Espoon kaupunki - Esbo stad

Espoolaiset toivovat sähköisiltä palveluilta selkeyttä ja löydettävyyttä

Jaa

Verkkoajanvaraus on espoolaisten eniten käyttämä ja eniten toivoma sähköisen asioinnin palvelu. Moni espoolainen myös toivoo, että voisi hoitaa sähköisesti ”kaiken mahdollisen”. Tulokset käyvät ilmi OmaEspoo-projektin asiakaskyselystä, johon saimme 234 vastausta.

OmaEspoo-projektin asiakaskyselyyn vastanneiden mielestä verkkoasiointia vaikeuttaa eniten se, että palveluja on vaikea löytää. Myös selkeämmät ja helppokäyttöisemät palvelut sekä ohjeiden parantaminen lisäisivät tyytyväisyyttä. (Kuva: Espoon kaupunki / Janne Ketola)
OmaEspoo-projektin asiakaskyselyyn vastanneiden mielestä verkkoasiointia vaikeuttaa eniten se, että palveluja on vaikea löytää. Myös selkeämmät ja helppokäyttöisemät palvelut sekä ohjeiden parantaminen lisäisivät tyytyväisyyttä. (Kuva: Espoon kaupunki / Janne Ketola)

Suunnitteilla oleva OmaEspoo-sivusto on itsepalvelukanava, jossa asiakas voi asioida kaupungin kanssa sähköisesti ja sujuvasti itse valitsemallaan hetkellä.

OmaEspoo-sivustolta eri palvelut ja asiakkaan omat tiedot löytyvät helposti samasta paikasta. Sen kautta kuntalaiset voivat myös osallistua kaupungin kehittämiseen ja toimintaan.

Uudistuksessa kiinnitämme huomiota erityisesti siihen, että palvelusta tulee helppokäyttöinen ja saavutettava. Uusi palvelu tulee käyttöön vuoteen 2024 mennessä.

Suunnittelun alkuvaiheessa julkaisemamme asiakaskyselyn avulla halusimme kerätä asiakkailta näkemyksiä ja kokemuksia sähköisestä asioinnista ja siitä, miten sitä tulisi kehittää. Kysely oli auki 12.4.−14.5.2021.

Käytämme kyselyn tuloksia OmaEspoo-sivuston asiakaslähtöisessä suunnittelussa. Haluamme panostaa uudessa ratkaisussa niihin asioihin, jotka asiakkaat kokevat tärkeiksi.

Arvoimme kyselyyn vastanneiden ja yhteystietonsa jättäneiden kesken pienen Espoo-aiheisen palkinnon. Olemme olleet voittajaan yhteydessä henkilökohtaisesti.

Tyytyväisyyden kehittymistä seurataan läpi uudistusprojektin

Kyselyyn vastanneiden tämän hetken tyytyväisyys Espoon sähköisiin palveluihin oli keskiarvoltaan 6,6 asteikolla 0−10. Sama tulos tuli kysyttäessä sähköisen asioinnin sujuvuudesta ja helppoudesta.

Avovastausten perusteella asiointia vaikeuttaa eniten se, että palveluja on vaikea löytää. Myös selkeämmät ja helppokäyttöisemät palvelut sekä ohjeiden parantaminen lisäisivät tyytyväisyyttä.   

”Käytämme kyselyn tuloksia lähtöarvoina, kun mittaamme miten asiakastyytyväisyys kehittyy uudistuksen myötä. Kiinnitämme huomiota erityisesti niihin asioihin, joissa asiakkaat näkevät parannettavaa”, kertoo OmaEspoon projektipäällikkö, kehittämiskonsultti Veera Vihula.

Osallistumisinto ilahduttaa: 70 prosenttia haluaa mukaan kehittämään

Kaikista kyselyyn vastanneista 70 prosenttia kertoi haluavansa osallistua OmaEspoon kehittämiseen myös jatkossa.

”Tämä oli todella ilahduttava tulos! On hienoa, että uusi palvelu kiinnostaa espoolaisia ja sen kehittämisessä halutaan olla mukana”, Vihula sanoo.

Projektissa käynnistyy seuraavaksi palvelumuotoilu, ja kiinnostuneille lähetetään kutsuja työpajoihin tai haastatteluihin.

Mukaan mahtuu vielä, ja voit ilmoittautua halukkaaksi mukaan kehittämään OmaEspoota lähettämällä sähköpostia osoitteeseen veera.vihula@espoo.fi.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kehittämiskonsultti Veera Vihula, puh. 043 826 9183, veera.vihula@espoo.fi

Kuvat

OmaEspoo-projektin asiakaskyselyyn vastanneiden mielestä verkkoasiointia vaikeuttaa eniten se, että palveluja on vaikea löytää. Myös selkeämmät ja helppokäyttöisemät palvelut sekä ohjeiden parantaminen lisäisivät tyytyväisyyttä. (Kuva: Espoon kaupunki / Janne Ketola)
OmaEspoo-projektin asiakaskyselyyn vastanneiden mielestä verkkoasiointia vaikeuttaa eniten se, että palveluja on vaikea löytää. Myös selkeämmät ja helppokäyttöisemät palvelut sekä ohjeiden parantaminen lisäisivät tyytyväisyyttä. (Kuva: Espoon kaupunki / Janne Ketola)
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Espoon kaupunki - Esbo stad
Espoon kaupunki - Esbo stad
PL 1 / PB 1
02070 ESPOON KAUPUNKI / ESBO STAD

+358 9 816 21http://www.espoo.fi

Verkostomainen viiden kaupunkikeskuksen Espoo on vastuullinen ja inhimillinen edelläkävijäkaupunki, jossa kaikkien on hyvä asua, oppia, tehdä työtä ja yrittää ja jossa espoolainen voi aidosti vaikuttaa.

Facebook

Twitter

 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Espoon kaupunki - Esbo stad

Tapio Erma och Juha Nurmi utnämnda till nya resultatsenhetsdirektörer inom Esbo stads sektor för fostran och lärande14.6.2021 15:00:00 EEST | Tiedote

Till den ordinarie tjänsten som direktör för resultatenheten för finsk utbildning på andra stadiet och ungdomstjänster inom Esbo stads sektor för fostran och lärande valdes Tapio Erma (FM, eMBA) och till den ordinarie tjänsten som direktör för grundläggande utbildning inom resultatenheten för finsk grundläggande utbildning Juha Nurmi (FM, eMBA). Erma har verkat som chef för Esbo stads finska gymnasielinje sedan 2014. Nurmi har verkat som utvecklingschef för finsk utbildning sedan 2002. Båda rapporterar till sektordirektör Harri Rinta-aho och är medlemmar i ledningsgruppen för sektorn för fostran och lärande. Stadens organisationsreform träder i kraft 1.8.2021 då den nya sektorn för fostran och lärande inleder sin verksamhet. Sektorn för fostran och lärande består av följande resultatenheter: finsk grundläggande utbildning, finsk utbildning på andra stadiet och ungdomstjänster, finsk småbarnspedagogik och Svenska bildningstjänster.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme