Esitys hybridisusien poistamista koskevan lainsäädännön kehittämisestä

Metsästäjäliiton vastaus maa- ja metsätalousministeriölle.

Viitaten maa- ja metsätalousministeriön 25.1.2023 hybridisusitiedotukseen Metsästäjäliitto ehdottaa, että lainsäädäntöä koirasusiongelmassa tulee kehittää niin, että valtio vastaa jatkossa SRVA-tyyppisesti (suurriistavirka-apu) metsästysoikeuden haltijoiden hyväksynnällä ja paikallisten metsästäjien toimesta koirasusilaumojen poistamisesta ilman, että metsästäjien tulee hakea poikkeuslupaa. Tällaisen lauman poistomahdollisuuteen on lainsäädännössä oltava aidosti selvät ja nopeasti toteutettavat toimintamallit.

Metsästäjäliitto esitti asiaan liittyviä näkemyksiään avoimella kirjeellä eduskunnalle ja maa- ja metsätalousministeriölle jo 11.1.2023. Uutinen päivityksen kera luettavissa Metsästäjäliiton sivuilla osoiteessa: https://metsastajaliitto.fi/uutiset/esitys-hybridisusien-poistamista-koskevan-lainsaadannon-kehittamisesta

Uuden luonnonsuojelulain metsästysmuistojen tuontikiellot perustuvat virheellisiin mielikuviin6.1.2023 08:00:00 EET | Tiedote

Kesäkuussa 2023 voimaan astuva uusi luonnonsuojelulaki tuo muutoksia myös metsästysmuistojen, eli trofeiden tuontirajoituksiin. Yleisten antilooppien ja tavanomaisen muun riistan metsästysmuistoja saa jatkossakin tuoda edelleen asianmukaisin luvin esimerkiksi Afrikasta. EU:n CITES-asetuksen A-listaan kuuluvien uhanalaisten lajien ja erikseen mainittujen lajien, kuten leijonan, norsun ja virtahevon metsästysmuistoja ei sen sijaan saa tuoda lain voimaantulon jälkeen EU:n ulkopuolelta Suomeen, vaikka kyseisen maan kanta ja pyynti olisi kestävää.