Espoon kaupunki - Esbo stad

Espoo antoi Kajonille varoituksen koulukuljetusten virheistä

Jaa

Espoon kaupunki on antanut kuljetusyritys Kajonille varoituksen koulukuljetuksissa toistuneiden vakavien virheiden takia. Kyseisissä tapauksissa kuljettaja on jättänyt jatkuvaa aikuisen läsnäoloa vaativan erityislapsen kyydistä, vaikka paikalla ei ole ollut vastaanottajaa.

Espoon koulukuljetuksissa on tapahtunut seitsemän vakavaa virhettä elokuun alussa alkaneella uudella sopimuskaudella. Niistä viidessä kuljetuksesta on vastannut Kajon, yhdessä Taxia ja yhdessä Javatrans.

– Jos Kajon ei noudata sopimuksen velvoitteita eli syyllistyy olennaisiin sopimusrikkomuksiin jatkossakin, harkitsemme vakavasti siirtymistä kateostomenettelyyn. Se tarkoittaa, että kaupungilla on oikeus ostaa Kajonin vastuulle kuuluvia palveluja toiselta toimittajalta ja laskuttaa syntyvät ylimääräiset kulut Kajonilta, sanoo liiketoimintajohtaja Mauri Suuperko.

Espoo on jo syyskuun ajan sakottanut Kajonia virheistä, vakavien virheiden lisäksi merkittävistä myöhästymisistä. Kateostomenettely on seuraava mahdollinen askel.

Virheitä on sattunut lukuvuoden alussa myös kaupungin muille kuljetusyrityksille, Javatransille ja Taxialle. Niiden kohdalla kyse ei kuitenkaan ole vielä merkittävästä sopimuksen noudattamatta jättämisestä.

– Olemme syvästi pahoillamme kaikista virheistä, joita kuljetuksissa on tapahtunut. Myös myöhästymisistä ja kuljettajien epäasiallisesta käytöksestä, mutta erityisesti näistä, joissa lapsen turvallisuus on selvästi vaarantunut. Yksiselitteinen viestimme Kajonille on, että sellaisia ei sallita enää yhtään, kertoo palvelupäällikkö Pasi Ojaniemi Espoon kaupungin logistiikasta, joka vastaa kaupungin kaikista henkilökuljetuksista.

Jatkuvaa yhteistyötä tilanteen korjaamiseksi

Toistaiseksi Espoon kaupungin logistiikka jatkaa tiivistä työtä sekä Kajonin että muiden kuljetusyritysten kanssa päästäkseen eroon kuljetuksia vaivanneista ongelmista.

– Tämän tyyppisessä toiminnassa on aina yritettävä ensin saada palvelut kuntoon yhteistyössä. Kyseessä on ala, jolla on pulaa ammattitaitoisesta työvoimasta, Ojaniemi muistuttaa.

Kaupunki edellytti heti ensimmäisten ongelmien ilmaannuttua koulujen lukuvuoden alussa, että kuljetusyritykset parantavat palveluaan seuraavasti:

  • Kuljettajille annetaan lisäkoulutusta ja heitä painotetaan ottamaan kaikissa epäselvissä tilanteissa yhteyttä ajojohtoon, jossa autetaan ja selvitetään ongelmatilanteet.
  • Kuljettajien ja ajojohdon keskinäistä kommunikaatiota parannetaan ja kuljettajien liikkeitä tarkkaillaan aktiivisemmin.
  • Ajojohtoon on palkattu lisää työntekijöitä auttamaan ja ohjeistamaan kuljettajia, kuten myös olemaan tiiviimmin yhteydessä kouluihin ja huoltajiin.
  • Mahdollisimman useille reiteille ja oppilaille pyritään järjestämään vakituiset kuljettajat, jotta lapset tulevat tutuiksi.
  • Kaikille Espoon kuljettajille järjestetään tilaisuus, jossa kerrataan Espoon kuljetuksiin liittyvät asiat.
  • Tarvittaessa kaupunki etsii lapsikohtaisia ratkaisuja yhdessä kuljetusyrityksen, koulun ja aamu- ja iltapäivähoidon kanssa.

Faktaa hankinnoista: Miksi kilpailutetaan? Ratkaiseeko yksin hinta?

  • Julkishallinnon täytyy kilpailuttaa sellaiset ulkoiset palvelut, joiden hankinta-arvo ylittää tietyn raja-arvon. Useimmissa palveluissa, kuten kuljetuspalveluissa, raja on 60 000 euroa neljän vuoden aikana.
  • Hinnalla on suuri painoarvo kilpailutuksissa, koska palveluntarpeen kasvaessa moni palvelu kamppailee jatkuvien säästöpaineiden alla. Hyvin harvoin hinta kuitenkaan on ainoa tekijä sopimuskumppaneita valittaessa. Esimerkiksi Espoon kaupungin kuljetuspalveluissa kaikkien yritysten on täytettävä tiukat laatukriteerit.
  • Sopimuksissa on määritelty sanktiot, jotka laukeavat, jos yritys ei toimi sopimuksen mukaisesti. Kuljetuspalveluissa kaupunki voi sakottaa yritystä mm. myöhästymisistä, liian pitkistä kuljetusajoista ja sopimuksen vastaisesta kalustosta.
  • Jos rikkeitä kertyy merkittävän paljon, voidaan puhua sopimuksen irtisanomisesta tai purkamisesta. Juridisesti on helpompi irtisanoa kuin purkaa sopimus, koska irtisanomisen ehdot eivät ole yhtä rajoitetut.
    • Irtisanominen ei vaadi erityisiä perusteita, mutta sopimuksissa on irtisanomisaika, jonka ajan palvelua on ostettava normaalisti.
    • Sopimuksenpurku astuu voimaan välittömästi, mutta siihen vaaditaan olennainen sopimusrikkomus, joka pystytään tarvittaessa todentamaan. Lisähaasteena on myös se, että kaupungin on pystyttävä turvaamaan lakisääteiset palvelut, minkä vuoksi sopimusten välittömään purkamiseen ei yleensä ole varaa.
  • Sopimuksen purkaminen tai irtisanominen perustuu aina tapauskohtaiseen harkintaan.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

palvelupäällikkö Pasi Ojaniemi, Espoon kaupungin logistiikka, puh. 050 385 9086, sähköposti: pasi.ojaniemi@espoo.fi

liiketoimintajohtaja Mauri Suuperko, puh. 040 336 0741, sähköposti: mauri.suuperko@espoo.fi

Tietoja julkaisijasta

Espoon kaupunki - Esbo stad
Espoon kaupunki - Esbo stad
PL 1 / PB 1
02070 ESPOON KAUPUNKI / ESBO STAD

+358 9 816 21http://www.espoo.fi

Verkostomainen viiden kaupunkikeskuksen Espoo on vastuullinen ja inhimillinen edelläkävijäkaupunki, jossa kaikkien on hyvä asua, oppia, tehdä työtä ja yrittää ja jossa espoolainen voi aidosti vaikuttaa.

Facebook

Twitter

 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme tältä julkaisijalta, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Espoon kaupunki - Esbo stad

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme