Espoon kaupunki - Esbo stad

Esbo stad gav Kajon Oy en varning om fel vid skolskjuts

Jaa

Esbo stad har gett transportföretaget Kajon Oy en varning för upprepade, allvarliga fel vid skjutsen av skolelever. Vid dessa incidenter har chauffören lämnat av ett specialbarn som kräver ständig vuxen närvaro, trots att ingen emottagare av barnet varit på plats.

Inom skolskjutsen i Esbo har det inträffat sju allvarliga fel under den nya avtalsperioden som började i början av augusti. Fem av felen har begåtts av Kajon, ett av Taxia och ett av Javatrans.

– Om Kajon inte följer avtalet utan även i fortsättningen begår väsentliga avtalsbrott, överväger vi allvarligt täckningsköp. Det betyder att staden har rätt att köpa tjänster som är på Kajons ansvar av en annan leverantör och fakturera Kajon för de extra kostnaderna, säger affärsdirektör Mauri Suuperko.

Esbo stad har redan i september krävt Kajon på avtalsvite för de allvarliga felen och för betydande förseningar. Täckningsköp är följande möjliga steg.

I början av läsåret har även de andra transportföretagen som staden har avtal med, Javatrans och Taxia, begått fel. Deras fel har dock inte hittills varit betydande avtalsbrott.

– Vi beklagar djupt alla fel som ägt rum vid skjutsen. Vi beklagar också förseningar och chaufförers otillbörliga uppförande, men i synnerhet dessa incidenter där barnets säkerhet tydligt har äventyrats. Vårt entydiga budskap till Kajon är att vi inte tillåter en enda sådan incident mera, berättar servicechef Pasi Ojaniemi från Esbo stads logistik, som svarar för stadens alla persontransporter.

Kontinuerligt samarbete för att förbättra läget

Logistiken fortsätter tillsvidare att samarbeta intimt med både Kajon och de andra persontransportföretagen för att bli kvitt de problem skolskjutsens klienter lidit av.

– I detta slags verksamhet måste man alltid först försöka få tjänsterna i skick i samarbete. Det gäller en bransch där det råder brist på yrkeskunnig arbetskraft, påminner Ojaniemi.

Genast när de första problemen uppdagades i början av läsåret krävde staden att skjutsföretagen förbättrar sin service med följande medel:

  • Chaufförerna fortbildas och får skarpa order att i alla oklara situationer kontakta ledningen för skjutsverksamheten, som hjälper chaufförerna och klarar upp problematiska situationer.
  • Chaufförerna och den operativa ledningen förbättrar sin ömsesidiga kommunikation och chaufförernas positioner i Esbo observeras aktivare.
  • Den operativa ledningen har anställt mera personal som ska hjälpa och anvisa chaufförerna samt hålla mera kontakt med skolorna och vårdnadshavarna.
  • För skjuts av så många elever som möjligt ska företagen försöka ordna stadigvarande chaufförer som bekantar sig med barnen.
  • För alla chaufförer i Esbo ordnas ett möte där man går igenom frågor som gäller skjutsverksamheten i Esbo.
  • Vid behov finner staden individuella lösningar för barnen som behöver skolskjuts tillsammans med transportföretaget, skolan och morgon- och eftermiddagsverksamheten.

Fakta om upphandlingen: Varför upphandlar staden på basis av anbudstävling? Är det endast priset som avgör?

  • Den offentliga förvaltningen måste ordna en anbudstävling vid upphandling när priset överskrider ett visst tröskelvärde. Vid upphandling av de flesta tjänsterna, såsom persontransport, är gränsen 60 000 euro under fyra år.
  • Priset har stor vikt vid upphandlingen, eftersom många tjänster kämpar med ständiga sparkrav alltefter som behovet av tjänsterna ökar. Priset är dock mycket sällan den enda avgörande faktorn vid upphandlingen. Vid upphandlingen av skjutstjänster måste alla företag som vill delta i anbudstävlingen fylla stränga kvalitetskriterier.
  • I avtalet bestäms avtalsvite som företaget ska betala till staden om företaget inte verkar i enlighet med avtalet. Staden kan kräva avtalsvite av ett skjutsföretag bland annat för försening, överlånga restider och bilar som strider mot avtalet.
  • Om företaget gör sig skyldigt till en betydande mängd avtalsförseelser kan en uppsägning eller hävning av avtalet bli aktuell. Juridiskt är det lättare att säga upp än att häva ett avtal. Villkoren för uppsägning är inte lika begränsade.
    • En uppsägning kräver inte särskilda grunder, men det finns en uppsägningstid inom vilken staden måste köpa tjänsten normalt.
    • En hävning av ett avtal träder i kraft omedelbart, men för en hävning krävs ett väsentligt, påvisligt avtalsbrott. Staden måste ju trygga de lagstadgade tjänsterna utan avbrott och därför kommer en omedelbar hävning av ett avtal sällan i fråga.
  • En hävning eller uppsägning av ett avtal bygger alltid på enskild prövning.

Yhteyshenkilöt

servicechef Pasi Ojaniemi, Esbo stads logistik, tfn 050 385 9086, pasi.ojaniemi@esbo.fi

affärsdirektör Mauri Suuperko, tfn 040 336 0741, mauri.suuperko@esbo.fi

Tietoja julkaisijasta

Espoon kaupunki - Esbo stad
Espoon kaupunki - Esbo stad
PL 1 / PB 1
02070 ESPOON KAUPUNKI / ESBO STAD

+358 9 816 21http://www.espoo.fi

Esbo är en ansvarsfull och human föregångare med fem stadscentrum och nätverksstruktur, där det är bra att bo, lära, arbeta och företaga för alla och där invånaren kan påverka på riktigt.

Facebook

Twitter

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme tältä julkaisijalta, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Espoon kaupunki - Esbo stad

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme