ERTO, SuPer ja Tehy: Voittoa tekevä Pihlajalinna ei voi puuttua työsuhteen olennaisiin ehtoihin

Pihlajalinna Oyj on ilmoittanut päättävänsä 180 työsuhdetta ja muuttavansa palkkarakennetta sekä puuttuvansa työsuhteiden ehtoihin tehostamisohjelman nimissä. Lisäksi yritys lakkauttaa toimipisteitä ja vähentää esimiehiä.

Pihlajalinna on tarkoituksellisesti yrittänyt häivyttää palkanalennuksia puhumalla palkan sijaan palkitsemisesta ja sen yhdenmukaistamisesta ja tasapuolistamisesta.

Liitot tarkastelevat jokaisen jäsenensä irtisanomisen ja mahdollisen palkanalennuksen laillisuuden erikseen.

- Voittoa tekevä yritys ei voi laskea palkkoja, koska siltä puuttuu oikeuskäytännön edellyttämä riittävän painava taloudellinen peruste, Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen sanoo.

Työsuhteen olennaisia ehtoja ei myöskään voi muuttaa, jos työ jatkuu entisellään.

Pihlajalinna käynnisti yhteistoimintaneuvottelut ja tehostamisohjelmansa, koska yritys on tehnyt mielestään liian vähän voittoa. Pihlajalinna on tehnyt toukokuun osavuosikatsauksen mukaan noin kolmen prosentin liikevoiton. Se tavoittelee seitsemää prosenttia.

Liittojen mielestä Pihlajalinnan toiminta vähentää hoitoalan pitovoimaa ja vaarantaa potilasturvallisuuden.

- Pihlajalinna tavoittelee voittoa osakkeenomistajille suoraan henkilöstöstä palkoista, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo.

Yhteistoimintaneuvottelut eivät ole liittojen saaman tiedon mukaan sujuneet yhteistoimintalain edellyttämässä hengessä. Työntekijöiden edustuksessa on ollut epäselvyyksiä, eivätkäedustajat ole pyynnöistään huolimatta saaneet riittävästi tietoja neuvotteluiden aikana.

­- Yt-prosessi on liittojen mielestä ollut henkilöstölle kohtuuton jo pelkästään siksi, että se käynnistettiin juhannusviikolla ja kiirehdittiin loppuun, Rytkönen sanoo.

Neuvottelut koskivat Pihlajalinna Oyj:tä ja pääosaa sen tytäryhtiöiden henkilöstöstä. Ulkopuolella olivat kuntayhtiöiden ja liikuntakeskusten henkilöstö sekä kliinistä hoitotyötä tekevät lääkärit.

ERTOn edunvalvontajohtaja Saara Arola, p. 040 631 6521
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, p. 050 527 5085
SuPerin yksityisen sektorin neuvottelupäällikkö Pia Zaerens, p. 050 385 8042
Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, p. 040 821 0028
Tehyn edunvalvontajohtaja Else-Mai Kirvesniemi, p. 050 346 0847
Tehyn järjestöasiantuntija Arja Tuomisoja, p. 040 741 9146

SuPerin Paavola: VM:n budjettiesityksessä ei ole varattu riittävästi rahaa hoitajamitoituksen nostamiseen19.8.2019 11:41:59 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on tyytymätön valtiovarainministeriön budjettiesitykseen, jossa ei ole varattu riittävästi rahaa hoitajamitoituksen nostamiseen. Luvattu 0,7:n mitoitus vaatii huomattavasti enemmän kuin viisi miljoonaa euroa. Paavola vaatii, että vaalilupausten täyttämiseen on löydyttävä asianmukaiset varat.

SuPerin selvitys: Vammaistyössä on paljon alalle kouluttamattomia työntekijöitä13.6.2019 05:16:00 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer selvitti vammaistyössä työskentelevien jäsentensä kokemuksia ja alan erityispiirteitä. Selvityksestä käy ilmi, että vammaispalveluissa työskentelee huomattavan paljon työntekijöitä, joilla ei ole sosiaali- ja terveysalan ammatillista koulutusta. Kouluttamattomia on määräaikaisissa ja vakituisissa työsuhteissa 37 prosentilla työpaikoista. Jopa 19 prosentilla työpaikoista kouluttamattomat osallistuvat lääkehoitoon.

SuPerin Paavola: Hoitajamitoitusta on nostettava heti10.6.2019 12:20:13 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii tarkennuksia hallitusohjelmaan. Ohjelmassa on luvatun mukaisesti kirjaus siitä, että vanhustenhoidon vähimmäishenkilöstömitoitus nostetaan tasolle 0,7. Ongelma on, että kirjaus on liian väljä eli siinä puhutaan hoivahenkilöstöstä eikä hoitohenkilöstöstä. Tämä on tarkoittanut ainakin tähän asti sitä, että jopa talonmies on saatettu lukea mitoitukseen osallistuttuaan hoivatyöhön. SuPer edellyttää, että 0,7:n vähimmäismitoitukseen lasketaan vain koulutettu hoitohenkilöstö.