakiuudistusta, joka koskee hoitajamitoitusta vanhusten ympärivuorokautisessa hoidossa. – Vanhukset ja heidän hoitajansa tarvitsevat uudistuksen, jotta epäkohtien korjaaminen pääsee viimeinkin alkuun, puheenjohtaja Paavola sanoo. – Olemme odottaneet tätä todella kauan ja pelänneet sitä, miten pahaksi tilanteen annetaan ajautua.

SuPerin Paavola: Rahapula ei oikeuta lain rikkomiseen – kuntien yt:t vaarantavat hoidon17.10.2019 12:13:13 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola ei hyväksy kuntien ja kuntayhtymien säästötoimia, jotka kohdistuvat henkilöstöön. Toimet vaarantavat hoidon laadun ja ovat ristiriitaisia tilanteessa, jossa hoitajia tulisi todellisuudessa palkata lisää. Superilaisia on kaikkiaan yli 12 000 yhteistoimintaneuvottelujen piirissä kuntasektorilla. − Jos hoitajia lomautetaan, on työnantajan linjattava, ketkä jätetään hoitamatta, puheenjohtaja Paavola vaatii.