Espoo Catering Oy

Espoo Cateringille uusi energiatehokas keittiö

Espoon Kilossa aloittaa toimintansa uusi nykyaikainen Kilon keittiö, jossa Espoo Catering valmistaa jatkossa merkittävän osan Espoon kaupungin päiväkotilasten aterioista. Keskitetyllä ruoanvalmistuksella varmistetaan turvalliset ja tasalaatuiset ruoat entistä ekologisemmin.

Espoo Cateringille on valmistunut Espoon Kiloon nykyaikainen keittiö, jossa valmistetaan jatkossa yli 11 000 ateriaa vuorokaudessa. Kilon keittiön on rakennuttanut Espoon kaupunki, ja Espoo Catering on tiloissa vuokralaisena. Keittiö aloittaa toimintansa syyskuun aikana.

– Päiväkotien ruoan valmistus on ollut aiemmin hajautettu espoolaisten koulujen keittiöihin, ja nyt valmistus siirtyy Kilon Keittiöön vaiheittain vuoden loppuun mennessä, kertoo Espoo Cateringin toimitusjohtaja Kristina Inkiläinen.

Inkiläisen mukaan ruoan valmistukselle on haettu uusia ratkaisuja, koska Espoon kasvavan väestömäärän vuoksi ruokailijamäärät lisääntyvät merkittävästi vuosittain.

– Keittiöissä tulivat yksinkertaisesti patojen reunat vastaan, joten aloimme etsiä uusia ratkaisuja ruoanvalmistukseen. Ratkaisuksi lisääntyvään ateriamäärään Espoon kaupunki päätti rakennuttaa uuden modernin keittiön, Inkiläinen sanoo.

Uusi keittiö on ekologinen

Toimitusjohtaja Kristina Inkiläisen mukaan ruoan keskitetty valmistus on ekologisempaa.

– Kun ruoka kuljetetaan yhdestä toimipisteestä, ajetut kilometrit vähenevät ja tarvittava auto- ja kuljetusmäärä supistuu. Myös raaka-aineiden saapuminen Kilon Keittiölle isoissa erissä vähentää liikennettä, hän sanoo.

Lisäksi keittiössä käytössä olevat uudenaikaiset laitteet ja toiminnot vähentävät energian ja veden käyttöä. Nykytekniikalla varustettujen laitteiden sähkön ja veden kulutusta voidaan seurata mittareilla. Myös toimintamalleja on tehostettu ja virtaviivaistettu tukemaan ekologisuutta.

– Voimme esimerkiksi ottaa keittiössä syntyvää lämpöä talteen ja hyödyntää sitä lämmityksessä. Astianpesutekniikkakin hyödyntää toiminnassaan syntyvän lämmön, hehkuttaa Inkiläinen uutta keittiötä.

Nykyaikainen tekniikka varmistaa ruoan laadun

Kilon Keittiössä ruoat valmistetaan nykyaikaisella tekniikalla, jolla varmistetaan tasalaatuiset ja turvalliset ateriat.

– Kaikki ruoat valmistetaan alusta alkaen laadukkaista raaka-aineista. Käytämme nykyaikaista cook and chill -menetelmää, joka tarkoittaa ruoan nopeaa jäähdyttämistä kypsennyksen jälkeen. Jäähdytetyt ruoat toimitetaan perille kylmäkuljetuksina, kertoo Espoo Cateringin operatiivinen johtaja Hellen Junninen.

Ruoka kuumennetaan päiväkodeissa juuri ennen tarjoilua. Siellä keitetään myös lämpimät lisäkkeet, kuten perunat, riisit ja pastat sekä valmistetaan salaatit.

– Uudistuksen myötä saamme ruoanvalmistuksen tutut tuoksut päiväkoteihin. Keskittämällä ruoanvalmistuksen tieto ja taito pienten lasten ravitsemuksesta Kilon Keittiöön turvaamme, että jokainen lapsi saa päivähoidossa laadukasta, maukasta ja ravitsemussuositusten mukaista ruokaa, iloitsee Junninen.

Taustatietoa

Kaupungin päätöksellä Kilon Keittiön rakentaminen aloitettiin keväällä 2016. Riittävän tuotannon lisäksi Espoon kaupunki tavoittelee toiminnan tehostamisen avulla kustannussäästöjä.

Keittiön osoite:
Kilon Keittiö
02070 ESPOON KAUPUNKI
Katuosoite:
Nuijalantie 18

Rakennuttaja: Espoon kaupunki
Rakentaja: YIT Rakennus Oy
Pääsuunnittelija: Siren Arkkitehdit Oy
Rakennuksen bruttoala 5985,6 m²

Lisätietoja antavat:

tiedottaja Maarit.Ohraluoma@espoocatering.fi puh 046 9773 729
operatiivinen johtaja Hellen.Junninen@espoocatering.fi puh 050 3389 787
toimitusjohtaja Kristina.Inkilainen@espoocatering.fi puh 050 3935 090

Espoo Catering Oy
02070 Espoon kaupunki

046 8773 729http://www.espoocatering.fi

Espoo Catering on valtakunnallisesti arvostettu catering-talo, joka tuottaa laadukkaat ruokapalvelut luotettavasti ja vastuullisesti asiakkaidemme tarpeita kuunnellen.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Espoo Catering Oy