Kuluttajaliitto

Esitys sähkön siirtohinnoista jättää kuluttajan kannalta parantamisen varaa

Jaa
Tänään käsittelyssä oleva lakiehdotus jättää tulevaisuuteen vielä paljon parannettavaa, ennen kuin kohtuullisemmat sähkön siirtohinnat oikeasti alkavat tuntua kuluttajan lompakossa. Esitys todennäköisesti hyväksyttäneen muutoksitta, jolloin katseet kääntyvät kohti Energiavirastoa, jonka tulisi laskentamallien päivityksen kautta uudistaa siirtoyhtiöiden sallittua tuottoa. Kun markkinatalous ei sähkönsiirtoyhtiöiden kaltaisissa luonnollisissa monopoleissa toimi, on lainsäätäjien ja viranomaisten tehtävä suojella kuluttajien etua.

Eduskunta äänestää tänään klo 12.00 alkavassa täysistunnossaan sähkön siirtohinnoittelua koskevan lakiehdotuksen hyväksymisestä. Toteutuessaan esitys laskisi sähkönsiirtomaksujen vuosittaista korotuskattoa 15 prosentista kahdeksaan prosenttiin.

Kuluttajaliitto pitää korotuskattoa edelleen liian korkeana. ”Missä muussa hyödykkeessä, varsinkaan valtion valvomassa luonnollisessa monopolissa, hinnat saavat nousta vuosittain 8 prosenttia?”, ihmettelee Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell.

”Voiko elinkeinovapaudella todella puolustaa näin suurta korotusprosenttia? Kuluttajalla ei käytännössä ole vaihtoehtoja, eikä hän pääse karkuun suuria korotuksia, jotka leikkaavat kuluttajan ostovoimaa muualta”, Beurling-Pomoell jatkaa.

Tulevissa lainsäädäntöhankkeissa tulee ottaa tarkasteluun sähkönsiirron kuluttajahintojen kehityksen riskikohdat, kuten suuri vuosittainen korotuskatto ja pitkät alijäämän hyvityskaudet.

Lue lisää Kuluttajaliiton kannasta sähkönsiirtomaksujen hinnoitteluun:

https://www.kuluttajaliitto.fi/blog/2021/06/21/hallituksen-esitys-sahkonsiirrosta-jattaa-ilmaan-viela-monia-kysymysmerkkeja/

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Kuluttajaliitto
Kuluttajaliitto
Ritarikatu 1 B
00170 HELSINKI

info@kuluttajaliitto.fihttps://www.kuluttajaliitto.fi/

Suomen ainoa yleinen kuluttajien ja julkisten palvelujen käyttäjien edunvalvonta-, koulutus- ja neuvontajärjestö.

Finlands enda allmänna intressebevaknings-, utbildnings- och rådgivningsorganisation för konsumenterna och användare av offentliga tjänster.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kuluttajaliitto

Lude vai kuoriainen? Tunnista kodin tuholainen oikein8.11.2023 05:00:00 EET | Tiedote

Tunnistamalla tuhohyönteisen oikein voi välttyä turhalta riidalta ja säästää pitkän pennin. Viime aikoina mediassa on keskusteltu vilkkaasti luteista ja niiden torjunnasta. Kodin erilaiset ötökät ovat jo pitkään olleet vakioaihe Kuluttajaliiton asumisneuvonnassa. Kuluttajaliitto muistuttaa, että tuholaisten haitallisuudessa ja torjuntatoimissa on eroja. Tuholaisen varma tunnistaminen ennen toimenpiteitä onkin paras keino edetä asiassa. Kuluttajaliiton juristi kertoo vinkit mitä tehdä, jos huomaa kodissa ylimääräisiä ötökkävieraita.

Kuluttajilta vastausvyöry kutistuneista tuotteista – kuinka yleistä ”shrinkflaatio” on?27.9.2023 06:00:00 EEST | Tiedote

Kuluttajaliitto selvitti, kuinka yleistä tuotteiden pienentyminen vaivihkaa oikein on. Shrinkflaatiosta puhutaan yleensä silloin, kun tuotteen sisältö pienenee ilman myyntihinnan vastaavaa alentumista. Yli 700 kuluttajaa ilmoitti havaintonsa pienentyneestä tuotteesta Kuluttajaliiton verkkosivuilla olleen kyselylomakkeen kautta. Vastauksissa toistuivat selvästi tietyt tuotteet ja tuoteryhmät. Kuluttajaliitto peräänkuuluttaa selkeää ja avointa viestintää pakkauskokojen muutoksista.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye