"Esimies sanoi, että ota ryhmä mukaan vessaan ja leikitä samalla, kun vaihdat vaippaa" JHL: Moniin yksityisiin päiväkoteihin ei palkata riittävästi henkilökuntaa

Yksityisissä päiväkodeissa ei aina pystytä hoitamaan lapsia kunnolla, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL kertoo. Pahimmillaan henkilökunnan on vaikea huolehtia edes siitä, että lapsilla on riittävästi ruokaa ja vaipat pystytään vaihtamaan. Ongelmat johtuvat siitä, että yritykset eivät ota kaikkiin vuoroihin riittävästi henkilökuntaa.

Yksityisissä päiväkodeissa on joka päivä tilanteita, joissa henkilöstöä on töissä aivan liian vähän suhteessa hoidettavien lasten määrään ja ikään. Lainsäädäntö antaa tarkat rajat sille, kuinka paljon henkilökuntaa lapsiryhmissä on oltava. Henkilöstövajeen takia lapsia ei aina pystytä hoitamaan kunnolla ja sijaisina käytetään täysin kouluttamattomia henkilöitä, JHL kertoo.

Tilanne on jatkunut jo useamman vuoden. Ongelmat johtuvat siitä, että yritykset eivät ota kaikkiin vuoroihin riittävästi ammattitaitoista henkilökuntaa. Henkilöstövaje on suunnitelmallista toimintaa, jolla pyritään maksimoimaan yrityksen voitot, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine painottaa.

– Kyseessä on aivan samankaltainen laskelmoitu toiminta, jota Esperi Care on harjoittanut vanhustenhoidossa. Työtunteja on vähennetty esimerkiksi niin, esimies muuttelee vuoroja kysymättä mitään työntekijöiltä. Jos yhtenä päivänä tekee enemmän tunteja kuin päivälle on ennakkoon suunniteltu, käsketään vähentämään vastaavasti tunteja muilta päiviltä.

Ongelmat ovat tulleet liiton tietoon suoraan yksityisen varhaiskasvatuksen luottamusmiehiltä ja alalla työskenteleviltä liiton jäseniltä.

Päiväkodeissa saattaa olla riittävästi henkilökuntaa keskellä päivää, kun henkilöstömäärästä raportoidaan kuntiin. Aamu- ja iltapäivisin henkilöstöä on aivan liian vähän. Silloin päiväkotiapulaiset joutuvat tekemään kasvattajien töitä ja hygieniasta sekä lasten ravitsemuksesta vastaaminen kaatuu hoitohenkilöstön niskaan. Henkilöstövaje on johtanut hurjiin tilanteisiin, sopimustoimitsija Minna Pirttijärvi kertoo.

– Jääkaapissa saattaa olla välipalaksi kaksi jugurttia kahdellekymmenelle lapselle. Kun asiasta ilmoittaa esimiehelle, saa vastaukseksi, että kipaise kaupasta ostamassa. Millä sitä kipaisee, kun ryhmässä on 20 lasta ja kaksi hoitajaa?

Myös lasten perustarpeista on vaikea huolehtia, kun paikalla on liian vähän henkilökuntaa, Pirttijärvi kuvailee.

– Eräskin lastenhoitaja kertoi, että hän oli yksin vastuussa ryhmästä, jossa oli kahdeksan alle 3-vuotiasta lasta. Varhaiskasvatusasetuksen mukaan alle kolmivuotiaita lapsia saa olla yhden hoitajan vastuulla korkeintaan neljä. Kun hoitajan sitten piti mennä vaihtamaan yhdelle lapselle vaippaa, hän pyysi päiväkodinjohtajaa ryhmään muiden lasten luokse. Esimies sanoi, että ota ryhmä mukaan vessaan ja leikitä heitä samalla, kun vaihdat vaippaa.

JHL on useaan kertaan ollut yhteydessä päiväkoteihin, joiden ongelmista liitto on saanut tietoa. Yrityksistä on kuitenkin sitkeästi väitetty, että ryhmäkoot ja henkilöstön suhdeluku ovat kunnossa.

– JHL vaatii, että yksityisten varhaiskasvatusyritysten voitontavoittelua rajoitetaan. Kilpailu varhaiskasvatusyritysten kesken johtaa siihen, että säästöt otetaan sieltä, mistä helpoiten saadaan eli henkilöstöstä, ruoasta ja hygieniasta, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine tiivistää.

Lisätiedot:
Puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine 040 702 4772
Sopimustoimitsija Minna Pirttijärvi 0400 885 017

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n yli 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.