Digital Silver Forum

Esko Aho: Suomella suuri mahdollisuus ikäihmisten digitaalisten palvelujen globaaliksi kehittäjäksi

Suomessa on Esko Ahon mielestä unohdettu kokonaan ikääntyvän väestön tarvitsemien digitaalisten palvelujen kehittäminen. - Ikääntyminen on yksi aikamme suurimpia haasteita ja digitaalinen teknologia suurin mahdollistaja niiden haasteiden ratkaisuun. Nyt tarvitaan seniorikansalaisille räätälöityjä ratkaisuja ja sovellutuksia, joita syntyy aivan liian hitaasti, muistuttaa Aho.
Esko Aho

Aho on pääjärjestäjänä marraskuun lopulla Helsingissä järjestettävässä kansainvälisessä Digital Silver -tapahtumassa, joka kokoaa yhteiskunnan päättäjät, johtavat teknologiayritykset, palvelujen tuottajat sekä sovellutusten kehittäjät pohtimaan ratkaisuja, joilla digitaaliteknologian hyödyt saataisiin mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti seniorikansalaisten käyttöön.

- Meillä ei ole lainkaan ymmärretty, miten isosta asiasta tässä on kyse. Suomessa on kohta 1,4 miljoonaa yli 60-vuotiasta, joiden yhteisen ostovoiman arvioidaan olevan yli 20 miljardin euron luokkaa. Tämä kannattaa huomioida myös meneillään olevassa sote-uudistuksessa, joka tarjoaa loistavan mahdollisuuden toimintatapojen uudistamiseen digitaalisten palvelujen avulla, arvioi Aho.

Tapahtuman toinen pääjärjestäjä, pitkän uran lääketeollisuudessa tehnyt yhdysvaltalainen Michael Hodin muistuttaa, että pitkäikäisyys on yksi suurimpia innovaatioiden edistäjiä ja sen merkitys maailmanlaajuisesti kasvaa. - Väestön ikääntyminen on kaikkialla yksi aikamme suurimmista haasteista. Yli 60-vuotiaiden määrä ylittää maailmassa kohta miljardin rajapyykin. Uusia vanhusten näkökulmasta kehittäviä toimintatapoja ja ratkaisuja tarvitaan pian, koska nykyinen mallimme ei ole taloudellisesti ja inhimillisesti kestävä vanhenevan väestön tarvitsemat palvelujen tuottamiseen.

Digitaalipalvelujen kehittämiseen laajapohjaista yhteistyötä

Ahon mukaan Suomella on nyt avautunut ainutlaatuinen mahdollisuus olla ikääntyvälle väestölle kehitettävien digitaalipalvelujen kehittäjä ja tuottaja. - Tämä ei tule itsestään, vaan tästä tulee tehdä kansallinen hanke ja nähdä että kehitettävillä palveluilla ja sovelluksilla on globaali markkina. Olemme digitaaliteknologian maailmanluokan osaaja ja väestömme on hyvin koulutettu ja siten omaa mainiot edellytykset soveltaa digiratkaisuja myös ikääntyvän väestön hyväksi, huomauttaa Aho.

-Nykyiseen toimintamalliin ei voi kytkeä digitaalisuutta eivätkä markkinoille tulevat perustuotteet tai palvelut yksin riitä. Nyt tarvitaan aivan uudenlaista yhteistyötä, jossa yhteiskunnan päättäjät, palvelujen käyttäjät, teknologian kehittäjät, sovellutusten tuottajat ja rahoitussektori saadaan toimimaan samaan suuntaan. Palveluja tulee kehittää ikääntyvän väestön arjen selviytymisen tarpeista käsin hyvin käytännön läheisesti.

Ahon mukaan tähän kehitystyöhön tarvitaan kaikki tahot, koska yhteistyö yksityisten ja julkisen sektorin kesken on yksi kriittinen tekijä. -Siihen meillä on pitkät perinteet ja siten hyvät lähtökohdat, huomioi Aho.

Esimerkkeinä kehitettävistä palvelutarpeista Aho mainitsee ikääntyneiden kotona tapahtuvan selviytymisen tuen, oman lähiyhteisön verkoston tuen säilyttämisen ja yksinäisyyden torjumisen. Tähän muun muassa esineiden internetin kehittyminen antaa valtaisia mahdollisuuksia.  - Digitaaliteknologian hyödyntäminen vaatii seniorikansalaisten tarpeisiin räätälöityjä ratkaisuja. Kyse on suuresta kansallisesta haasteesta ja hankkeesta, joka tarjoaa myös paljon mahdollisuuksia niin yhteiskunnalle kuin kansalaisillekin.

Audiomedia Markku Laukkanen

www.audiomedia.fi

Digital Silver Forum

Digital Silver Forum on ainutlaatuinen kansainvälinen tapahtuma, joka etsii keinoja digitaaliteknologian hyödyntämiseksi seniorikansalaisten tarpeisiin.

Yksipäiväinen Digital Silver tapahtuma pidetään 29.11.2016 Helsingissä, Wanhassa Satamassa. Digital Silver on virallinen Slush-teknologiankonferenssin oheistapahtuma. Foorumin puhujat ja panelistit edustavat kansainvälisiä alan yrityksiä, palveluntuottajia, järjestöjä ja Suomen hallitusta.

Puhujien joukossa on edustajia mm. organisaatioista OECD, WHO, Euroopan Komissio, EU CARE, Imperial College London, Home Instead Senior Care, Nestlé Skin Health SHIELD, Nokia, OP Pohjola, Philips, HUR, Uber, Aging 2.0 ja Tekes.  Tapahtumassa on myös esillä digitaalisia ratkaisuja ikäihmisille tuottavia startup-yrityksiä.

Konferenssiohjelman ja puhujaesittelyt löytyvät täältä: www.digitalsilver.fi.

Tapahtumakieli on englanti.

Tapahtuman pääyhteistyökumppaneita ovat Home Instead, Nestle Skin Health, OP-Pohjola ja Nokia. Tapahtuman muita yhteistyötahoja ovat Tekes, Sitra, VTT, Suomen Akatemia, Työ- ja elinkeinoministeriö, World Demographic and Aging Forum sekä Aging 2.0.

Tapahtuman vastuujärjestäjät ovat Verbatum Oy ja Global Coalition on Aging.

Lisätietoja:

Esko Aho, Verbatum Oy, 050-331 2021