Espanjalaisia taiteen mestareita ja flamencorytmejä perjantaina

Espanjalaisessa illassa nautitaan mestareiden taiteesta sekä flamencomusiikista ja tanssista perjantaina 27.7. Kimmo Pyykkö -taidemuseossa ja Kangasala-talossa. Teemaopastuksella tutustutaan Picassosta Pyykköön -näyttelyn espanjalaisiin taiteilijoihin ja muihin näyttelyn helmiin klo 17:30. Ilta huipentuu Flamenco Twilight -konserttiin Kangasala-salissa klo 19.
Aylin Eleonora tanssii Kangasala-talon ja Kimmo Pyykkö -taidemuseon espanjalaisessa illassa Flamenco Twilight -konsertissa 27.7.

Lehtimies ja suurkustantaja Urpo Lahtinen matkusti 1950-luvulla vaimonsa ja tulevan yhtiökumppaninsa Hymy Lahtisen kanssa Espanjassa. Maasta muodostui molemmille tärkeä paikka, ja sitä Espanja on ollut myös heidän pojalleen Jeppe Lahtiselle.

Espanjalainen taide on viehättänyt koko Lahtisen perhettä. Heidän taidekokoelmastaan kootussa Picassosta Pyykköön – Lahtiset keräilijöinä -näyttelyssä nähdään useita töitä espanjalaisilta 1900-luvun mestareilta Pablo Picassolta, Salvador Dalilta, Antonio Sauralta, Antoni Tàpiesilta ja Joan Mirólta.

Espanjalaisen illan teemaopastuksella Kimmo Pyykkö -taidemuseossa 27.7. klo 17:30 tutustutaan näyttelyn espanjalaisten taiteilijoiden töihin sekä muihin näyttelyn helmiin.

Flamenco yhdistää tanssin ja musiikin

Espanjassa pitkään asuneet kitaristi Raul Mannola ja tanssija Aylin Eleonora tuovat Suomeen tällä kertaa musiikillisia ja tanssillisia rajamuureja kaatavan esityksen. He esiintyvät yhdessä Igor Nedeljkovicin, kitara, ja Manuel Lorenten, laulu, kanssa.

Flamencon syviin juuriin vuosikausien ajan perehtyneet taiteilijat ovat ottaneet perinteisen flamencon rinnalle elementtejä myös muista musiikin ja tanssin tyylilajeista kuten jazz, funk, nykytanssi ja intialainen musiikki. Konsertissa siirrytään luontevasti tyylilajista toiseen taiteilijoiden henkilökohtaisen tulkinnan kautta.

”Saavumme Suomeen ja Kangasala-talon espanjalaiseen iltaan suoraan Avignonin festivaalilta Etelä-Ranskan Provencesta. 600 000 kävijää ja merkittävä festivaali, jossa olemme esiintyneet täydelle salille yli viikon”, Aylin Eleonora iloitsee.

Flamenco Twilight -konsertti Kangasala-salissa 27.7. alkaa klo 19. Konsertissa ei ole väliaikaa.

Armas GalleriaKioski on avoinna konsertin alkuun saakka.

Picassosta Pyykköön – Lahtiset keräilijöinä -näyttely Kimmo Pyykkö -taidemuseossa 16.6.–9.9.2018.
Liput 6 €, alennettu 4 €, ryhmät min. 10 hlö 4 € tai Museokortti.

Flamenco Twilight pe 27.7. klo 19 Kangasala-salissa. Liput Kangasala-talolta 23/21 €, Lippu.fi 25,50/23,50 € + toimitusmaksu

Espanjalaisen illan kuvat:

Kaikki Picassosta Pyykköön -näyttelyn mediakuvat: https://www.dropbox.com/sh/4iq1k3ac4zjhgvw/AABhtzmo2ErX5psFxAKjYbjCa?dl=0

Lisätietoa:

riikka.herrala@kangasala-talo.fi

Flamenco Twilight

Aylin Eleonora
elecodesantiago@gmail.com

Raul Mannola
raulmannola@gmail.com

Aylin Eleonora
Raul Mannola
Antoni Tapies: Formes i Vernis, Jeppe Lahtisen kokoelma. Kuva Jussi Koivunen.
Antonio Saura: Vieux Picasso, 1977, Lahtisten kokoelma. Kuva Jussi Koivunen
Joan Miro: Le polyglotte de sable. Lahtisten kokoelma. Kuva Jussi Koivunen
Pablo Picasso: Venus ja Amor, 1949. Lahtisten kokoelma. Kuva Jussi Koivunen
Pablo Picasso: Ahdistuneen faunin kasvot, 1956. Keramiikka. Lahtisen kokoelma. Kuva Jussi Koivunen