Eskopuu

Eskopuulta uudet BIM-objektit suunnittelijoiden avuksi

Ikkuna- ja ovivalmistaja Eskopuu on tuottanut arkkitehtien sekä rakennus- ja rakennesuunnittelijoiden käyttöön sarjan uusia BIM-objekteja. Suunnitteluohjelmissa käytettävät, tarkat ovi- ja ikkunatiedot sisältävät BIM (Building Information Modeling) -objektit nopeuttavat suunnittelua ja vähentävät virhemahdollisuuksia.
Eskopuun objektit sisältävät visuaaliset RR- ja RAL- sekä kuultokäsiteltyjen puupintojen värivalinnat sekä vapaasti määriteltävät NCS-värit, joiden ansiosta ovien ja ikkunoiden värisävy on helppo määritellä täsmällisesti.

”Ajan tasalla olevat BIM-objektit vähentävät tiedon etsimiseen käytettävää aikaa, sillä niiden avulla suunnitelmassa ovat automaattisesti mukana yksityiskohtaiset tuotetiedot. Samalla varmistetaan jo varhaisessa vaiheessa, että suunnitellut ratkaisut voidaan myös valmistaa ja käyttäjät voivat niitä käyttää”, myyntipäällikkö Jarno Leponen Eskopuulta kertoo.

Tällä hetkellä muilla kotimaisilla ikkuna- ja ovivalmistajilla ei ole tarjolla näin kattavia, ajan tasalla olevia BIM-objekteja. Eskopuun BIM-objektit on tuotettu GDL-objekteina, joita käytetään suositussa ArchiCAD-ohjelmassa. Myöhemmin julkaistaan myös Autodeskin Revit–objekteja.

”BIM-objektien avulla myös loppuasiakkaat näkevät todellisia vaihtoehtoja jo suunnittelun aikana”, Leponen korostaa.

Eskopuun objektikirjastossa on kiinnitetty erityisesti huomioita käytettävyyteen ja BIM-objektit sisältävätkin tuotteiden mittojen lisäksi tietoa myös materiaaleista, ulkonäöstä ja toimivuudesta. Objektit sisältävät visuaaliset RR- ja RAL- sekä kuultokäsiteltyjen puupintojen värivalinnat sekä vapaasti määriteltävät NCS-värit, joiden ansiosta ovien ja ikkunoiden värisävy on helppo määritellä täsmällisesti.

Mallin ja lasitusvalinnan perusteella saadaan tieto teknisistä arvoista, mikä helpottaa vaatimusmäärittelyä. GDL-kirjasto sisältää myös tarvittavat tiedot määrälaskentaa varten.

”Tiedot dB-arvoista, U-arvoista ja G-arvoista eli aurinkoenergian läpäisevyydestä helpottavat myös esimerkiksi energiaselvitysten tekemistä”, Leponen kertoo.

Eskopuun objektikirjastotiedoston (lcf) voi ladata Eskopuun verkkosivuilta www.eskopuu.fi tai RT tuotetieto-palvelusta www.rttuotetieto.fi.

Kuvat

Eskopuu
Teollisuustie 2
69150 Eskola

020 7769 200http://www.eskopuu.fi/
Eskopuu on keskittynyt valmistamaan ikkunoita ja ulko-ovia rakennusteollisuuden tarpeisiin. Olemme luotettavuutta ja toimitusvarmuutta arvostavan rakennusalan ammattilaisen yhteistyökumppani. Vuosikymmenten kokemus on antanut meille vahvan näkemyksen rakennusliikkeiden tarpeista ja yhteistyön mallista. Eskopuun toiminnassa yhdistyy ikkuna- ja ovialan syvällinen asiantuntemus sekä vahva projektinhallinta. Autamme asiakkaitamme tekemään kannattavaa liiketoimintaa kestävien ja kustannustehokkaiden ratkaisujen avulla.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Eskopuu